خرم دره- رئیس منابع آب خرم‌دره گفت: دشت ابهر یکی از بزرگ‌ترین دشت‌های استان و دشت پایلوت است که متاسفانه سالانه شاهد افت ۱.۵ متری سفره‌های آب زیرزمینی این دشت هستیم.

 افت سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست زمین در انتظار دشت ابهر/ بحران آب جدی است

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی بیگ‌محمدی در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان خرم‌دره با بیان اینکه طبق اعلام وزیر نیرو، آب یکی از چهار اولویت سال آینده دولت است، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه به مسئله آب به صورت جدی توجه کرده است و در لایحه بودجه امسال چهار مسئله آب، فاضلاب، محیط ‌زیست و راه‌آهن به عنوان اولویت‌های خاص در نظر گرفته شده است.

  وی با بیان اینکه تعداد کل چاه‌های آب شهرستان خرم‌دره اعم از چاه‌های آب شرب، صنعتی و کشاورزی ۲۸۵ حلقه است، عنوان کرد: میزان تخلیه آب این چاه‌ها ۷۵.۹۹ میلیون مترمکعب است.

  این مسئول با اشاره به اینکه تعداد چاه‌های کشاورزی شهرستان نیز اعم از چاه‌های مجاز و غیرمجاز ۱۷۹ حلقه با میزان تخلیه آب ۴۵.۵۷ میلیون مترمکعب است، ادامه داد: ۱۶۴ حلقه از این چاه‌ها مجاز و ۱۶ مورد نیز فاقد پروانه هستند که برخی از آن‌ها در مرحله تعیین تکلیف قرار دارند.

  رئیس منابع آب خرم‌دره با اشاره به بحران آب در دشت ابهر، تاکید کرد: دشت ابهر یکی از بزرگ‌ترین دشت‌های استان و دشت پایلوت است که متاسفانه ما سالانه شاهد افت ۱.۵ متری سفره‌های آب زیرزمینی این دشت هستیم.

  بیگ‌محمدی با تاکید بر اینکه باید به طور جدی‌تری به بحران دشت ابهر توجه شده و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این دشت عملیاتی شود، عنوان کرد: اگر توجه جدی به این حوزه وجود نداشته باشد علاوه بر افت سفره‌های آب زیرزمینی و شور شدن آب شاهد فرونشست زمین نیز خواهیم بود.

  وی، موفقیت برنامه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب را در گرو فرهنگ‌سازی و همکاری مردم عنوان کرد و افزود: تا زمانی ‌که کشاورزان به خوبی از وضعیت بحرانی دشت اطلاع پیدا نکنند و گام‌های اساسی در این حوزه برندارند، برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دشت موفق نخواهد بود.

  رئیس اداره منابع آب شهرستان خرم‌دره تاکید کرد: تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، اصلاح الگوی کشت و تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری‌های تحت‌فشار از جمله مواردی است که در حفاظت از منابع آب می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

  در ادامه این جلسه نیز فرماندار شهرستان خرم‌دره با بیان اینکه آب جزو انفال محسوب می‌شود و یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است، اظهار کرد: زنگ خطر بحران آب در کشور به صدا درآمده است و اگر در حفاظت از منابع آب تلاش نکنیم، آیندگان از ما نخواهند گذشت.

  حجت محمدی با بیان اینکه کم شدن میزان بارش نیز به بحران آب در کشور دامن زده است، تصریح کرد: در شهرستان خرم‌دره نیز نسبت به سال گذشته شاهد کمتر شدن ۲ میلی‌متری بارش‌ها بودیم.

  وی، قدیمی بودن شیرهای آب را نیز یکی از مهم‌ترین دلایل هدررفت آب شرب عنوان کرد و افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته، در کشور سوئد که یکی از کشورهای برخوردار در میزان منابع آب در سطح جهان است اکثر شیرهای آب لمسی هستند که این امر سبب صرفه‌جویی قابل توجهی در میزان مصرفی آب شرب شده است.

  فرماندار شهرستان خرم‌دره با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که دارای مصرف بالای آب است، ادامه داد: اجرای آبیاری تحت‌فشار و تغییر الگوی کشت باید به صورت جدی‌تری در شهرستان دنبال شود.

  محمدی با بیان اینکه در شهرک صنعتی خرم‌دره نیز از استقرار صنایعی که به میزان زیادی آب لازم دارند، جلوگیری می‌شود، تصریح کرد: در شهرستان دنبال استقرار واحدهایی هستیم که نیاز به آب کمتری دارند.

  فرماندار شهرستان خرم‌دره بر ضرورت پایش مستمر منابع آب به ویژه در مناطق روستایی تاکید کرد و گفت: مخازن تامین آب شرب نباید به حال خود رها شوند تا شاهد ورود آلاینده‌ها به آب که سلامتی افراد را به مخاطره می‌اندازد نباشیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.