متأسفانه بسیاری از کشاورزان ما در شرایط سخت، محصولات خود را تولید می‌کنند اما محصولات روی دستشان باقی می‌ماند. جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی باید برای استانداردسازی محصولات و صادرات آن چاره‌ای بیاندیشند.

معادن طلا،مس ،منگنز بردسکن مغفول مانده/محصولات کشاورزی استاندارد های صادرات را ندارد

اختصاصی قدس آنلاین - بهروز بنیادی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: جاده‌های شهرستان های بردسکن، کاشمر و خلیل آباد چه از سمت سبزوار و چه از سمت مشهد وضعیت خوبی ندارد.

نماینده مردم بردسکن، خلیل آباد و کاشمر ادامه داد: بردسکن در کریدور ارتباطی شمال به جنوب قرار گرفته و بسیاری از رفت و آمدها از این محل انجام می‌شود. متأسفانه در دو بانده کردن این جاده‌ها به دلیل کمبود منابع دچار مشکلات اساسی هستیم. وزارت راه برای این مسیرها اولویتی قائل نشده است. بخش خصوصی هم نتوانسته ورود کند، زیرا رفت و آمد روستاییان به این شهرها زیاد است و اگر بخش خصوصی و بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا تعرفه دریافت کنند، هزینه رفت‌ و آمد برای روستاییان زیاد می شود. دولت بخشی از راهسازی را قبول کرده است تا از سه‌راهی شادمهر تا بردسکن به طول ۱۰۰ متر دو بانده شود؛ بخشی از کار آغاز شده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: دومین مشکل در منطقه، مشکل خشکسالی و کمبود منابع آبی است. خوشبختانه جهاد کشاورزی فعالیت‌های خوبی برای طرح تجمیع زمین‌ها و آبیاری‌های نوین انجام داده است.

وی با بیان اینکه  محصول عمده ما در آن منطقه علاوه بر پسته، زعفران و کشمش است اظهار داشت: کشمش جزو اصلی‌ترین تولیدات منطقه بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر است، اما متأسفانه روستاییان در فروش کشمش دچار مشکلات اساسی هستند. خصوصاً برای صادرات این محصول مشکلات اساسی وجود دارد زیرا خارجی‌ها، استانداردهای بسیار دقیقی از نظر میزان سم و گوگرد برای واردات محصولات کشاورزی دارند.

بنیادی تاکید کرد: کشاورزان ما برای تحقق این استانداردها نیاز به آموزش دارند. علاوه بر این اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی باید در کنار هم، فضایی را فراهم کنند تا کشاورز بتواند با خیال راحت محصولات خود را پس از تولید بفروشد. متأسفانه بسیاری از کشاورزان ما در شرایط سخت، محصولات خود را تولید می‌کنند اما محصولات روی دستشان باقی می‌ماند. جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی باید برای استانداردسازی محصولات و صادرات آن چاره‌ای بیاندیشند.

وی ادامه داد: امسال یارانه کشمش هم در جهاد کشاورزی تصویب شد که به ازای هر کیلو تولید کشمش، یارانه بدهند کارهایی نیز در این زمینه صورت گرفته است. باید اقدامات جدی در صادرات، فروش و فرآوری این محصولات صورت گیرد. با توجه به اوضاع اقتصادی، هنوز بخش خصوصی وارد سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها نشده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به معادن غنی این استان گفت: در منطقه ما معادن غنی وجود دارد؛ معادن مس، طلا و منگنز در این بخش‌ها کشف شده است اما کار اصولی و علمی روی این معادن صورت نگرفته است. وزارت صنعت کار اکتشافی خوب برای اکتشاف این معادن انجام نداده است.

وی ادامه داد: از سال ۴۰ آلمانی‌ها در این منطقه اکتشاف انجام می‌دادند و بعد از آن نیز گروه‌های آمریکایی‌ وارد شدند اما در طول بعد از انقلاب، تمرکزی برای اکتشاف این معادن و بهره‌برداری از آنها انجام نداده‌اند. امیدواریم وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بحث ورود پیدا کند چون پتانسیل خوبی است و شاید مس  سرچشمه دوم در منطقه ما اکتشاف شود. با آقای وزیر روز گذشته جلسه داشتیم و قرار شد گزارشی توسط ایمیدرو درباره معادن این منطقه تهیه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.