رمضان، محرم و صفر ماه‌هایی هستند که در آن تقریباً بازار آرایشگاه‌ها، باشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی کساد می‌شود. برای همین در این ایام معمولاً مسئولان این مکان‌ها برای خارج‌شدن از رکود و جلب مشتری بیشتر، تخفیف‌های جنجالی و ویژه‌ای را برای مشتریان خود رو می‌کنند.

خط‌خطی نشی...!

معاون فنی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به عوارض دستگاه‌های غیراستاندارد و تقلبی خالکوبی، گفت: دستگاه‌های تاتو و افرادی که به انجام آن اشتغال دارند، قابل اعتماد نیستند و مردم باید از زیبایی‌های تقلیدی غیرضروری اجتناب کنند.

گول تخفیف‌ها را نخورید

رمضان، محرم و صفر ماه‌هایی هستند که در آن تقریباً بازار آرایشگاه‌ها، باشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی کساد می‌شود. برای همین در این ایام معمولاً مسئولان این مکان‌ها برای خارج‌شدن از رکود و جلب مشتری بیشتر، تخفیف‌های جنجالی و ویژه‌ای را برای مشتریان خود رو می‌کنند. ما هم که جوان و خام هستیم، خیلی زود گول این تخفیف‌های آنچنانی را خورده و به امید زیباترشدن دست به کارهایی می‌زنیم که بعد برایمان هزار جور دردسر و ماجرا درست می‌کند. یکی از کارهایی که این روزها در مؤسسات زیبایی طرفدار پیدا کرده و ظاهراً چوب حراج هم بهش زده‌اند، تاتو و خالکوبی است. جدا از دیدگاه فرهنگ و عرف ما نسبت به عمل خالکوبی، ظاهراً جوانان با سپردن پوستشان به دستگاه‌های قلابی و اپراتورهای قلابی‌تر، خودشان را در معرض ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌های پوستی قرار داده‌اند.

تجهیزاتی که ایمن نیستند

به گفته معاون فنی اداره‌کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا، از ابتدا در ادارة ما همیشه چالشی در مورد نظارت بر دستگاه‌های مربوط به تاتو وجود داشته و دارد. چالش هم آن است که هنوز به‌درستی مشخص نیست دستگاه‌های مربوط به تاتو به حوزه تجهیزات پزشکی مربوط می‌شود یا آرایشی و بهداشتی؟ ظاهراً حالا دعواها تمام شده و قرار است مسئولیت نظارت در این زمینه نیز بر عهده وزارت بهداشت باشد. حالا که تکلیف نظارت بر این دستگاه‌ها مشخص شده است، باز هم اوضاع خوب نسیت چون به گفته کارشناسان این سازمان، بیشتر دستگاه‌های مورد استفاده در کشور به شکل غیررسمی و به زبان خودمانی، به‌صورت قاچاق وارد شده‌اند و هیچ تضمینی برای ایمن‌بودنشان وجود ندارد. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، برای تجهیزات خالکوبی و تاتو در درجه اول مهم است که ایمن باشند. اما متأسفانه این اتفاق در بیشتر دستگاه‌هایی که در کشورمان استفاده می‌شود، دیده نشده است.

اپراتورها نابلد هستند

خوب است بدانید که در مورد خالکوبی و تاتو مشکل فقط بر سر تجهیزات و ایمنی پایین‌ آن‌ها نیست بلکه بیشترِ اپراتورهای موجود در بازار نابلد هستند و اغلب افرادی هستند که صرفاً در یک سری کلاس آموزشی شرکت کرده‌اند و اصلاً اطلاعات و سواد تخصصی در این زمینه ندارند. به گفته کارشناسان، تولیدکنندگان چنین دستگاه‌هایی در دنیا بسیار اندک هستند و شاید حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نرسند. لذا طبیعی است که به دلیل تهدیدات موجود در این بخش (جدا از مسائل فرهنگی)، نسبت به انجام این قبیل اقداماتِ به‌اصطلاح زیبایی به جوانان هشدار داده شود.

ممکن است چه بلایی سرمان بیاید

برخی از بیماری‌های پوستی و خونی نتیجه خالکوبی و استفاده از رنگ‌ها در عمل تاتو است. یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در ارتباط با خالکوبی، واکنش‌های آلرژیک به رنگدانه‌های تاتو است. خارش، برجستگی، اگزما و جوش روی پوست می‌تواند روزها، ماه‌ها و یا حتی سال‌ها پس از انجام خالکوبی خودش را نشان داده و برایتان دردسر درست کند. کارشناسان معتقدند که بزرگ‌ترین خطر برای سلامتی فرد در زمان انجام خالکوبی در شرایط غیربهداشتی، انتقال بیماری‌های خونی همچون هپاتیت B یا C است. خوب است بدانید که هیچ‌کدام از رنگدانه‌های تاتو برای تزریق در پوست، مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و این امر شامل همه رنگدانه‌های تاتو از جمله آن‌هایی می‌شود که برای نور ماورای بنفش یا درخشش در تاریکی استفاده می‌گردند. در حال حاضر  بسیاری از جوهرهای خالکوبی مدرن (بویژه رنگ‌های قرمز و زرد) حاوی رنگ‌های با رنگدانه‌های با پایه پلاستیکی هستند که در صنعت چاپ، نساجی و رنگ خودرو به کار می‌رود.

همچنین در میان مواد تشکیل‌دهنده جوهر تاتو، رنگدانه‌ها اغلب حاوی موادی هستند که سرطان‌زا بوده و باعث اختلال در غدد درون‌ریز می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.