پژوهشگر موسسه شبکه رهبری اروپا با هشدار درباره افزایش تنشها بین روسیه و غرب خواستار اتخاذ مکانیسمی از سوی طرفین برای ممانعت از برخوردهای خطرناک شد.

افزایش احتمال برخورد غرب و روسیه/ لزوم اتخاذ راهکارهای پیشگیری

به گزارش قدس آنلاین، «توماس فریر» پژوهشگر موسسه شبکه رهبری اروپا در مقاله ای با اشاره به افزایش تنش ها بین روسیه و ائتلاف غرب به رهبری آمریکا بر لزوم اتخاذ تمهیداتی برای کاهش تنش ها که می تواند منجر به برخورد خطرناک طرفین در منطقه بالتیک و سوریه شود، تاکید کرده است.

متن کامل این نوشته در زیر آمده است:

در آستانه دیدار «ولادیمیر پوتین» و «دونالد ترامپ» در جریان نشست جی ۲۰ در هامبورگ آلمان هنوز روابط غرب و روسیه پر تنش باقی مانده است. شدت این تنش ها در حدی است که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه دیدار برنامه رریزی شده خود با «توماس شنون» همتای آمریکایی خودش برای ۲۳ ژوئن را در پاسخ به فضای کلی ایجاده شده توسط آمریکایی ها لغو کرد. تمامی اینها ناشی از تحریم های غرب علیه روسیه واتفاقات نظامی نزدیک بین روسیه و غرب است.

۱۸ ژوئن در پی هدف قرار گرفتن جنگنده ارتش سوریه توسط آمریکا موجب شد تا روس ها توافقنامه خود با آمریکا را درباره حریم هوایی سوریه لغو کنند و به آمریکا و نیروهای ائتلاف به رهبری آن هشدار دهند که هر جنگنده ای و هواپیمایی که در غرب رود فرات به پرواز درآید مورد هدف سامانه های موشکی زمین به هوا و جنگنده های روسیه قرار خواهند گرفت. در پی این هشدار روسیه، استرالیا اولین کشوری بود که پروازهای خود در سوریه را به حالت تعلیق درآورد.

تحولات نظامی برفراز بالتیک نیز در تنش در روابط دو طرف دخیل هستند. رهگیری جنگنده های ناتو توسط جنگنده های روسیه در منطقه بالتیک که در هفته های گذشته به دفعات رخ داده است از جمله این موارد به شمار می روند.

در چنین شرایطی جلوگیری از تشدید ناخواسته تنش ها ضروری است.

از سال ۲۰۱۴ شبکه رهبری اروپا مرتبا درباره احتمال برخورد ناخواسته جنگنده ها و کشتی های غربی و روسیه هشدار داده است و اعلام داشته است که توافق های موجود در این خصوص بین طرفین جهت جلوگیری از برخوردهای نظامی احتمالی قدیمی و ناکارآمد هستند و کشورهای هم مرز روسیه از جمله سوئد، لهستان اساسا بطور کل فاقد چنین توافقاتی با روسیه هستند.

در گزارش ۲۰۱۶  ماه نوامبر این موسسه درباره خطرات در این خصوص بطور مفصل پرداخته شده است از جمله نبود یک توافقنامه مدیریت حوادث بین روسیه و همسایگانش و نبود مکانیسم کارآمد برای مدیریت برخوردهای نظامی-غیرنظامی که سریعا باید مورد توجه قرار گیرند. نبود چنین توافقات و مکانیسم هایی ریسک برخوردها را افزایش می دهد که می تواند منجر به یک درگیری شود. هدف قرار گرفتن جنگنده روسیه توسط نیروی هوایی ترکیه نشان می دهد که این مسائل و احتمال برخوردها جدی است.

لغو توافق بین آمریکا و روسیه به معنی تشدید این خطر و ریسک است و نظامیان روسیه بطور مرتب سیستم رادار دفاع هوایی خود را به سمت جنگنده های ائتلاف که در مناطق نزدیک به پایگاه هایش پرواز کرده اند نشانه رفته است. حال آنکه افزایش تمایلات آمریکا برای برخورد بیشتر با نیروهای دولت سوریه میزان احتمال برخورد مستقیم آمریکا و روسیه را افزایش داده است. در حال حاضر هیچ جایگزینی برای توافق آمریکا و روسیه در سوریه وجود ندارد. توافقات بین روسیه و اعضای کلیدی ائتلاف در خصوص مدیریت اتفاقات هوایی و دریایی صرفا محدود به آبها و حریم هوایی بین المللی است و در شرایط کنونی هیچ مشروعیتی در فضای سوریه ندارند.

موارد زیر پیشنهاداتی هستند که از سوی کارشناسان شبکه راهبری اروپا برای کاهش احتمال برخورد روسیه و غرب ارائه شده اند:

۱-طرف ها باید درباره حفظ کانال های ارتباطی که در توافق احتمال کاهش برخورد در سوریه الزامی شده اند تضمین دهند و آنها را فعال نگهدارند و از اجرایی کردن آن به عنوان ابزار فشار برای چانه زنی استفاده نکنند.

۲-درخصوص رفتارهای فردی بی پروای شخص فرماندهان نظامی، خلبانان و دیگر پرسنل باید تحملی صورت نگیرد. توسل به تاکتیک های خطرناک نظامی برای رساندن پیام های سیاسی یک استراتژی بسیار خطرناک است که می تواند در صورت بروز اتفاقی تبعاتی را به دنبالش داشته باشد.

۳-طرف های توافق های موجود(INCSEAs و DMAs) لازم است تا تضمین دهند که تمهیداتشان برای نیروهای مسلحشان ابلاغ شده و توسط آنها بکار بسته می شود.

۴-ضروری است تا کار بر روی بازنگری و به روز کردن توافقات دو جانبه موجود بین اروپا و آمریکا آغاز شود و همینطور توافقات اضافه ای بین روسیه و کشورهایی که در معرض بیشترین تهدیدات در صورت برخورد نظامی قرار دارند، انجام گیرند.

۵-مذاکرات در سطح کارشناسان درباره امنیت مواجه های نظامی-غیرنظامی بر فراز بالتیک در ذیل مقررات سازمان هوانوردی غیرنظامی بین المللی باید ادامه یابد و به مناطق دیگر هم تعمیم داه شود.

۶-فعال کردن مجدد یا اتخاذ ابتکار همکاری فضایی ممکن است برای جلوگیری از اتفاقات و همچنین برای نظارت بر فعالیت های منطقه ای مفید باشند.

۷-تا زمانی که روابط غرب و روسیه در تنش به سر می برد، به نتیجه رساندن توافقات چند جانبه برای جلوگیری از اتفاقات سخت است با اینحال مدالیته چنین توافقاتی برای جلوگیری از اتفاقات و مدیریت حوادث خطرناک باید بطور ریز توسط گروه های کارشناسی مشترک مورد بررسی قرار گیرند. از جمله از این کارها باید کار بر روی به روز رسانی سند OSCE وین باشد و همچنین کار بر روی توافق ناتو-روسیه برای مدیریت حوادث خطرناک.

 ۸-رهبران سیاسی باید بیشتر برای جلوگبیری از حوادث علاقمند شوند و اجازه دهند کارشناسان نظامی و غیرنظامی برای بهبود مدیریت حوادث همکاری کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.