‌قزوین- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بر ضرورت اصلاح الگوی کشت در استان تأکید کرد و گفت: امیدواریم در دوره‌های جدید مدل کشت محصولاتی چون خربزه که به مقادیر بسیاری آب نیاز دارد محدود و این الگوی کشت اصلاح شود.

امیدواریم مدل کشت محصولات آب‌بر اصلاح شود!
به گزارش قدس آنلاین، علی‌اکبر متقی فرد ‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، در پاسخ به‌ضرورت کاشت محصولات کشاورزی چون خربزه با میزان آب خواهی بسیار آن هم با توجه به بحران آب در استان اظهار کرد: اولویت جهاد کشاورزی استان محصولات زراعی استراتژیک و راهبردی است و تا زمانی که نیاز به محصولاتی چون گندم، جو، ذرت و سایر محصولات استراتژیک وجود دارد به طور قطع سراغ محصولات صیفی که آب بری زیادی نیاز دارد، نخواهیم رفت. 
وی افزود: طرح ملی الگوی کشت سال‌ها از طریق وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ و در سطح استان‌های مختلف در حال اجرا است و امیدواریم با بسیج ملی بتوانیم در این حوزه تعیین الگوی کشت از کاشت محصولات با آب خواهی بسیار جلوگیری کنیم. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: برای رسیدن به این مقصود نیازمند ترویج عمیق و وسیع هستیم تا این رویکرد در جای‌جای استان اتفاق بیافتد. 
 
اعداد سالیانه کشت محصولات آب‌بر کم است
متقی فرد اضافه کرد: در مقابل 270 هزار هکتار اراضی کشت سالیانه، اعدادی که در حوزه محصولات صیفی با نیاز آب بالا در حال کشت است کم است اما باید همان را هم محدودتر از قبل کرد.  
وی بر ضرورت اصلاح الگوی کشت در استان تأکید و خاطرنشان کرد: با ترویج مراکز خدمات کشاورزی در جهاد کشاورزی روزبه‌روز و دوره به دوره سطوح کاشت محصولات صیفی آب بر به سمت کاشت محصولات استراتژیک با نیاز به آب کمتر پیش خواهد رفت. 
این مسئول تصریح کرد: جهاد کشاورزی به طور مستقیم از طریق مدیریت‌های مربوط به الگوی کشت و طرح کشت برای جلوگیری از کاشت محصولات آب بر اقدام می‌کند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایسنا که چرا در شهر بوئین‌زهرا 2000 هکتار از اراضی کشاورزی به  کشت خربزه اختصاص پیدا کرده است، گفت: امیدواریم در دوره‌های جدید این مدل کشت که به مقادیر بسیاری آب نیاز دارد اصلاح شود. 

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.