مرضیه محبوب از هنرمندان با سابقه عرصه فیلم و تئاتر عروسکی و سازنده بسیاری از عروسک های مجموعه ها و فیلم های تلویزیونی و سینمایی، در سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان، تجلیل شد.

سازنده زیباترین عروسک ها تجلیل شد/ یادآور دوران خوش کودکی

به گزارش قدس آنلاین، امروز یکشنبه یازدهم تیر ماه مراسم بزرگداشت مرضیه محبوب در سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در سینما فلسطین شهر اصفهان برگزار شد.

در ابتدای مراسم مرضیه برومند روی صحنه آمد و گفت: من به پیشنهاد خودم مجری مراسم بزرگداشت یکی از عزیزترین دوستان و همکارانم شدم. مرضیه محبوب یکی از سرکارهای فعال و هنرمند است و خیلی زودتر باید مراسمی این گونه برگزار می شد. این افراد خود جاه طلبی دیده شدن ندارند و این جاه طلبی را دوستان بازیگر دارند که به بهترین نحو بازی آنها را روی پرده سینما می بینیم. سینمای کودک بعد از پیروزی انقلاب در زمینه کار عروسکی به لطف دوستانی که دیده نمی شوند پیشرفت کرده است. برای شکل گیری شخصیت یک عروسک افراد بسیاری کار می کنند. ایران جزو معدود کشورهایی است که سینمای عروسکی در آن رشد کرده است و ما از معدود کشورهایی در منطقه هستیم که سینمای کودک دارد. سینمای عروسکی خیلی وقت ها به اقتصاد سینما کمک کرده است. اگر سرکار خانم محبوب نبود چگونه می توانستم این همه عروسک در «شهرموش ها ۲» داشته باشم.

وی ادامه داد: سال ها است که مرضیه محبوب را می شناسم، او به همراه چند نفر دیگر اگر نبودند «خانه مادربزرگ» را نمی توانستم بسازم. از همان جا بود که با طبع لطیف و شاعرانه مرضیه محبوب آشنا شدم.  محبوب زیباترین کارهای عروسکی را ساخته است و کارهای درخشانی در زمینه کارگردانی تلویزیون داشته است و او را بسیار اذیت کرده اند و او دلگیر شده است و تصمیم گرفته است که دیگر کار نکند. سینمای عروسکی ما مدیون خانم محبوب است و او مادر عروسک ها است، او عروسک پسرخاله را حرکت می دهد.

مرضیه محبوب در ادامه مراسم گفت: بچه ها همه با عروسک بازی می کنند و با آن حرف می زنند و حس درونی خود را با بازی با عروسک بیرون می ریزند. ما در نمایش عروسکی به هر شی ء که جان دهیم آن شی ء تبدیل به یک شخصیت عروسکی می شود. اولین عروسک خود را سرکلاس هما جدیکار در دوران دانشجویی ساختم.

وی ادامه داد: تشویق های خانم جدیکار من را تکان داد تا بتوانم در این حوزه پیشرفت کنم. «خاله قورباغه» را کارگردانی کردم و آن را بسیار دوست داشتم و قصه های آن به دل می نشست. در ادامه برنامه تلویزیونی نوزادها را به کارگردانی ایرج طهماسب داشتم که درباره واکسن بود. بعد از مجموعه «پست چی» با حضور «کلاه قرمزی» ساخته شد.

محبوب در ادامه بیان کرد: هر بار که برنامه «کلاه قرمزی» تمام می شود طهماسب درگیر ذهنی برای سریال بعدی است، در همین دوران است که به من می گوید یه شخصیت جدید می خواهد و المان های او را می گوید و من آن را می سازم. بعد از آن دوستان تمرین می کنند که چه صدایی به عروسک می خورد.

مرضیه برمند در ادامه بیان کرد: کسانی که عروسک سازی می کنند خانه زندگی ندارند و کارشان بسیار سخت است.

مرضیه محبوب بیان کرد: سریالی که ساخته ام «موش نمکی» است که در ۲۶ قسمت ساخته شد و بسیار به دلیل تهیه کننده و مدیریت تلویزیون اذیت شدم. دکور این کار بسیار وسیع بود و بعد از ۱۳ قسمت که ضبط شد گفتند یک فیلم سینمایی تلویزیونی بسازند و بعد از آن سریال ساخته شود.

در ادامه مراسم فرشته طائرپور روی صحنه حاضر شد و گفت: ما با عروسک بازی های خود تمرین مادری می کردیم و ای کاش شما هم عروسک بازی کنید. آشنایی با مرضیه محبوب من را به یاد عروسک های بچگی خود می اندازد. خانم محبوب عروسک های زیبا و متنوعی برای «خاله قورباغه» ساخته است که به زودی اکران می شود. همچنین به دنبال یک سرود از سینمای کودک و نوجوان به صورت کنسرت داشته باشیم.

محبوب بیان کرد: فیلم های عروسکی بسیاری ساخته شده که بسیار در سینمای کودک تاثیرگذار بود. از طائرپور تشکر می کنم چراکه همیشه در پوستر فیلم عروسکی که تهیه می کند نام عروسک گردان ها و عروسک سازها چاپ می شود و امیدوارم این امر برای دیگر کارگردان ها و تهیه کنندگان عادت شود.

مرضیه برومند در ادامه از زنده یاد دنیا فنی زاده به دلیل عروسک گردانی کلاه قرمزی یاد کرد.

محبوب هنگامی که می خواست درباره فنی زاده صحبت کند بغض کرد و نتوانست صحبت کند.

جمالی نژاد شهردار اصفهان، علیرضا رضاداد، فرشته طائرپور، صانعی مقدم و شبنم مقدمی و سهیل موفق فریال بهزاد غلامرضا آزادی و نادره ترکمانی و طهماسب صلحجو برای تقدیر از محبوب روی صحنه آمدند.

رضاداد گفت: خوشحالم توانستیم قدری از زحمات خانم محبوب را گرامی بداریم و امیدوارم بتوانیم آنقدر فیلم عروسکی تولید شود که مانند انیمیشن مستقل شود.

شهردار تهران نیز بیان کرد: خوشحالم یک هم استانی مانند خانم محبوب تبدیل به اسطوره شده است. امیدوارم فرزندانی که امروز حضور دارند بتوانند همین گونه موفق باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.