قم- سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به افزایش آلودگی هوای قم طی روزهای اخیر گفت: شهروندان تا حد ممکن از فعالیت در خارج از منزل اجتناب کنند و اگر الزاما باید در هوای آزاد فعالیت کنند زمان آن را به حداقل ممکن کاهش دهند.

شهروندان قمی تا حد امکان از منزل خارج نشوند

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد باقری با اشاره به ضرورت رعایت اقدامات پیشگیرانه در راستای دچار نشدن به آثار نامطلوب ناشی از گرد و غبار موجود در هوا اظهار کرد: شهروندان در این ایام از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنند به ویژه اگر دارای مشکلات تنفسی و آسم هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم افزایش نظافت روزانه برای کاهش تماس با گرد و غبار در محیط زندگی را ضروری برشمرد و اضافه کرد: استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف و همچنین برای جلوگیری از آلودگی آب آشامیدنی ضروری است، همچنین لازم است مواد غذایی قبل از نگهداری در یخچال از ذرات گرد و غبار پاک شوند.

باقری عنوان کرد: شهروندان تا زمان کاهش گرد و غبار موجود در هوا در خانه یا محیط‌های بسته بمانند و درها و پنجره‌ها را نیز بسته نگاه دارند. در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانند و اگر دارای آسم هستند یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه، خس خس کردن ریه و درد قفسه سینه را مشاهده کردند برنامه درمانی خود را دنبال کنند و اگر نشانه‌ها برطرف نشد با پزشک مشورت کنند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع در اتومبیل بیان کرد: اتومبیل دارای سیستم تهویه مطبوع است که باید آن را در وضعیت چرخش مجدد هوا قرار داد تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل کاهش یابد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌تواند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی انسان را بگیرد و بنابراین استفاده از آن‌ها توصیه نمی شود افزود: در این شرایط استفاده از ماسک های ویژه مناسب است.

باقری اضافه کرد: استفاده از اینگونه ماسک‌ها باعث احساس گرما می‌شود و معمولا راحت نیست، اگر ماسک به طور کامل اطراف بینی و دهان را نپوشاند، مثلا برای افرادی که محاسن بلندی دارند و راه نفوذ برای هوا باقی باشد، تاثیر چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه این ماسک‌ها آلاینده‌های گازی هوا مانند منوکسید کربن را نمی‌گیرند عنوان کرد: تنفس با استفاده از ماسک از حالت معمولی دشوارتر است و افراد دارای سوابق بیماری قلبی عروقی و تنفسی باید با پزشک خود مشورت کنند، استفاده از این ماسک‌ها برای افراد سالمی که ناچار باید در زمان بروز پدیده گرد و غبار در بیرون بمانند توصیه می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: ذرات گرد و غبار اندازه‌های متفاوتی دارند و ذرات درشت و غیرقابل تنفس تا ذرات ریز و قابل تنفس را شامل می‌شوند که ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می‌تواند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کند ولی ذرات ریز می‌توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند.

باقری خطر ذرات ریزتر گرد و غبار موجود در هوا را بیشتر دانست و گفت: بیشتر ذراتی که در پدیده گرد و غبار وجود دارد از نوع درشت یا غیر قابل تنفس است و تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کند ولی ممکن است در افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم که بیماری مزمن ریوی است مشکلاتی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه متداول‌ترین نشانه‌هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شود تحریک چشم‌ها و راه‌های ورود هوا است افزود: نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالخوردگان و افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت، آمفیز و بیماران قلبی آسیب پذیری بیشتری در برابر آلودگی هوا دارند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: قرار گرفتن افراد آسیب‌پذیرتر در معرض گرد و غبار ممکن است واکنش‌های حساسیتی و حمله‌های آسم را تشدید کند، مشکلات تنفسی حادی را ایجاد کند، در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد و طول عمر را کاهش دهد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.