روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی فاش کرد، کاخ سفید از اواخر اکتبر می‌دانست که رژیم صهیونیستی به طور منظم اهداف غیرنظامی در غزه را بمباران می‌کند، اما «جو بایدن» همچنان به دفاع علنی از رفتار ارتش صهیونیستی ادامه می‌دهد.

واشنگتن‌پست: بایدن به‌رغم آگاهی از بمباران‌های کورکورانه اسرائیل، حامی تل‌آویو مانده است

این روزنامه آمریکایی به نقل از سه منبع آگاه از یک نشست نوشت، در ۲۷ اکتبر، سه هفته پس از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس، مقامات ارشد سیاست خارجی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جمع گروه کوچکی در کاخ سفید گفتند که «اسرائیل به طور منظم ساختمان‌ها در غزه را بدون داشتن اطلاعات دقیقی که نشان دهد آنها اهداف نظامی قانونی هستند، بمباران می‌کند.»

این مقامات مطلع همچنین ابراز نگرانی کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هیچ برنامه روشنی برای شکست دادن گروه فلسطینی مقاومت حماس ندارد و یکی از منابع به روزنامه‌ واشنگتن‌پست گفت: «از همان ابتدا، این احساس وجود داشت که ما نمی‌دانستیم اسرائیلی‌ها چگونه می‌خواهند کاری که گفتند قرار است انجام دهند، عملی کنند.»

در آن زمان، ایالات متحده به سرعت کمک نظامی برای رژیم صهیونیستی ارسال می‌کرد. دو هفته قبل از این نشست، بایدن در سفر به اراضی اشغالی فلسطین علنا اعلام کرد «تا زمانی که ایالات متحده هست، [رژیم صهیونیستی] تنها نخواهد بود.»

در همان روز نشست، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت ایالات متحده هیچ «خط قرمزی» را در مورد نحوه انجام عملیات نظامی صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها اعمال نخواهد کرد.

این دیدار تغییر چندانی در لفاظی بایدن یا مقامات او ایجاد نکرد. رئیس‌جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی بابت بمباران مکرر و کورکورانه اردوگاه پناهجویان فلسطینی در اوایل نوامبر انتقاد نکرد، بلکه کاخ سفید علنا از تصمیم تل‌آویو برای بمباران بزرگ‌ترین بیمارستان غزه در اواخر همان ماه حمایت کرد و جان کربی در جمع خبرنگاران در سخنانی بی‌اساس مدعی شد که حماس یک مرکز فرماندهی زیر این مرکز دارد.

روزنامه واشنگتن‌پست دوشنبه گزارش داد، با این حال در پشت صحنه، مقامات آمریکایی نگران بودند که چنین بیانیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی به‌عنوان «چراغ سبز» برای حمله به این بیمارستان تلقی شود. کریس ون هولن، سناتور دموکرات آمریکایی بدون توضیح بیشتر به این روزنامه گفت میان آنچه کربی مدعی شد و آنچه گزارش‌های اطلاعاتی ایالات متحده واقعا نشان می‌دهد، «عدم ارتباط» وجود دارد.

در میان نارضایتی فزاینده رای‌دهندگان آمریکایی، بایدن از آن زمان در ظاهر انتقاد بیشتری از نتانیاهو کرده است. در اوایل ژانویه، رئیس‌جمهور ایالات متحده ادعا کرد که «بی سر و صدا با کابینه اسرائیل کار می‌کند تا آنها را به کاهش و خروج قابل توجه نیروهایشان از غزه وادار کند.» با این حال، منابع روزنامه واشنگتن‌پست گفتند: «زمانی که این گفت‌وگوها نتیجه ملموسی نداشت، مقامات آمریکایی آشکارا انتقادات کمی مطرح کردند و ظاهرا هیچ عواقب آشکاری هم دیده نشد.»

ماه ژانویه سناتور کریس ون هولن گفت «در هر مقطع و برهه‌ای، نتانیاهو به بایدن اهانت کرده است» و تاکید کرد که دولت بایدن «به ائتلاف نتانیاهو التماس می‌کند اما دوباره و دوباره از صورت سیلی می‌خورد.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جمعه اعلام کرد طرح حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب غزه را تایید کرده است. رفح در حال حاضر محل زندگی بیش از یک میلیون فلسطینی است که از دیگر بخش‌های این منطقه آواره شده‌اند و بایدن در اوایل این ماه در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی مدعی شد که حملات رژیم صهیونیستی به آنجا عبور از «خط قرمز» خواهد بود.

رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا که در سال انتخاباتی به سر می‌برد، لحظاتی بعد تا حدی از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد و به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت نتانیاهو «حق دفاع» دارد، اما باید «به از دست رفتن جان‌های بی‌گناه توجه بیشتری داشته باشد.»

در بحبوحه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ماه) که منجر به شهادت بیش از ۳۱ هزار فلسطینی عمدتا غیرنظامی شده است، چندین کشور غربی همچنان به صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند و در این میان ایالات متحده بزرگ‌ترین حامی مالی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده و به‌رغم آنکه گاهی از حقوق بشر دم می‌زند، برای سومین بار قطعنامه آتش‌بس غزه را در شورای امنیت سازمان ملل رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وضعیت غزه تحت‌محاصره بحرانی است و سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد قحطی از هم‌اکنون تا ماه مه در شمال نوار غزه شیوع پیدا می‌کند، جایی که ۳۰۰ هزار تن همچنان به‌دلیل جنگ تحت‌محاصره قرار دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.