در چندروز گذشته اعضای یک گروه تلگرامی با انتشار شایعه‌ای شهر را به‌هم ریخته‌اند. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی با اعلام این خبر توضیح داد: سه زن و یک مرد که خبر مفقودی ۵۰ کودک خردسال را در فضای مجازی منتشر کرده بودند، در کمتر از یک ساعت توسط پلیس فتا دستگیر شدند.

کشته‌مرده‌های لایک

در چندروز گذشته اعضای یک گروه تلگرامی با انتشار شایعه‌ای شهر را به‌هم ریخته‌اند. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی با اعلام این خبر توضیح داد: سه زن و یک مرد که خبر مفقودی ۵۰ کودک خردسال را در فضای مجازی منتشر کرده بودند، در کمتر از یک ساعت توسط پلیس فتا دستگیر شدند. این افراد می‌گویند برای افزایش مخاطبان کانال‌شان این کار را کرده‌ند!

خطر می‌کنیم تا لایک بگیریم
این گروه اولین افرادی نیستند که برای بالابردن کاربرهایشان یا به‌دست آوردن لایک در فضای مجازی دست به کارهای عجیب و غریب زده‌اند. تازه این گروه نسبت به هم‌صنفان لایک‌بگیرشان خیلی هم لایت وارد عمل شده‌اند و فوق فوقش با انتشار خبر دروغ، مخ مردم را کار گرفته و با امنیت روانی مردم بازی کرده‌اند. اما در صنف کشته‌مرده‌های لایک در فضای مجازی افرادی هم پیدا می‌شوند که با جان خود و اطرافیانشان بازی کرده‌اند و گاه دست به قتل هم زده‌اند.

به‌عنوان مثال پسربچه‌ای که علاقه بسیار به اجرای نمایش و بدلکاری داشت، با آویزان شدن از ساختمانی بلند سعی داشت تبدیل به یک چهره مشهور شود. اعضای شبکه‌های اجتماعی و کاربران فیس‌بوک با دیدن این کلیپ وحشتناک  با فرستادن پیام به‌سرعت واکنش نشان دادند. البته پلیس بعد از دیدن این کلیپ، در کمتر از چندروز پسربچه را شناسایی کرد و برای این‌که چنین رفتارهای خطرناکی مد نشود، به‌سرعت با او برخورد کرد.

اما نمی‌شود گفت با برخورد پلیس، عاشقان شهرت در فضای مجازی درس عبرت گرفته و به راه راست هدایت می‌شوند؛ نمونه‌اش خانمی آمریکایی که به هوس انتشار ویدیویی جنجالی در یوتیوب، کتابی ضخیم را جلوی همسرش قرار داد و درمقابل دوربین و تماشاگران محله به‌سمت آن شلیک کرد تا ثابت کند که قطر کتاب مانع عبور گلوله می‌شود، اما درمقابل همه، دستی‌دستی شوهرش را به قتل رساند.

چرا اسیر لایک شده‌ایم
حتماً شما هم این‌روزها افرادی را دیده‌اید که در خانه، رستوران، مهمانی‌های دوستانه و خانوادگی و حتی در مراسم عزاداری و عروسی، از گوشی تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی جدا نمی‌شوند و هر لحظه می‌خواهند به‌روز باشند و با انتشار تصاویر مختلف از خود به‌دنبال کسب محبوبیت در فضای مجازی و دریافت لایک بیشتر هستند.

به اعتقاد کارشناسان، همه شلوغ بازی‌ها، آشفتگی‌ها و کارهای عجیب و غریبی که این‌روزها درمورد عکس‌ها و تصاویر در اینستاگرام و لایک گرفتن در این زمینه شاهدش هستیم، همه و همه به‌خاطر این است که نیاز به احترام و گرفتن تأیید از دیگران برای ما حسابی پررنگ شده است، آن‌قدرکه حاضریم به‌خاطر تأیید دیگران، دست به هرکاری زده و حتی به خودمان و اطرافیمان‌مان هم لطمه بزنیم.

کارشناسان در این‌باره می‌گویند متأسفانه این افراد با هزاران لایک و مخاطب میلیونی هم نمی‌توانند این حقیقت را تغییر دهند که چه بخواهیم و چه نخواهیم، هرگز نمی‌توانیم کسی را پیدا کنیم که ما را آن‌طورکه می‌خواهیم، تأیید کند و حتی اگر چنین فردی هم پیدا کنیم، مدام از این ترس خواهیم داشت که مبادا تأیید آن شخص را از دست بدهیم و این مسئله بازهم ما را مضطرب و نگران می‌کند، زیرا این انتظاری غیرممکن است که همه ما را تأیید کنند و همگی خوب می‌دانیم که اگر تأیید ۹۹نفر را به‌دست آوریم، بازهم نفر صدمی وجود خواهد داشت که نمی‌توانیم لایک و یا همان تأیید او را داشته باشیم.

حتی اگر بتوانیم تأیید افراد مختلف که نیازمند محبت آنان هستیم را جلب کنیم، باید وقت و انرژی زیادی را صرف این‌کار کنیم و در نتیجه دیگر وقتی برای انجام کارهای دیگر نداریم. تلاش بی‌وقفه برای جلب تأیید دیگران مستلزم آن است که مطابق نظر و خواسته‌های دیگران زندگی کنیم. وقتی تأیید دیگران را به‌دست می‌آوریم، احساس خستگی و ملال می‌کنیم، زیرا این کار معمولاً موجب تلف‌شدن وقت و انرژی می‌شود و نیاز شدید به تأیید و محبت دیگران مانع دوست داشتن خودمان می‌گردد.

چگونه وابسته لایک گرفتن نشویم؟
به اعتقاد کارشناسان، ما می‌توانیم با تکیه بر خود و استفاده از عقل و هوش‌مان و با کنار زدن جلب تأیید کامل دیگران، زندگی خود را تغییر داده و به مرحله‌ای برسیم که دیگر نیازمند تأیید و لایک گرفتن از دیگران نباشیم. برای رسیدن به این مرحله کافی است سعی کنیم  بین جلب محبت دیگران و ارزشمند بودن تمایز بگذاریم.

اگر می‌خواهیم برای خودمان شأن و منزلتی قائل شویم، بهتر است برای وجودمان، سرزندگی و شادمانی‌مان ارزش قائل شویم. اهمیتی ندارد دیگران چقدر شما را تأیید می‌کنند یا به‌خاطر نفع خودشان چقدر برای شما ارزش قائل‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.