مدیر امور زائران غیرایرانی با بیان این که مدیریت همواره سعی کرده است سیاست‌ها و فعالیت‌های فرهنگی خود را مطابق سیاست‌های اعلام شده از سوی آستان قدس رضوی تنظیم نماید، اظهار داشت: این نهاد مقدس در فعالیت‌های گوناگون و از جمله فعالیت‌های فرهنگی همواره در راستای اهداف و سیاست‌های اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب حرکت کرده و تلاش دارد تا هر چه بیشتر به منویات و مطالب اعلام شده از سوی ایشان، جامه عمل بپوشاند.

ارسال محصولات فرهنگی از حرم مطهر رضوی به ۱۴۸ کشور جهان

به گزارش قدس آنلاین، مدیر امور زائران غیرایرانی بارگاه مقدس حضرت رضا(ع) گفت: این مدیریت با حدود ۱۰۰۰ مرکز اسلامی از ۱۴۸ کشور جهان و با حدود نیم میلیون مخاطب خارجی در سراسر دنیا از لحاظ مذهبی و ارسال محصولات فرهنگی در ارتباط می‌باشد.

«سیدمحمد جواد هاشمی‌نژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اعلام این خبر افزود: یکی از سیاست‌ها و فعالیت‌های این مدیریت در مورد کسانی که از کشورهای مختلف جهان به حرم مطهر امام هشتم(ع) مشرف می‌شوند (مسلمان و غیرمسلمان)، تلاش برای عموم قطع ارتباط این افراد با بارگاه مقدس رضوی است.

وی ادامه داد: چنانچه این افراد تمایل داشته باشند از طریق پست الکترونیکی (E.mail) و ارتباط در فضای مجازی و صفحات اجتماعی، ارتباط این مدیریت با آنان حفظ شده و در طول سال محصولات فرهنگی و موارد لازم از طریق الکترونیکی و یا به صورت همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در ارسال مرسولات پستی، برای آنان به مقصد کشور و محل زندگی آنان ارسال می‌شود.

ارتباط با ۱۴۸ کشور جهان

مدیر امور زائران غیرایرانی تصریح کرد: در بخش ارسال محصولات فرهنگی به صورت الکترونیکی، هفته‌ای یک بسته محصولی مناسب برای این افراد ارسال می‌شود و در ایام ویژه و خاص در طول سال (از جمله: ماه مبارک رمضان، دهه کرامت و...) هر روز برای آنان محصولات فرهنگی و مجله الکترونیک از طریق این مدیریت ارسال می‌شود که همواره شاهد بازخوردهای مناسب و جالب از سوی آنان در این زمینه می‌باشیم.

این مقام مسئول متذکر شد: در حال حاضر این مدیریت با حدود ۱۰۰۰ مرکز اسلامی از ۱۴۸ کشور جهان در ارتباط می‌باشد به گونه‌ای که سالیانه برای آن‌ها علاوه بر ارسال بسته‌ها و محصولات فرهنگی الکترونیکی، در هشت نوبت در طول سال (از جمله: عید نوروز، دهه کرامت، دهه آخر ماه صفر، عید سعید غدیر خم و مناسبت‌ها و اعیاد بزرگ اسلامی) نیز این محصولات به طور ویژه جهت بهره‌مندی این مراکز از سوی این مدیریت ارسال می‌شود.

هاشمی‌نژاد تأکید کرد: مطابق اظهارنظر این مراکز، در بسیاری از موارد، محصولات فرهنگی ارسال شده از سوی این مدیریت، تنها منبع و داشته فرهنگی و اعتقادی از مقوله شیعه (شیعه ۱۲ امامی) برای استفاده آنان به شمار می‌آید و این مراکز به محصولات فرهنگی ارسال شده از سوی حرم مطهر حضرت رضا(ع) به عنوان منابع موثق و ارزشمند و قابل اعتماد و اطمینان نگریسته و مورد استفاده قرار می‌دهند.

وی در اهمیت این موضوع خاطرنشان کرد: این مراکز در کشورهای مختلف جهان (مانند: سوئیس، ژاپن، فرانسه و... کشورهای آسیایی و اروپایی)، دارای تعداد زیادی مخاطب در گروه‌های مختلف (از نظر سن و سال) بوده و در صورت ارسال محصولات فرهنگی موثق و مطمئن در مباحث دینی و مذهبی به این مراکز، می‌توان مخاطبان زیادی را از طریق مراکز مزبور به عنوان جامعه هدف، مورد توجه قرار داد.

*نیم میلیون مخاطب خارجی

مدیر امور زائران غیرایرانی با بیان این که مدیریت همواره سعی کرده است سیاست‌ها و فعالیت‌های فرهنگی خود را مطابق سیاست‌های اعلام شده از سوی آستان قدس رضوی تنظیم نماید، اظهار داشت: این نهاد مقدس در فعالیت‌های گوناگون و از جمله فعالیت‌های فرهنگی همواره در راستای اهداف و سیاست‌های اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب حرکت کرده و تلاش دارد تا هر چه بیشتر به منویات و مطالب اعلام شده از سوی ایشان، جامه عمل بپوشاند.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در یکی از فرمایش‌های خود اظهار امیدواری کرده‌اند که روزی فرا رسد تا آستان قدس رضوی به دست هر زائر، یک کتاب هدیه دهد و این مدیریت در سال گذشته (۱۳۹۵) توانست بیش از یک میلیون کتاب و محصول فرهنگی به زبان‌های گوناگون (عربی، انگلیسی، اردو، فرانسه، آذری و...) تولید و به مخاطبان مربوط تقدیم نماید.

هاشمی نژاد با اشاره به اینکه این مدیریت توانسته است مخاطبان خارجی خود (از کشورهای مختلف جهان) را در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به مرز بیش از نیم میلیون نفر برساند، تأکید کرد: تلاش می‌کنیم در پایان سال جاری (۱۳۹۶) انشاءالله این رقم به حدود یک میلیون نفر مخاطب خارجی و غیرایرانی افزایش یابد.

وی در زمینه نقش تعاملی این مدیریت با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با زائران غیرایرانی و میهمانان خارجی بارگاه منور رضوی، گفت: مجموعه‌هایی مانند این مدیریت بیشتر نقش همکاری و تعاملی در زمینه ارائه خدمات به زائران و میهمانان غیرایرانی و توریست‌ها و گردشگران خارجی دارند، به گونه‌ای که این مدیریت با سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های سیاسی مانند: وزارت امور خارجه، کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان، نهادهای سیاسی غیردولتی و... در ارتباط بوده و پس از ورود زائران غیرایرانی وگردشگران خارجی به مجموعه حرم مطهر امام رضا(ع)، خدمات لازم از سوی این مدیریت به این افراد ارائه می‌شود.

این دانش‌آموخته رشته الهیات اضافه کرد: منظور این است که ارگان‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی فعال در عرصه سیاست و بویژه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل، با تلاش و کوشش و برنامه‌ریزی مناسب و همه جانبه می‌توانند تأثیر زیادی در افزایش حضور زائران غیرایرانی و گردشگران خارجی در ایران و متعاقب آن در حرم مطهر امام هشتم(ع) داشته باشند و آنگاه پس از ورود این افراد به داخل کشور، مجموعه‌هایی مانند آستان قدس رضوی (و این مدیریت به طور خاص) می‌توانند در قبال این افراد، خدمات فرهنگی و مذهبی لازم را ارائه دهند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با تلاش مسئولان دستگاه‌های مربوط در عرصه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل، امیدواریم با عزم جدی و همت بیش از پیش، شاهد فراهم شدن شرایط مناسب‌تری برای حضور مشتاقان زیارت حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) از سراسر جهان در ایران اسلامی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.