از همان زمانی که وزیر دارایی قطری ها از منابع سرشار اقتصادی و منابع نفت و گازی کشورش سخن گفت و تحریم های ۴ کشور عربی را بیفایده خواند، پیش بینی کردن موضع اتی قطر در برابر نشست قاهره قابل پیش بینی بود. مقامات قطری با اعتماد به نفس کامل جلوی دوربین ظاهر شدند و از بی نیازی کشورشان به ارتباط با شورای همکاری خلیج فارس و بی اثر بودن تحریم های عربی سخن گفتند.

ضد حمله قطری ها به اعراب خلیج فارس

قدس آنلاین - از همان زمانی که وزیر دارایی قطر از منابع سرشــار اقتصادی و منابــع نفت و گازی کشورش سخن گفت و تحریم های چهار کشور عربی را بی فایده خواند، پیش بینی کردن موضع آتی قطر در برابر نشســت قاهره قابل پیش بینی بود. مقام های قطری با اعتماد به نفــس کامل جلوی دوربین ظاهر شــدند و از بی نیازی کشورشان به ارتباط با شــورای همکاری خلیج فارس و بی اثــر بودن تحریم های عربی ســخن گفتند.

معاون سابق نخست‌وزیر قطر ضمن انتقاد شدیداللحن از کشورهای محاصره‌کننده قطر تأکید کرد که دوحه از بحران فعلی درس‌های بزرگی آموخت. «عبدالله بن حمد العطیه» تأکید کرد که قطر آماده همزیستی و تعامل با تمامی احتمالات بحران فعلی و محاصره تحمیلی بر قطر است. العطیه اشاره کرد که دولت قطر درس بزرگی از بحران کنونی آموخت و ما یاد گرفتیم که چگونه با اقتصاد و بازار خود تعامل کنیم و بیشتر از آنکه به دیگران تکیه کنیم به خودمان متکی باشیم.وی تأکید کرد که متأسفانه قطر یاد گرفت که نباید به برادرانی که دوحه را محاصره‌ کرده‌اند، اعتماد کند.

با ایران قطع رابطه میکنیم به شرط آنکه اعضای شورای همکاری هم قطع رابطه کنند

معاون نخست‌وزیر قطر گفت: ما آماده‌ایم روابطمان را با ایران قطع کنیم به شرطی که تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روابطشان را با ایران قطع کنند.مسئله شگفت‌آور این است که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دوحه را به دلیل روابط محکمش با ایران به حامی تروریسم متهم می‌کنند.دوحه آماده است تا روابطش را با ایران قطع کند به شرطی که تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر روی یک میز بنشینند و روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی‌شان را با ایران قطع کنند.

شورای همکاری خلیج‌فارس به پایان رسید

به نقل از «بوابة الشرق» العطیه درباره تأثیر بحران فعلی بر شورای همکاری خلیج‌فارس اظهار داشت: ما در سال ۱۹۸۱ شورای همکاری خلیج‌فارس را تأسیس کردیم و به عقیده من این شورا به پایان راه خود رسیده است.

وی افزود: کشورهای محاصره‌کننده قطر رفتارهای غیر عقلانی در حق قطر انجام دادند و کنفرانس اخیر قاهره نیز پیش از آغاز، شکست خورده بود و عجیب‌تر اینکه یکی از وزرا در این کنفرانس گفت که جهانیان علیه قطر اجماع نظر دارند و همه می‌دانند که قطر یک کشور تروریستی است، (باید پرسید) منظور از همه جهان کیست آیا منظور جیبوتی و مالدیو و امثال این کشورهاست که با رشوه دادن بر مواضع آنها تأثیر گذاشته‌اید، برخی از مسئولان مهم این کشورها با ما تماس گرفته و مخالفت خود با تحریم قطر را اعلام کردند و از ما کسب اجازه کردند و ما نیز نخواستیم که آنها را در مضیقه قرار دهیم.

۳۰ درصد تولید برق امارات به گاز قطر وابسته است

العطیه در ادامه از تصمیمات کشورهای عربی برای تحریم اقتصادی، زمینی، هوایی و دریایی قطر ابراز تعجب کرد و گفت که برخی از این تصمیمات گزینشی است و امارات تا کنون گاز قطر را تحریم نکرده است زیرا ۳۰ درصد تولیدات برق این کشور به گاز قطر وابسته است و آنها تنها بر اساس تمایلات خود تحریم‌ها را اعمال می‌کنند اگر قطر یک کشور تروریستی است چرا از ما گاز می‌خرید و صدها میلیون دلار به ما می‌پردازید؟

اخوان‌المسلمین در بحرین نیز حضور دارد

این مقام سابق قطری همچنین با اشاره به سخنان وزیر خارجه بحرین که اخوان‌المسلمین را متهم و به مجازات این گروه تهدید کرده بود، اظهار داشت: اخوان‌المسلمین در بحرین نیز حضور دارد و نشریه النبأ متعلق به این گروه است که اخیرا از مواضع وزیر خارجه انتقاد کردند و من امیدوارم که مسئولان آن حبس نشده و این نشریه توقیف نشود.

سفیرقطر: برخی کشورها به دلیل شکست در یمن به دنبال درگیری با ایران هستند

  «محمد بن جهام الکواری»، سفیر قطر در اسپانیا در یک سخنرانی گفته که بحران فعلی‌های در منطقه ممکن است به نظامی‌سازی منطقه منجر شده و تبعات نامساعدی برای منطقه و جهان به بار بیاورد.وی گفت: «به دلیل قطع روابط دیپلماتیک با کشور قطر و محاصره یکجانبه علیه این کشور شاهد بحرانی بی‌سابقه هستیم

«الکواری» در این نشست که با حضور سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و تاجران اسپانیایی برگزار شد گفت: «خاطرنشان کردن این نکته جالب است که کشورهایی که این بحران و محاصره را ایجاد کردند درباره آن در شورای همکاری خلیج (فارس) یا در گفت‌وگوهای میان دولت‌ها رایزنی نکردند

وی رفتار کشورهای عربی تحریم‌کننده قطر را «غیرقابل پذیرش» توصیف کرد و گفت که این کشورها قطر را به عنوان شکاری آسان می‌بینند که بایستی فوراً به مطالبات آنها پاسخ بدهد. «الکواری» همچنین گفت که آنها با اجتناب از راه مذاکره و گفت‌وگو روشی به دور از تمدن را پیش گرفته‌اندسفیر قطر گفت که معتقد است برخی از کشورها به دلیل حمایت قطر از «بهار عربی» (بیداری اسلامی) به دنبال انتقام از این کشور هستند. وی همچنین با اشاره به شکست عربستان و امارات در یمن گفت برخی کشورها طرحی برای ایجاد درگیری مستقیم با ایران دارند.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.