قرارداد با شرکت توتال فرانسه برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی تنها چند روز پس از امضا هنوز هم مورد نقد کارشناسان حوزه صنعت نفت و برخی نمایندگان ومسوولان قرار دارد.

صیادی توتال در آب های گل آلود منطقه

قدس آنلاینقرارداد با شرکت توتال فرانسه برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی تنها چند روز پس از امضا هنوز هم مورد نقد کارشناسان حوزه صنعت نفت و برخی نمایندگان ومسوولان قرار دارد.

این قرارداد که پس از برجام یک قرارداد بزرگ نفتی تلقی می شود از آن جایی محل اشکال کارشناسان وخبرگان حوزه نفت قرار گرفته که سهم طرف های مقابل در این کنسرسیوم ابهاماتی را بوجود آورده است. این مسئله زمانی مورد تحلیل وتجزیه آماری قرار می گیرد که حتی چندی قبل نیز مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت در گفت وگو با قدس با صراحت و با اشاره به سهم ۱/۵۰ درصدی توتال در این قرارداد عنوان کرد که «وقتی در جمعی شراکتی اتفاق می افتد هر کس بنابر سهمش سود می برد که در اینجا نیز بین این ۳ شرکت پول بیشتر راتوتال می آورد وبه تبع سهم بیشتر هم برای توتال است».   

* علل منطقه گردی توتال  

اما ابعاد این قرار داد هرروز آشکارتر می شود به طوری که بر اساس اخبار منتشر شده، مدیرعامل توتال جمعه این هفته (۲۳ تیر) به قطر می‌رود تا قرارداد توسعه میدان نفتی الشاهین را با این کشور نهایی کند.

به گفته پاتریک پویانه تنش‌ها بین قطر و ۴ کشور عربی رو به افزایش است و البته حساسیت‌هایی هم برای ما ایجاد می‌کند اما موقعیتی است که توتال می‌تواند به عنوان پلی برای تفاهم این کشورها عمل کند. ما تجربه خاصی برای انجام معاملات در شرایط ناامنی ژئوپلیتیکی داریم.

پایگاه خبری دی نشنال هم اعلام کرده که شرکت فرانسوی توتال در حال انجام یک بندبازی سیاسی در منطقه خلیج فارس است تا بتواند قراردادهای پرسود انرژی خود در منطقه را تداوم ببخشد. این شرکت بیش از هر شرکت بزرگ انرژی دیگری در این منطقه سرمایه گذاری کرده است.

مدیر توتال همچنین مدعی شده رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس «همگی درک می کنند که وقتی با هر کشوری کار می کنیم این به سود منافع تجاری همه است. آنها از شفافیت و مشارکت ما در فاز ۱۱ پارس جنوبی قدردانی می کنند زیرا این قرارداد نشان خواهد داد که شرکت ها می توانند به سبک خود به برقراری صلح از طریق توسعه اقتصادی کمک کنند. این قرارداد مسیر را برای ورود شرکت های دیگر نفتی بین المللی به ایران هموار خواهد کرد. من واقعا به این مسئله معتقدم».

توتال بزرگترین شرکت نفتی خارجی در امارات است. این شرکت همچنین هفته گذشته اعلام کرده که در حال بررسی سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلاری در پالایشگاهی مشترک با شرکت سعودی آرامکو در سواحل عربستان است.

توتال همچنین در کنسرسیومی برای توسعه میدان نفتی عظیم هلفایا در جنوب عراق حضور دارد.

این شرکت همچنین در حال کمک به انعقاد قراردادی برای انتقال گاز ایران به عمان برای تامین خوراک پروژه های ال ان جی است. توتال همچنین در پروژه ال ان جی یمن نیز حضور دارد.

تمام این قراردادها نشان می دهد که شرکت توتال در حال رصد دقیق روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس است تا به نوعی بتواند از روابط گل آلود برخی کشورها ماهی خود را که همان قراردادهای سنگین انرژی وبا منافع بلندمدت است را صید کند.

* سندی برای بدعهدی ۱۶ ساله

در این زمینه یکی از کارشناسان برجسته صنعت نفت کشور جزئیات نقشه توتال برای خیانت به ایران را تشریح کرد و اظهار داشت: فاز یک پارس جنوبی را شرکت پتروپارس نزدیک مرز شروع کرد، فاز ۲ و ۳ را توتال توسعه داد و توسعه فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی را شرکت انی ایتالیا انجام داد.

وی افزود: فازهای ۶، ۷ و ۸ و ۱۲ و ۱۹ را پتروپارس انجام داد، فازهای ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۲۲ تا ۲۴ توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، فازهای ۱۷ و ۱۸ و ۲۰ و ۲۱ توسط سازمان گسترش صنایع به‌صورت کنسرسیوم توسعه یافت.

«اصغر ابراهیمی اصل» معاون سابق وزیر نفت تصریح کرد: در تمامی فازها کار مهندسی پایه توسط یک شرکت بین المللی انجام شده و طراحی جزئیات توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است.

وی ادمه داد: بین ۳۵ درصد در اوایل کار تا نزدیک ۶۵ درصد تجهیزاتی که در پالایشگاهها، ساخت سکوها و تأسیسات و خطوط لوله زیردریایی انجام شده، توسط ایرانی‌ها صورت گرفته است.

به گزارش تسنیم، این دکترای مهندسی مخازن نفتی از امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در سال ۷۹ با شرکت توتال فرانسه خبر داد و گفت: توتال قراردادی در سال ۷۹ برای توسعه همین فازی که امروز دوباره قرارداد توسعه آن را با ایران امضا کرده، با ایران به امضا رسانده بود که در سال ۸۷ آن را لغو کرد و در عمل ۱۶ سال توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را متوقف کرد.

وی افزود: ما حدود ۵۰ میلیارد دلار قرارداد با بیع متقابل بستیم و امکان اینکه قرارداد فاز ۱۱ را هم به‌صورت بیع متقابل و با برگزاری مناقصه بین شرکت‌های داخلی و خارجی منعقد می‌کردیم وجود داشت و باید این کار انجام می‌شد.

معاون سابق وزیر نفت اظهار داشت: در یک جلسه‌ای در تهران که با حضور نخست وزیر اسبق ایتالیا و به‌اتفاق یکی از وزرای سابق و چند تن از مدیران صنعت نفت برگزار شد، به وی گفتیم «چرا توتال حاضر شده بیاید در ایران سرمایه گذاری کند، در حالی که ما هم رابطه خوبی با ایتالیا داریم و انی ایتالیا پیش از این پروژه‌هایی چون فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی و دارخوین را در ایران اجرا کرده و چرا شما نمی آیید؟» که این جلسه ۲۷ روز بعد از امضای HOA با شرکت توتال فرانسه در تهران بود.

وی ادامه داد: نخست وزیر اسبق ایتالیا در پاسخ گفت که من سه هفته در آمریکا بودم، خیلی تلاش کردم مجوز بگیرم که ما هم بیاییم ولی آنها گفتند «به توتال مأموریتی دادیم که ۱۶ سال به‌خوبی انجام داد».

ابراهیمی تصریح کرد: توتال به آمریکا گفته «با ۲ میلیارد دلاری که من می‌برم اجازه دهید فاز ۱۱ پارس جنوبی را بگیرم، چون ایرانی‌ها فازهای مختلف را انجام دادند و از سال ۲۰۱۸ تولیدشان بیشتر از قطر می‌شود، مهاجرت میعانات گازی و گاز به‌سمت قطر متوقف و در برخی نقاط معکوس می‌شود».

ابراهیمی همچنین با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از امضای قرارداد بین ایران و شرکت توتال، قطری‌ها اعلام کردند که برداشت از مخزن را ۳۰ درصد افزایش می‌دهند، گفت: خطرناک‌ترین مسئله در این قرارداد این است که اطلاعات میدان را ما به توتال بدهیم و توتال طرحی را بدهد که تولید طرف قطری حداکثری شود و تولید ما در حداقل ممکن باقی بماند.

معاون سابق وزیر نفت با بیان اینکه مدل جدید قراردادهای نفتی به‌اسم IPC که شرکت‌های خارجی را در بهره برداری شریک ما می‌کند خلاف قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه موارد ۱۵ گانه‌ای که ایرادات اساسی از سوی مقام معظم رهبری نسبت به مدل IPC اعلام شده بود، اصلاح نشد و بدون اصلاحات این ایرادات اساسی شاهد امضای قرارداد بلندمدت با شرکت بدسابقه و بدعهد توتال فرانسه هستیم.

* منافع کشور رعایت نشد

یک کارشناس ارشد انرژی هم با اشاره به اظهارات رئیس قبلی بانک انگلستان که گفته بود برجام باید تصویب شود که ایران به سمت اقتصاد مقاومتی نرود، تصریح کرد: امضای قرارداد توتال جای جشن و پایکوبی ندارد، زیرا منافع و مصالح نظام در آن رعایت نشده است.

مسعود درخشان با اشاره به اینکه وقتی ما از مسئولان صنعت نفت می‌پرسیم چرا این قراردادها را محرمانه اعلام کرده‌اید؟، گفت: دلیلش آن است که شرکت‌های خارجی نباید از مفاد آن مطلع شوند، در صورتی که هم خودشان و هم ما می‌دانیم که این شرکت‌های خارجی، اطلاعات را نزد یکدیگر منتقل می‌کنند.

این کارشناس ارشد انرژی، گفت: اگر ما هم‌اکنون از مفاد قرارداد توتال آگاه شویم، خواهیم دید که آنها سودهای بسیار بالایی را دریافت کرده‌اند و این به ضرر صنعت نفت ایران خواهد بود.

وی با بیان این که این قرارداد در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: من به شما اطمینان می‌دهم که حتی یک مهندس مخزن که مستقل فکر می‌کند و ما با او صحیت کنیم، می‌گوید که ما در توسعه فازهای پارس جنوبی توانمندیم و چرا باید توتال بیاید و ۲۵ سال در ایران بماند و این کار را انجام دهد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.