دیدار رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با استاندار خراسان شمالی، با تأکید دو طرف بر استمرار و توسعه روزافزون طرح های آبخیزداری، ترسیب کربن، منارید و کشت گیاهان دارویی با رویکرد جلب مشارکت های مردمی پایان یافت.

طرح های ترسیب کربن، منارید و کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی با قوت ادامه می یابد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در این دیدار با اشاره به تغییر شرایط اقلیمی جهان و بروز بحران هایی نظیر خشکسالی و بیابان زایی، از آبخیزداری به عنوان نخستین اولویت زیربنایی کشور یاد کرد و گفت: امروز پیشبرد نهضت آبخیزداری و آبخوان داری در ایران یک ضرورت حیاتی است.

خداکرم جلالی اجرای مطلوب طرح های مدیریت جامع حوضه های آبخیز در سراسر کشور را مستلزم مشارکت گسترده مردم و خیّران و اقدامات هدفمند دستگاه های مرتبط دانست و تصریح کرد: در اجرای طرح های ترسیب کربن، منارید و بیابان زدایی، از بهترین مدل های جهانی بهره گرفته ایم؛ به گونه ای که تلاش شده است ضمن حفظ اصول زیست محیطی، به موضوع معیشت جوامع محلی و ارتقای شاخص های توسعه انسانی هم توجه شود و به همین دلیل، اکنون از ایران به عنوان یک الگوی موفق در اجرای این طرح های بین المللی یاد می شود.

به گفته این مقام مسئول، اجرای گسترده پروژه های آبخیزداری و بیایان زدایی جزو طرح های مورد تأکید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت صندوق های خُرد توسعه روستایی و منابع طبیعی در استان ها می توان انگیزده لازم را در مردم ایجاد کرد تا با سرمایه گذاری اندک در عرصه حفظ منابع ملی و تأمین معیشت خود، به تحقق این اهداف یاری رسانند.

جلالی که خراسان شمالی را استانی مستعد برای اجرای طرح های جنگل کاری اقتصادی و مشارکتی و کشت گیاهان دارویی توصیف کرد، گفت: در این دولت تصمیم گرفته شد تا طرح های جنگل کاری هم از حالت فانتزی خارج شود و با جلب مشارکت مردم، درختان مثمر کاشته شود تا هم به درآمدزایی ساکنان این مناطق منجر شود و هم بتوان به اهداف زیست محیطی این طرح ها دست یافت.

استاندار خراسان شمالی نیز در این دیدار، ازجمله اولویت های این استان را توسعه طرح های آبخیزداری، جنگل کاری و کشت و فراوری گیاهان دارویی برشمرد و گفت: تأکید همیشگی ما توسعه طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، نهال کاری و بیابان زدایی درکنار طرح احداث سدها بوده است.

محمدرضا صالحی لزوم جلب مشارکت بیشتر مردم در اجرای طرح های توسعه ای به ویژه در حوزه مسائل زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی را گوشزد کرد و افزود: با پیگیری طرح های توسعه کشت و فراوری گیاهان دارویی و انرژی خورشیدی در استان تلاش داریم ضمن کمک به ارتقای درآمد سرانه مردم به ویژه روستاییان و عشایر، در حفظ منابع طبیعی و ملی بیش از پیش بکوشیم.

وی با اشاره به هدف گذاری انجام شده در حوزه انرژی های پاک ازجمله احداث نیروگاه های بادی و خورشیدی و توزیع پنل های سیار خورشیدی بین عشایر استان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه های در دست اجرا در خراسان شمالی، ایجاد دست کم یک روستای سبز و سازگار با محیط زیست در هر یک از شهرستان های هشتگانه این استان است. وی خواستار آن شد تا با تزریق بیشتر اعتبارات ملی، طرح های ترسیب کربن، منارید، کشت گیاهان دارویی و نیز، تقویت ساختار تشکیلاتی و امکانات تخصصی اداره کل منابع طبیعی این استان به ویژه تجهیزات اطفای حریق آن بیش از گذشته تقویت شود که با قول مساعد معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور همراه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.