یزد - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: با وجود ۱۵ هزار رقبه کشاورزی افزون بر ۶۸ درصد موقوفات استان یزد کاربری کشاورزی دارد.

۱۵ هزار رقبه وقفی با کاربری کشاورزی در استان یزد وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه استان یزد، حجت الاسلام حسین زارع زاده درنشست مشترک با مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اظهارداشت: استان یزد جایگاه پنجم کشور به لحاظ تعداد موقوفات را داراست و افزون بر ۱۵ هزار رقبه وقفی آن کاربری کشاورزی دارد و این تعداد ۶۸ درصد موقوفات را شامل می شود که این خود ضرورت تعامل و همکاری هر دو نهاد را بیش از پیش نشان می دهد.

وی با اشاره به ظرفیت های نهفته درموقوفات کشاورزی افزود: اگر این دسته از موقوفات احیا شده و به بهره وری اقتصادی برسند هم در اشتغال آفرینی موثر خواهند بود و هم نیات واقفین خیر اندیش عملی خواهد شد.

زارع زاده مباحثی مانند نوع کشت، آبیاری با سیستم های نوین، احیای قنوات و تسهیلاتی که از آن می شود در این حوزه استفاده کرد را یادآور شد و تاکید کرد: با تعامل و همکاری دو نهاد می توان قدم های موثری را در حوزه احیای موقوفات کشاورزی برداشت که انشالله برکت آن شامل حال احیا کنندگان نیز خواهد شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد همچنین اخذ اسناد مالکیت موقوفات با کاربری کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: یکی از برنامه های اصلی اوقاف اخد اسناد مالکیت جهت جلوگیری از تصرف موقوفات است که این امر در موقوفات کشاورزی با توجه به قانون اصلاحات ارضی قبل از انقلاب اسلامی با مشکلاتی مواجه است که همکاری هر دو نهاد و تشکیل کارگروه دو جانبه و آگاهی بخشی از قوانین اصلاحات ارضی در حل و فصل مسائل مفید خواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت: انشالله در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال نامگذاری شده بتوانیم بیش از گذشته در احیای این سنت حسنه موفق باشیم .

احیای موقوفات و اشتغال زایی با ایجاد شهرک های کشاورزی در اراضی وقف میسر است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیزدراین نشست گفت: احیای موقوفات و اشتغال زایی با ایجاد شهرک های کشاورزی در اراضی وقف میسر است.

سید جمال سجادی پور اظهارداشت: با توجه به ظرفیت بالای اراضی موقوفه با کاربری کشاورزی در استان بعد از اولویت بندی طرح ها می توان با ایجاد شهرک های کشاورزی موقوفات را احیا و به درآمد زایی و اشتغال آفرینی رساند.

وی افزود: نسبت به اراضی وقفی و در روند تثبیت مالکیت ها حساسیت بالایی داریم و کارگروهی از نمایندگان دو طرف می توانند قوانین هر دو نهاد را با هم بررسی کرده و موانع و مسائل را حل و فصل نمایند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به تفاهم نامه ای که اواخر سال گذشته در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان اوقاف منعقد شده افزود: انشالله بر اساس مفاد تفاهم نامه و مصوبات کارگروه استانی و با تعامل و همراهی قدم نیک و خیری را در راستای احیای موقوفات برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.