اصفهان- با توجه به سوابق تاریخی زلزله در استان اصفهان از اولویت های استان، شناسایی گسلها در مناطق پر خطر می باشد.

 ۶۳ گسل فعال درشعاع ۱۰۰ کیلومتری اصفهان شناسایی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، جلسه کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی در محل اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان  با هدف ارتقای سطح ایمنی ساختمانها و زیرساخت­ها در برابر زلزله و لغزش لایه های زمین، بهبود انعطاف پذیری فضاهای شهری و روستایی در مطابقت با آثار زلزله و زمین لغزش، تحقق اهداف سند چشم انداز و کلیه اسناد بالادستی و برنامه های توسعه کشور در چارچوب مسئولیت های کارگروه، توسعه و بهبود روشهای اجرایی، جزئیات و ملزومات مربوط به کاهش آسیب­های ناشی از زلزله و زمین­لغزش، ارائه الگوهای ارتقای ایمنی در برابر زلزله و زمین­لغزش با رویکرد اقتصادی ابنیه برگزار شد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این جلسه گفت : بسیار اهمیت دارد که به صورت ویژه در بحث زلزله و فرونشست زمین، جهت شناسایی موقعیت خاص استان اصفهان جلساتی در جهت رفع مشکلات و برنامه ریزی، برگزار شود.

منصور شیشه فروش افزود: به علت این که در استان اصفهان در صد سال گذشته زلزله شدیدی که خسارت های سنگین به بار بیاورد، اتفاق نیفتاده، استان اصفهان به عنوان یک استان امن جانشین تهران در مدیریت بحران اعلام شده است، لکن نیامدن زلزله در سال های اخیر نباید این باور را به وجود بیاورد که در سالهای آینده نیز به وقوع نخواهد پیوست.

شیشه فروش گفت: از کارهایی که در این کارگروه انجام شده میتوان به ایجاد پایگاه لرزه نگاری اصفهان که بعد از  تهران از لحاظ تعداد ایستگاه ها، دارای رتبه اول در استان های کشور است و دستگاه های شتاب نگار که با هماهنگی اداره راه و شهرسازی استانداردسازی آن انجام شده و باند پهن نایین و ایستگاه های مطالعاتی اشاره کرد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری تصریح کرد: همه شهرداری ها موظفند که داخل شهر در خصوص تاب آوری ساختمانها و تاسیسات در برابر فرونشست اقدامات لازم را انجام دهند، و  آب منطقه ای نیز موظف است برنامه جامعی برای پیشگیری از فرونشست دشتها انجام دهد و برای عملی شدن این موضوع باید عدوات هوشمند و کنتور بر سر چاه های مناطق جهت کنترل برداشت آب نصب و با همکاری جهاد کشاورزی الگوی کشت برای کشاورزان تعریف و در خصوص طرح تعادل منابع مصرف آب تعادل بخشی کند.

وی در ادامه اظهارکرد: بروز رسانی داده ها، آنلاین کردن شتابنگارها، جمع آوری قوانین، تهیه نقشه   GISقنوات استان، برخورد شهرداریها با مالکان ساختمانهای غیر ایمن، جمع بندی وارسال گزارشات توسط مرکز لرزه نگاری استان و مطالعات ریز پهنه بندی لرزه ای در اصفهان و کاشان از اولویت های اجرایی کارگروه است.

سیدحسین خادم زاده رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهرسازی استان و دبیر کارگروه در این خصوص گفت : اصفهان به عنوان یکی از استانهای صنعتی، گردشگری نقش به سزایی در توسعه ی کشور ایفا می نماید، عدم شناسایی دقیق گسلهای فعال، یکی ازمهمترین مشکلات این استان می باشد. لذا با توجه به مطالعات انجام شده، پردازش داده های رقومی ماهواره ای، برداشت های صحرایی وکهلرزه های ثبت شده در شعاع ۱۰۰ کیلومتری اصفهان، تعداد ۶۳ گسل فعال شناسایی وتعدادی هم بدلیل وسعت آبرفت های دشت اصفهان، مناطق مسکونی وکشاورزی به سادگی قابل شناسایی نیستند.

وی در ادامه اظهار داشت : با توجه به سوابق تاریخی زلزله در استان اصفهان از اولویت های استان، شناسایی گسلها در مناطق پر خطر می باشد و انجام مطالعات ریز پهنه بندی  لرزه ای به عنوان یک راهکار  اساسی در راستای  ایمن سازی زیر ساختها، ابنیه  ودر نهایت ایمنی شهروندان امری الزامی است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.