زنجان-ئیس پلیس فتای استان زنجان گفت: شاخص‌ترین پرونده کشفیات امسال، دستگیری تیم قماربازان اینترنتی با بیش از ۵۲ میلیارد تومان تراکنش در بازه زمانی یک ساله است.

دستگیری تیم قماربازان اینترنتی با بیش از ۵۲ میلیارد تومان تراکنش

به گزارش قدس آنلاین،  سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه محدوده فعالیت‌های پلیس فتا فرا استانی است و برخی از اعضای پرونده مذکور، زنجانی بودند، اظهار کرد: طی سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، شاهد افزایش ۵۴ درصدی جرایم سایبری با بیشترین فراوانی در خصوص انتشار تصاویر خصوصی افراد، هتک حرمت و کلاهبرداری‌های مالی بودیم. این در حالی است که خوشبختانه در همین بازه زمانی، کشفیات پلیس فتای استان نیز بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است.

  این مسئول با اشاره به کاهش مدت زمان وقوع جرم تا کشف، ادامه داد: امسال پنج کانال تلگرامی مجرم، شناسایی و مدیران‌شان دستگیر شدند؛ در واقع خانواده‌ها باید حضور و فعالیت‌های فرزندان‌شان در فضای مجازی را تحت مدیریت و کنترل بگیرند و به آن‌ها اجازه عضویت در هر کانالی را ندهند. البته همه کانال‌های غیراخلاقی با مصادیق مجرمانه رصد می‌شوند و بر اساس قانون، مدیران این کانال‌ها جزو مرتکبان جرایم غیراخلاقی محسوب می‌شوند.

  رئیس پلیس فتای استان زنجان خاطرنشان کرد: امروز مجرمان سایبری با استفاده از پیام‌های فیشینگ، کاربران تلگرام را هدف قرار داده و اطلاعات مالی آن‌ها را سرقت می‌کنند. متاسفانه عده‌ای از کاربران و اعضای کانال‌ها نیز با ناآگاهی اطلاعات کارت بانکی خود را به راحتی در اختیار کلاه‌برداران قرار می‌دهند.
آدینه‌لو با بیان اینکه طی سه ماه نخست امسال، با چهار کافی‌نت برخورد صنفی شده است، افزود: خوشبختانه استان زنجان از نظر جرایم سایبری وضعیت خوبی دارد. پارسال نیز در حدود ۵۰۰ فقره کلاس آموزشی و همایش با موضوع افزایش سواد رسانه‌ای علی‌الخصوص در حوزه آموزش و پرورش برگزار شد؛ چرا که پلیس فتا پیشگیری از وقوع جرم را در اولویت قرار می‌دهد و معتقد است که کاهش وقوع جرم ارتباط تنگاتنگی با میزان آموزش دارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه برای کاهش وقوع جرم، همه سازمان‌ها و ارگان‌ها باید ورود پیدا کنند، ادامه داد: تولید محتوایی که آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی را به عموم مردم بشناساند وظیفه تک‌تک ما است. متاسفانه امروز بیشترین مجرمان سایبری دیپلم به بالا بوده و در رنج سنی ۱۷ تا ۳۰ سال قرار دارند. این در حالی است که پلیس فتا انتشار اخبار کذبی که به تشویش اذهان عمومی منتج شود را پیگیری کرده و مجرمان را دستگیر می‌کند.

رئیس پلیس فتای استان زنجان خاطرنشان کرد: بر اساس قانونی که سال گذشته ابلاغ شد، کانال‌هایی با بیش از ۵۰۰۰ عضو موظف‌اند که از طریق samandehi.ir به ثبت برسند. فروشگاه‌داران اینترنتی نیز باید حتما نماد الکترونیکی داشته باشند و شهروندان هرگز نباید از فروشگاه‌های فاقد نماد خرید کنند.

  وی تصریح کرد: نیازی نیست که شهروندان برای دریافت جوایز نقدی خود پای دستگاه‌های عابربانک رفته و رمز دوم خود را وارد کنند؛ چرا که رمز دوم حکم کلید گاوصندوق را دارد و متاسفانه امروز کلاه‌برداران اینترنتی، پیامکی و تلفنی از سادگی برخی سوء‌استفاده کرده و حساب بانکی آن‌ها را خالی می‌کنند.

  آدینه‌لو یادآور شد: بهتر است که شهروندان برای خریدهای اینترنتی خود کارت بانکی جداگانه داشته باشند و در نظر بگیرند که وجود حرف s در آدرس اینترنتی https نماد امنیت است.

منبع: ایسنا

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.