زنجان- سفیر اندونزی در ایران گفت: جشنواره اکو می‌تواند به دلیل حضور اندونزی در جاده ابریشم سبب استحکام روابط تجاری بین زنجان و اندونزی شود.

جشنواره اکو عاملی برای استحکام روابط زنجان و اندونزی است

  به گزارش قدس آنلاین، اوکتاویان علیم‌الدین ظهر یکشنبه در سفر خود به زنجان و با حضور در اتاق بازرگانی زنجان، اظهار کرد: جشنواره اکو که هر ساله در استان زنجان برگزار می‌شود برای اندونزی که بخشی از جاده ابریشم است، اهمیت زیادی دارد و می‌تواند سبب استحکام روابط بین این کشور با استان زنجان شود.

  این مسئول با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی وامدار فرهنگ ایرانی هستیم، ادامه داد: زمانی که از فرهنگ اسلامی صحبت می‌شود می‌توان گفت که وامدار فرهنگ ایرانی که تاثیر بسیاری را در این فرهنگ اسلامی داشته است، هستیم.

  وی افزود: با وجود اینکه در ارتباط بین دو کشور چالش‌ها و مشکلاتی وجود داشته است ولی ارزش‌های مشترکی به خصوص در حوزه اقتصاد اسلامی بین دو کشور وجود دارد و تاکنون چهار جلسه بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور برگزار شده است.

  سفیر اندونزی در ایران، هدف از سفر به استان زنجان را آشنایی با پتانسیل‌های استان و شناساندن ظرفیت‌های این کشور به تجار استان زنجان بیان کرد و گفت: محصولات زیادی از جمله نوشیدنی صفر درصد غیرالکلی، خرما، انجیر و عسل که در ایران تولید می‌شود، در بازار اندونزی فضای رقابتی دارد.

  علیم‌الدین خاطرنشان کرد: GDP کشور ایران نسبت به کشور اندونزی بزرگ‌تر است و پارسال ایران ۱۶ پروژه به مبلغ ۱۴ و ۳ دهم میلیون دلار در اندونزی سرمایه‌گذاری داشته و اندونزی نیز به دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی اهواز است که در این رابطه منتظر پاسخ دولتمردان ایرانی هستیم.

  وی تصریح کرد: روغن پالم، کاغذ، مواد پایه صنایع نساجی، لاستیک از صنایع خودرو، کامپیوتر و الکترونیک، پلاستیک، پودر کاکائو و محصولات چوبی و ... از جمله مواردی است که از اندونزی به ایران صادر می‌شود. همچنین LPG ، استیل، آلومنیوم، فرش، خشکبار و ... نیز از جمله مواردی است که از ایران به این کشور صادر می‌شود و می‌توانیم در صورت وجود نمک در استان زنجان، این ماده معدنی را به کشور خود وارد کنیم.

  این مسئول یادآور شد: در ماه‌های آتی نمایشگاهی در کشور اندونزی برگزار می‌شود که برای شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده و امیدواریم شاهد حضور افرادی از استان زنجان در این نمایشگاه باشیم.

  در ادامه این جلسه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: سال گذشته برای اولین‌بار صادرات از استان زنجان به کشور اندونزی انجام شده است که این محصول صادر شده، سرب تصدیع شده بوده و استان زنجان می‌تواند بیش از ۹۰ درصد سرب از خاک کشور را تولید کند.

  ناصر فغفوری ادامه داد: صادرات ایران به اندونزی در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته و این محصولات اقلامی چون کف‌پوش، چای، خرما، کربنات کلسیم، کشمش تیزابی، سنگ تزئینی، سنگ گچ و نفت است که کشمش تیزابی، سنگ تزئینی و سنگ آهک، از جمله مواردی است که استان زنجان در تولید آن مزیت نسبی دارد.

  در ادامه این جلسه، رئیس اتاق بازرگانی زنجان گفت: استان زنجان در صنعت نساجی جایگاه دوم کشوری را دارد و در حوزه انتقال تکنولوژی و همکاری مشترک و سرمایه‌گذاری می‌تواند با این کشور و تجار و بازرگانان آن تعامل داشته باشد.

  غلامحسین جمیلی ادامه داد: استان زنجان در حال تبدیل شدن به مرکز فناوری اطلاعات ‌کشور است، به همین دلیل تسهیلات ویژه‌ای از قبیل فضای رایگان به شرکت‌های تاسیس شده در این حوزه و سرمایه‌گذاران آن اعطاء می‌شود.

  وی افزود: قدمت فرش در استان زنجان بسیار بالا است و این مهم و علاقه‌مندی مردم اندونزی به فرش دستبافت ابریشمی و تابلوفرش‌ها می‌تواند سبب ایجاد روابط تجاری شود و لازم به ذکر است که بخش عمده فرش ابریشم صادراتی ایران در استان زنجان بافته می‌شود.

  جمیلی با اشاره به مزیت نسبی زنجان در منطقه جغرافیایی، خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی استان زنجان سبب شده است که ۵۰ درصد جمعیت کشور در شعاع ۴۰۰ کیلومتری زنجان است و دعوت می‌کنیم که نشست بعدی تخصصی تجارت ایران و اندونزی در استان زنجان برگزار شود.

  در ادامه این جلسه، مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز گفت: استان زنجان در زمینه کشاورزی استعداد و توان بالایی دارد و در ۱۱ نوع اقلیم استان زنجان ۲.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی با ۵۰ نوع تنوع تولید می‌شود.

  عبدالله جعفری ادامه داد: زنجان در تولید زیتون رتبه اول، تولید لوبیا رتبه دوم، تولید زردآلو و قیصی رتبه سوم و تولید فندق رتبه چهارم و تولید انگور رتبه ششم کشوری را دارد و علاوه‌بر این تولیدات شرکت‌های قوی را در زمینه صادرات این محصولات دارد.

  وی افزود: برای پذیرش سرمایه‌گذار برای ایجاد واحدهای فرآوری محصولات مازاد کشاورزی در استان زنجان، تسهیلاتی اعطا می‌شود.

  در ادامه این جلسه، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان نیز گفت: در استان زنجان ۹۰ صادرکنندگان حقیقی و حقوقی وجود دارد و سال گذشته ۳۵۴ میلیون دلار صادرات از استان زنجان به ۳۵ کشور دنیا انجام شد که اندونزی یکی از این کشورها بوده است.

  مهدی رنگ‌رونا ادامه داد: شمش سرب از استان زنجان به اندونزی صادر شده و امیدواریم که بتوانیم از صادرات تک‌محصولی به اندونزی خارج شویم و سبد محصولاتی بیشتری را به اندونزی صادر کنیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.