بندر عباس-هنوز خاطرات تلخ مرگ عروس دریایی، نهنگ و دلفین‌ها در شرقی‌ترین منطقه از هرمزگان از اذهان فراموش نشده است که خبر مرگ هزاران کبوترسانانی در شهرستان جاسک از رسانه‌های مختلف مخابره شد تا این منطقه هر از گاهی شاهد وقوع مسائل و چالش‌های زیست‌محیطی، خبرساز شود.

گرمای شدید موجب مرگ هزاران کبوترسان قمری در شرق هرمزگان شد

به گزارش قدس آنلاین، هنوز خاطرات تلخ مرگ عروس دریایی، نهنگ و دلفین‌ها در شرقی‌ترین منطقه از هرمزگان از اذهان فراموش نشده است که خبر مرگ هزاران کبوترسانانی در شهرستان جاسک از رسانه‌های مختلف مخابره شد تا این منطقه هر از گاهی شاهد وقوع مسائل و چالش‌های زیست‌محیطی، خبرساز شود.

بنا بر اعلام بومیان محلی در روستاهای بندبست، هون، کروچ، ککی، کنتکی و اسپیتل دهستان گابریگ این شهرستان و مبنی بر مشاهده لاشه‌های کبوترسانانی به ‌نام قمری گمانه‌زنی‌ها از بروز فاجعه‌ای زیست‌محیطی دیگر در این منطقه خبر می‌دهد به‌گونه‌ای که بوی تعفن لاشه قمری‌ها، برخی از ساکنان این روستاها را آزار می‌دهد.

طی روزهای اخیر روستاهای مذکور در بخش مرکزی جاسک شاهد میزان مرگ و اتلاف هزاران پرنده مورد نظر در خود بوده است.

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این‌گونه پرنده حساس هستند و به احتمال زیاد این نوع تلف شدن بر اثر گرمای شدید هوا باشد که در واقع شهرستان ساحلی و گرمسیری جاسک دارای تابستان‌های طولانی و گرم است و امان جاندار و غیرجاندار را بریده است.

با توجه به وجود مسائل پیش آمده، مردم این منطقه شاهد از بین رفتن پرندگان بودند اما نمی‌دانستند که باید این ماجرا را به اداره محیط زیست شهرستان اطلاع دهند تا جایی که بر اثر وزش باد، بوی بد لاشه پرندگان، اهالی منطقه و اطراف آن را آزرده خاطر کرد.

با هماهنگی کارشناسان محیط زیست و دامپزشکی شهرستان جاسک به این منطقه حادثه دیده عزیمت کرده و در تحقیقات به‌عمل آمده توسط مسؤولان ذی‌ربط، مشاهده شد که از مرگ این پرندگان هشت روز می‌گذرد.

رئیس اداره محیط زیست جاسک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: پیرو گزارش‌های رسیده در مورد تلفات تعداد بالایی از کبوترسانانی به ‌نام قمری، مأموران اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

علی رنجبر افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده و نیز اعلام اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، مرگ و میر این‌گونه  پرندگان در شرق جاسک ناشی از گرمای شدید هوا بوده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر میزان دقیق خسارات و تلفات این پرندگان در این منطقه برآورد نشده است.

به گزارش فارس، از دو هفته قبل تاکنون روستاهای کروچ، ککی، اسپیتل، بندبست، کنتکی و هون در دهستان گابریک شاهد مرگ تعداد زیادی از کبوترسانانی به‌نام قمری هستیم به‌گونه‌ای که بوی تعفن لاشه قمری‌ها، برخی از ساکنان این روستاها را آزار می‌دهد.

دهستان گابریک در ۷۰ کیلومتری بخش مرکزی در شرق جاسک قرار دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.