خرم آباد- عضو خبرگان رهبری در لرستان گفت: حمایت از تولید و اشتغال زایی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در راستای اقتصاد مقاومتی با رعایت اصول بانکداری اسلامی و موازین شرع مقدس در جهت کمک به کسب روزی حلال و اشاعه آن مهمترین نیاز اقتصادی کشور است.

کمک به کسب روزی حلال و اشاعه آن مهمترین نیاز اقتصادی کشور است

به گزارش قدس آنلاین، هاشم نیازی با اشاره به لزوم پرداخت سود علی الحساب به سپرده ها و اقدام عملی در پرداخت سود قطعی به سپرده گذاران، خصوصاً سپرده های سال های گذشته خاطر نشان کرد: رعایت اصول فقهی و شرعی در راستای تحقق و بسط بانکداری اسلامی و همچنین پیاده سازی نظام مالی اسلامی، تاثیر بسیار مطلوبی بر زندگی آحاد مردم خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرارداد های تسهیلاتی جاری در بانک ها؛ یکی از مهمترین آسیب های موجود در نظام بانکی را عدم مصرف صحیح تسهیلات اعطایی و فقدان نظارت در این زمینه دانست و افزود: متقاضیان تسهیلات برای تأمین نیازهای خرد و کلان خویش به بانک‌ها و سایر نهادهای تأمین مالی رجوع می‌کنند و پس از طی کردن فرآیند اداری، تسهیلات مورد نظر خود را دریافت می‌کنند. اما به طور معمول این افراد توجهی به نوع قرارداد، ماهیت، احکام و کارکردهای ویژه آن ندارند. لذا پس از دریافت تسهیلات در بسیاری از موارد اقدام به مصرف تسهیلات در غیر موضوع خود می‌کنند. از طرف دیگر بانک نسبت به منابع مالی سپرده‌گذاران دارای تکلیف شرعی است و باید نظارت دقیقی بر منابع اعطای خود در قالب تسهیلات داشته باشد. در واقع بانک اموال سپرده‌گذاران را به عنوان وکیل، شریک و غیره در اختیار دارد و باید نسبت به تکلیف شرعی حساسیت کافی را لحاظ کند. لذا لازم است برای اثبات این تکلیف شرعی و اهمیت آن به قواعد موجود در فقه اسلامی تمسک جوییم.

حمید رضا محسنی, رئیس اداره امورشعب بانک مهر اقتصاد استان لرستان ضمن ارایه گزارشی از عملکرد بانک در سال گذشته گفت: تهیه سند راهبردی و برنامه عملیاتی ۵ ساله، تدوین نظام جامع آموزش بانکداری اسلامی به کارکنان، طراحی و عملیاتی نمودن سامانه پاسخگویی به سوالات شرعی مشتریان، برگزاری همایش های متعدد در زمینه بانکداری بدون ربا، برپایی نمایشگاه های الزامات پیاده سازی بانکداری اسلامی در مصلاهای سراسر کشور و تطبیق تمامی دستورالعمل های بانک با قوانین و مقررات بانکداری بدون ربا از جمله فعالیت های بانک مهر اقتصاد در این حوزه بوده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.