بجنورد- داور بازخوان جشنواره ملی تئاتر رضوی با بیان اینکه عامل موفقیت در جشنواره ها، ارائه ایده و طرحی نو است، گفت: جشنواره تئاتر رضوی، حرکتی مثبت در راستای کشف استعداد است.

جشنواره تئاتر رضوی حرکتی مثبت در راستای کشف استعدادها است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، محمدرضا الوند اظهار کرد: متاسفانه گاهی در جشنواره ها هنرمندان با سه مشکل تقلید و تکرار، نسبت دادن تخیلات به زندگی امام رضا(ع) و دور شدن از موضوع جشنواره و پرداختن به سیره سایر اهل بیت(ع) مواجه اند که این عوامل سبب می شود کمتر ایده های جدیدی ارائه شود.

وی ادامه داد: جشنواره تئاتر رضوی هر سال در انتظار دریافت ایده های نو و جدید است و اگر فقط سه نویسنده با صرف وقت در طول سال، نمایش نامه ای در خور شان نام امام رضا(ع) ارائه دهد، فضای جشنواره از حالت یک نواختی خارج خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته پس از داوری آثار، مربیانی برای راهنمایی و جهت دهی به نمایش نامه ها معرفی شدند، اظهار کرد: اما هنرمندان تازه کار از این تجربیات و فضای فراهم شده استفاده نمی کنند و نویسنده اثری را که برای نخستین بار قلم زده، عرضه می کند.

داور بازخوان جشنواره ملی تئاتر رضوی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد اگر مربیان جشنواره، از میان همان هنرمندان جوان انتخاب شوند، کمکی شایان برای نسلی می باشد که خواهان حضور در جشنواره است.

الوند ضمن تاکید بر اینکه نمایش نامه نویس موفق بی رحم است، اضافه کرد: نمایش نامه نویس موفق، به راحتی فکر می کند، زیبا افکار خود را به بیرون می ریزد و به نوعی بی رحم است یعنی نوشته خود را بارها بازنگری می کند، می خواند، از بین برده و دوباره آن را می نویسد.

وی گفت: برخی از نمایش نامه نویسان ادعا می کنند ماه گذشته سه اثر را به رشته تحریر درآورده اند، مگر می شود در این بازه زمانی کم سه اثر خلق کرد و این در حالی است که آثار بزرگان دنیا را وقتی مطالعه کنیم به دو و سه بار نوشتن یک اثر قانع نبوده اند و ده ها بار بر روی متن نمایش نامه خود کار کرده اند و از  نو قلم زده اند.

داور بازخوان جشنواره ملی تئاتر رضوی جشنواره تئاتر رضوی را زمینه مناسبی برای نمایش نامه نویسی عنوان کرد و افزود: زمینه کشف استعدادها فراهم شده اما حرکت هنرمند برای رسیدن سال جدید و شرکت در جشنواره اقدامی ابتر است و بعد از پایان جشنواره از همان مردادماه باید نویسندگان به فکر تهیه اثر در خور توجه برای سال ٩٧ باشند.

الوند با بیان اینکه پیشنهاد می شود نمایش نامه های جشنواره تئاتر رضوی چاپ شده و در کشور میان منتقدان مورد ارزیابی قرار گیرد، اظهار کرد: این کار سبب می شود آثار جدیدی با کمترین خطا و نقد زیر نظر متخصصین هنر خلق شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در جشنواره تئاتر رضوی باید به سمت خلق آثار جدید و نمایش نامه های نو پیش برود، یادآور شد: جریان جشنواره تئاتر رضوی برای خلق آثار نو، باید در طول ایام سال فعال و پویا باشد تا این جریان فرهنگی، به اتفاق مهم هنری در میان ملل مسلمان تبدیل شود.

دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی هشت تا ١١ مردادماه ١٣٩٦ در خراسان شمالی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.