۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 551218

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: داشتن نگاه تقسیم ساز به تاریخ فقه، نگاه تمایز بخش به دوره قدما بر اساس برخورداری کتب و متون فقهی آنان از این امکان که رای معصوم(ع) را بازنمایی می کنند.

آیت الله بروجردی ذهنیتی"برش دهنده" و "تاریخ فهم"  داشت

به گزارش قدس آنلاین، عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت الله بروجردی ذهنیتی  "برش دهنده" و "تاریخ فهم"  داشت، گفت: مرحوم آیت الله بروجردی توانست  در هر یک از سه علم فقه، حدیث و رجال، برش هایی تاریخی و نظم بخش، پدید آورد که این خود دستاوردهایی مهم  است.
آیت الله احمد مبلغی روز شنبه در دیدار با برخی از نخبگان حوزه علمیه قم یادآورشد: مکتب فقهی آیت الله بروجردی مکتبی تحلیلی و تاریخی است وایشان به عبور فقه از پاره ای از مقاطع تاریخی و رنگ و طعم هایی که در نتیجه  هر عبور به خود گرفته است، نگاه پرتامل می افکند.
وی ادامه داد: آیت الله بروجردی از این خاستگاه با ادبیاتی ساده ولی  منسجم،   تئوری هایی مبتنی بر نگاهی تحلیلی نسبت به تاریخ  فقه همچون نظریه اجماع  متلقاتی را ارائه کرد.
*شاخصه های مکتب تاریخی آیت الله بروجردی
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: داشتن نگاه تقسیم ساز به تاریخ فقه، نگاه تمایز بخش به دوره قدما بر اساس برخورداری کتب و متون فقهی آنان از این امکان که رای معصوم(ع) را بازنمایی می کنند، دستیابی به معیارهایی کاربردی جهت طبقه بندی اصحاب و فقهاء، و برگرفتن این معیارها از واقعیت های تاریخ فقه و کوشش برای  اخراج پاره ای از اصول از حالت  انتزاعی و نظری  محض، از رهگذر بازتولید آن ها بر پایه تاریخ  فقه و معنابخشی به آن ها برخی از شاخصه های مکتب تاریخی آیت الله بروجردی است.
وی با اشاره به این که  " کاربردی اندیشی" از جمله خصلت های مکتب آبت الله بروجردی است، گفت: تئوری ها، طرح ها و سبک هایی که ایشان ابتکار کرده اند نوعا دارای حالت کاربرد ملموس در فقه هستتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.