مجید اخشابی خواننده موسیقی پاپ تیتراژهای بسیاری از سریال‌های ماه رمضان را خوانده است. او در سریال‌ها و برنامه‌هایی چون «همراز»، «عروج»، «مهتاب»، «محله بنده‌نواز»، «مسافری از هند»، «یک وجب خاک» و «متهم گریخت» آهنگ‌هایی را اجرا کرده است. وی چندین قطعه موسیقی را با محوریت امام رضا(ع) منتشر کرده و امسال نیز تازه‌ترینِ این قطعات ویژه میلاد آن امام عزیز(ع) هر شب از شبکه ۳ سیما روی آنتن می‌رود. به بهانه ساخت و تولید این قطعات با وی به گفت‌وگو نشستیم.

این سال‌ها بیشتر عاشق امام رضا(ع) شده‌ام

قدس آنلاین- اخشابی تاکنون چندین قطعه موسیقی را با محوریت امام رضا(ع) منتشر کرده و امسال نیز تازه‌ترینِ این قطعات ویژه میلاد آن امام عزیز(ع) هر شب از شبکه ۳ سیما روی آنتن می‌رود. به بهانه ساخت و تولید این قطعات با وی به گفت‌وگو نشستیم. به بهانه ساخت و تولید این قطعات با وی به گفت‌وگو نشستیم.

چند سالی است که به بهانه میلاد امام رضا(ع) قطعاتی را منتشر می‌کنید. این ایده در ذهن شما چگونه شکل گرفت؟

از سال ۸۸ تصمیم گرفتم هر سال به مناسبت میلاد امام رضا(ع) یک اثر تقدیم حضرت کنم و این در کارهای من به صورت یک سنت شکل گرفت. در حال حاضر ۷ سال است که این کار را ادامه می‌دهم. «امام رضا(ع)»، «سکوت مهربون»، «دقایق حرم»، «پرواز»، «بهار آیین» و «دل آهو» قطعاتی هستند که تاکنون منتشر شده‌اند. امسال هم «نذر هر سال» را آماده کرده ام که هر شب به عنوان تیتراژ برنامه‌ ویژه دهه کرامت از شبکه سوم سیما و به‌صورت مستقیم از مشهد مقدس روی آنتن می‌رود.

جدیدترین قطعه‌ای که امسال منتشر کردید، چه ویژگی‌هایی دارد؟

امسال قطعه زیبایی با همت دوستانم شکل گرفت که «نذر هرسال» نام دارد. اسحاق انور شعر و ملودی این قطعه را سروده و ساخته و حسین طاهری آن را تنظیم کرده است. به خواست خدا نذر امسال من هم ادا شد و امیدوارم تا وقتی که توان دارم، هر ساله این نذر را ادا کنم.

ساخت قطعاتی درباره حضرت امام رضا(ع) برای شما برآمده از یک دغدغه شخصی است یا این کارها سفارش ارگان یا نهادی هستند؟

برخی سال‌ها سفارش بوده و اکثر سال‌ها هم این قطعات سفارشی نبوده است و خودم کار را آماده کردم و در اختیار بخش‌هایی مانند صدا و سیما قرار دادم؛ مانند قطعه‌ای که امسال و سال گذشته تولید شد. ولی در کل باید به این نکته اشاره کنم که این یک هدف و دغدغه شخصی است و برآمده از خواست قلبی خودم است.

شما هر سال قطعه ای در منقبت حضرت رضا(ع) تولید می‌کنید که یقیناً از تأثیرات و برکات آن بی‌بهره نیستید. بازنمایی این هنر چه تأثیری در حال و هوای زندگی خودتان داشته است؟

به هر حال موسیقی اولین تأثیرش را روی خود شاعر، خواننده و دست‌اندرکارانش می‌گذارد. البته اگر با اعتقاد و با ایمان قلبی این کار انجام شود، خود هنرمند هم از تأثیرات آن هم بی‌بهره نخواهد بود. من هم مانند همه عاشقان حضرت این عشق را دارم و از هنری که دارم، استفاده کرده و احساساتم را به این شکل بیان می‌کنم. کمترین تأثیر این کار آن بوده که در این سال‌ها بیشتر عاشق امام رضا(ع) شدم و ارادتم بیشتر شده است. این تأثیری بوده که از کارهای خودم گرفتم. ضمناً برکاتش در زندگی من مشهود و آشکار است و از این بابت خدا را شاکرم.

اغلب قطعاتی که شما در این رابطه تولید کردید، با دنیای معاصر پیوند خورده و ارتباط خوبی با نسل امروزی بویژه نسل جوان برقرار کرده است. بر این اساس، موسیقی مذهبی و آیینی را قائل به چه ویژگی‌هایی می‌دانید و با توجه به مضمونی که این جنس از موسیقی دارد، چگونه می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند؟

موسیقی به عنوان یکی از اثربخش‌ترین محصولات فکری و هنری بشر ابزاری برای انتقال پیام، احساسات و اندیشه است. این ابزار هم می‌تواند برای پیام‌های بد به کار گرفته شود و هم پیام‌های خوب؛ بدین معنا که شیوه به‌کارگیری آن متفاوت است و مانند همه پدیده‌های در دست بشر استفاده های متفاوتی هم دارد. متأسفانه تا سال ها پیش به دلیل عدم اطلاعات کافی از موسیقی، فقط ابعاد لهو و لعب آن به ذهن برخی متبادر می‌شد اما در حال حاضر با توجه به آگاهی‌هایی که در جامعه در حال شکل‌گیری است، موسیقی می‌تواند ظرفیت‌های بسیار زیادی برای استفاده‌های مثبت داشته باشد و از این ظرفیت در راستای امور خیر استفاده شود. صوت دلنشین قرآن، نغمات زیبای طبیعت و...، همگی اعجازی از موسیقی هستند. زمانی که موسیقی با پیام و شعر خوب آمیخته می‌شود، یقیناً اثرگذاری آن را ده‌ها برابر می‌کند و آن شعر را تکرارپذیر کرده و شنیدن هر بارة آن را برای مخاطبش جذاب و جذاب‌تر می‌کند و چه بهتر که از این ظرفیت موسیقی در امور آموزشی، تربیتی و آیینی استفاده بیشتری ببریم. ضمن اینکه مسائل بسیاری وجود دارد که باید ملکه ذهن مخاطب شود و به نظرم می‌توان در این راستا از موسیقی بهره گرفت.

وضعیت موسیقی مذهبی و آیینی به عنوان یک ژانر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واقعیت این است که موسیقی‌ای که به ترویج و انتقال پیام‌های امور قدسی می‌پردازد، برای خودش ژانر و شأنیت خاصی دارد. هنر قدسی در نزد همه متفکران و نظریه‌پردازان هنر شناخته شده است و بسیاری معتقدند شکل‌گیری، خاستگاه و منشأ هنر به واسطه وجود یک امر قدسی است. موسیقی هم این ظرفیت را دارد و از خیلی سال‌های دور بشر برای نیایش‌ها و تزکیه نفس خود از موسیقی استفاده کرده و بهره‌های فراوانی هم برده است. متأسفانه این جنس از موسیقی در کشور ما جریان ضعیفی دارد در حالی که باید فراگیرتر و دارای دامنه وسیع‌تری باشد. اما همه به حداقل‌ها راضی هستند و مسئولان هم دارند از این حداقل‌ها استفاده می‌کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.