یزد -مدیر عامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی یزد با بیان اینکه بیش از۹۲درصد صنایع استان را صنایع خرد، کوچک و تشکیل داده گفت: این تعداد صنایع ۶۰درصد اشتغال صنعتی استان را با سرمایه گذاری بیش از ۴۰درصد در بخش صنعت مشارکت دارند .

۹۲درصد صنایع استان یزد را صنایع  کوچک تشکیل داده است

به گزارش قدس آنلاین، سید مسعود عظیمی روز شنبه به مناسبت هفته صنایع کوچک در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: درحال حاضر در استان ۱۳ شهرک صنعتی، یک منطقه ویژه و ۱۷ ناحیه صنعتی دارد و همه آنها به نوعی با صنایع بزرگ در ارتباط هستند و اکثر صنایع کوچک استان به صورت خودگردان اداره  شده و بخشی از درآمدهای آن از حق انتفاع تامین می شود.

وی افزود: توجه به اهمیت وتوسعه صنایع کوچک در توسعه اقتصادی و اشتغال کشوربسیار مهم است وبه همین دلیل روز۲۱مرداد به نام روز صنایع کوچک نامگذاری شده است .

عظیی تصریح کرد: ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی و آماده‌سازی و گسترش زیرساخت‌های صنعتی در آنها، توسعه صنایع کوچک با استفاده از ارائه خدمات مدیریتی، مهندسی، مالی، مشاوره‌ای از جمله اهداف راه‌اندازی شهرک‌ها است.

این مسئول خاطرنشان ساخت: در حال حاضر۶هزارو ۶۰۰هکتار زمین در اختیار شهرک‌های صنعتی استان یزد است که ۶۵ درصد از این میزان صنعتی باشد و ما بقی  آن به صورت خیابان و مراکز خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قابلیت استفاده ندارد.

وی  افزود: مقوله  زمین‌خواری به شکل‌های رایج در شهرک‌های صنعتی یزد وجود ندارد، و اغلب سرمایه‌گذاران در اراضی واگذار شده در حال فعالیت هستند و تاکنون نیز برای بخش اعظمی از اراضی سند صادر شده و تنها برای ۶۰ درصد آن هنوز سند صادر نشده است.

عظیمی با اشاره به برخی امکانات درخواستی از شرکت‌ شهرک‌های صنعتی گفت: امکانات زیربنایی که باید توسط شرکت شهرک‌ها ارائه شود، تعریف شده است و بر اساس آن ملزم به ارائه خدمات هستیم.

این مسئول ادامه داد: استان یزد از استان های پیشرو در ارائه سند مالکیت شرکت ها در کشور است وبیش از ۶۶۰ هکتار از اراضی شهرک ها و نواحی صنعتی که ۶۰درصد آنها زمین صنعتی است و تنها ۱۰۰هکتار بدون سند است و مابقی با کمک اداره کل ثبت اسناد و املاک استان سنددار شده است.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد تصریح کرد: ما مسئول صدور مجوز شهرک های غیر دولتی هستیم و اولویت در ایجاد شهرک صنعتی ، حضور بخش خصوصی با مدیریت و سرمایه گذاری این بخش است .
عظیمی از مهمترین فعالیت های این شرکت درسالهای اخیر را گازرسانی به ۹۴ درصد از صنایع ، طراحی تصفیه خانه فاضلاب برای ۹ شهرک، انجام عملیات اجرایی تصفیه خانه برای هفت شهرک، بهره برداری و راه اندازی چهار تصفیه خانه فاضلاب در شهرک ها، استفاده دوباره از پساب تصفیه خانه و استقرار سیستم مدیریت اعلام کرد و تأکید کرد : از لحاظ زیست محیطی ، صنایع مستقر در شهرک ها به مراتب مجهزتر از سایر صنایع است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد با اشاره به اینکه آب گران‌قیمت‌ترین کالا در حوزه صنعت یزد است، افزود: با توجه به نیاز صنایع به آب، به رغم اینکه راه‌اندازی هر سیستم تصفیه‌خانه و بهره‌مندی از پساب، ۸ میلیارد تومان هزینه دارد، در هفت شهرک صنعتی این سیستم راه‌اندازی شده است.

وی یکی دیگر از فعالیت های شرکت شهرک های صنعتی استان را بررسی مشکلات و حمایت از صنایع کوچک عنوان کرد و افزود: در کنار این موارد در این استان ۲۰ خوشه شناسایی شده که ۲ خوشه طلا و سنگ در مرحله پیاده سازی است ، ۳ خوشه نساجی ، کاشی سرامیکی و محصولات کنجدی به پایان رسیده و ۲ خوشه محصولات گلخانه ای و زیلو نیز در حال مطالعه و آغاز توسعه قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.