ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به دبیری سیدعلی احمدی پس از یک سال وقفه، مرداد امسال در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. ا

آیینه‌ای روبه‌روی معضلات و مسائل شهری

به گزارش قدس آنلاین، ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به دبیری سیدعلی احمدی پس از یک سال وقفه، مرداد امسال در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. این جشنواره که امسال ششمین دوره خود را پشت سر گذاشت، همانند ادوار گذشته تأکید و رویکرد اصلی خود را بر مبنای شهری انسانی برای انسان شهری و حمایت از تولیداتی با محوریت فضای شهری و اقتضائات جامعه شهری قرار داده است. مؤسسه «تصویر شهر» با هدف نمایش آثار داخلی و خارجی با محوریت نقش شهر در زندگی انسان و پاسداشت تلاش سینماگران و همچنین ترویج اخلاق، مهربانی و همدلی در آثار سینمایی و تصویری، ششمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم شهر را در ۴ بخش مسابقه سینمای ایران، «مسابقه سینمای بین‌الملل، محله و جنبی در تهران برگزار کرد.  

بخش بین‌الملل ششمین جشنواره فیلم شهر از اسفندماه گذشته کار خود را آغاز کرد و بیش از ۶۰۰ فیلم به این بخش رسید که برگزیدگان آن در مراسم اختتامیه معرفی و تجلیل شدند.

نگاهی به مؤلفه‌های مورد تأکید جشنواره شهر

ترویج حقوق و اخلاق شهروندی، به‌تصویرکشیدن تغییرات فرهنگی نامطلوب و آسیب‌های ناشی از آن، تحکیم بنیان خانواده و بیان جنبه‌های مثبت افزایش جمعیت، توجه به نقش خاطرات در هویت‌بخشی شهری، توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی (زندگی، معماری و آداب و سنن شهری)، انعکاس رویکردها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در زندگی شهری، توجه به حفظ و احیای محیط زیست در زندگی شهری، مشارکت جمعی در راستای حل مشکلات اجتماعی، توجه به آسیب‌های اجتماعی و نقد تصویری آثار مرتبط با پایتخت ایران با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری از مواردی است که در این دوره جشنواره مورد توجه قرار گرفت.

با توجه به گسترش فرهنگ شهری و تأکید متولیان امور شهری بر فرهنگ‌مداربودن شهروندان، ضرورت برگزاری جشنواره فیلم شهر همواره احساس می‌شد که برگزاری این جشنواره نقطه عطفی در این زمینه خواهد بود. در سال‌های اولیه برگزاری این جشنواره وقفه‌ای در برپایی آن ایجاد شد که آن را از روال و نظم خود خارج کرد اما مسئولان برگزاری سعی داشتند نگاه مستقل حرفه‌ای را به یک مقوله موضوعی مثل زندگی شهری اتصال دهند و آن را به مخاطب عرضه کنند.

نیازمند نگاهی کلان‌تر به مقوله فضای شهری هستیم

البته در این میان باید به این نکته هم اشاره کرد که ما در چنین جشنواره‌ای نیازمند نگاهی کلان‌تر به مقوله فضای شهری خارج از تهران هستیم. اگرچه سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران متولی برگزاری این جشنواره است اما می‌توان با نگاهی کلان‌تر به مقوله شهر و شهروندی، این جشنواره را در سطح ملی گسترده‌تر برگزار کرد و با تعامل میان همه شهرداری‌های کشور، مسائل مطرح‌شده در جشنواره را نیز وسیع‌تر دید.

مسعود نجفی، مدیر اجرایی ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، با اشاره به برگزاری این دوره از جشنواره اظهار کرد: با توجه به تغییراتی که در این دوره در نظر گرفته شده بود و البته با بحث کاهش بودجه‌ای که در این دوره روبه‌رو بودیم، به نظرم برنامه‌هایی که چیده شد بسیار خوب پیش رفت و ما از روند برپایی جشنواره راضی بودیم.

وی در ادامه افزود: البته یک مقدار تمرکز ما روی کارگاه‌های انیمیشن بیشتر بود. با توجه به دستوری که مؤسسه «تصویر شهر» مبنی بر حمایت از این کارگاه‌ها داده بود، ۳ کارگاه انیمیشن بسیار خوب برگزار کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی نیز همراه شد. در کنار این، چیدمان فیلم‌ها به گونه‌ای بود که از همان شب اول با استقبال و حضور علاقه‌مندان سینما در پردیس ملت همراه بودیم. ضمن اینکه برخلاف خیلی از جشنواره‌ها که اکران عمومی سینماها را دچار وقفه می‌کنند، هدف ما این بود که در کنار برنامه‌های جشنواره، اکران عمومی در پردیس ملت هم ادامه داشته باشد و پردیس ملت میزبان مخاطبان همیشگی خود بود.

عملکرد هیئت انتخاب و داوران مستقل بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخاب فیلم‌ها و عملکرد هیئت‌داوران، تأکید کرد: من تمام جلسات داوری فیلم‌ها را شاهد بودم و کوچک‌ترین اعمال نظری خارج از فضای حرفه‌ای داوری وجود نداشت. شاید برخی فیلم‌ها هم با سیاست‌های جشنواره همخوانی نداشتند اما دست هیئت‌داوران کاملاً باز بود. حتی دبیر جشنواره می‌توانست جاهایی اعمال نظر و نفوذ کند اما هیچ دخالتی نکرد و دست هیئت‌داوران و هیئت‌انتخاب را کاملاً باز گذاشت. نمونه بارز آن فیلم سینمایی «سد معبر» است که با توجه به انتقاداتی که به فضای شهری و شهرداری داشت اما جایزه گرفت و انتخاب شد و این جزو اتفاقاتی بود که رخ داد و کوچک‌ترین مانعی هم از سوی جشنواره برای آن به وجود نیامد.

چشم‌انداز پیش روی جشنواره هفتم فیلم شهر

نجفی در پاسخ به این سؤال که ماحصل جشنواره ششم فیلم شهر چه بوده و چه افقی برای هفتمین دوره آن جشنواره متصور هستید، عنوان کرد: با توجه به اینکه فیلم شهر تنها جشنواره‌ای است که از سوی شهرداری برگزار می‌شود، بحث اصلی خود را حمایت از آثاری قرار داده که در حوزه شهری و تصویری، فیلم کوتاه، مستند، انیمیشن و سینمایی تولید می‌شوند.

وی در پایان افزود: مهم‌ترین اتفاق این دوره حمایت از تولیداتی بود که طی ۲ سال گذشته توسط فیلمسازان مختلف ساخته شده بود و این بحث حمایتی شروع خوبی برای فعالیت فیلمسازان در این حوزه بود. این حمایت باید از مراحل ابتدایی تولید فیلم و گرداوری اطلاعات شروع شود و در نهایت به نشان‌دادن اتفاقات شهری و البته معضلات شهری بینجامد، به عبارت دیگر باید این تصور که این جشنواره، جشنواره تبلیغاتی شهرداری است؛ از بین برود و به جشنواره‌ای برای نشان دادن معضلات شهر تبدیل شود. وقتی این‌ها در مجموعه‌ای مثل جشنواره شهر در کنار هم باشند، شهر و مشکلات آن می‌تواند دیده شود و سینما در دیده شدن این مشکلات، بسیار تأثیرگذار باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.