مشهد- کنکوری‌ها در دقیقه ۹۰ انتخاب رشته در به در دنبال مشاور یا مشاورانی هستند که بهترین انتخاب رشته را برای آن‌ها انجام بدهند. شهر هم پر شده از تبلیغاتی که شرکت کنندگان کنکور را به سوی مشاوران خود می‌خواند.

رشته «انتخاب رشته» به دست فرصت طلبان افتاد

قدس آنلاین-گروه استان ها-هنگامه طاهری: در خیابان احمد آباد حجم بیشتری از تبلیغات برای انتخاب رشته را مشاهده می‌کنید. علاوه بر کلاس‌های کنکور که برنامه‌ریزی بلند مدتی برای اجحاف این روزها در حق دانش آموزان داشته‌اند، برخی مکان‌های جدیدی هم در حد یک اتاق از یک محل تجاری با انواع برچسب‌های رنگارنگ کنکوری‌ها را برای انتخاب رشته دعوت می‌کنند در این میان اما کنکوری‌ها سرگردانند.
هاجر مخبری از دانش آموزانی است که امسال در کنکور شرکت کرده و دغدغه انتخاب رشته او را به کوچه و خیابان کشانده.
او می‌گوید: از هر جا رد می‌شوم تبلیغ انتخاب رشته می‌بینم اما واقعاً نمی‌دانم مزیت این‌ها نسبت به هم چیست. به هر حال برای انتخاب رشته باید به جایی مراجعه کنم که بهترین نتیجه را بگیرم، ولی واقعاً بهترین انتخاب رشته را از میان این همه تبلیغات از کجا می‌توان گرفت؟   
سلمان احمدی هم یکی دیگر از همین دانش آموزان است که با برگه‌ای در دست به مراکز انتخاب رشته سر می‌زند. خودش می‌گوید: از صبح تا ظهر به سه محل انتخاب رشته سر زده‌ام که یکی از آن‌ها کلاس کنکور خودم بوده.
او ادامه می‌دهد: به من می‌گویند چون دانش‌آموز خودمان بودی ۱۲۰ هزار تومان می‌گیریم و برایت انتخاب رشته می‌کنیم. حالا شما ببینید برای کسانی که دانش آموز خودشان نیستند، چقدر پول می‌گیرند.
پدر یکی از دانش آموزان که به همراه دخترش در بلوار کلاهدوز برای انتخاب رشته با یک مشاور تحصیلی قرار داشت نیز به خبرنگار ما می‌گوید: یکی نیست بگوید تعرفه انتخاب رشته چقدر است ؟ واقعاً هزینه‌ها خیلی متغیر است؛ از ۷۰ یا ۸۰ تومان گرفته تا بالای ۳۰۰-۲۰۰ هزار تومان. من قبول ندارم که هر کی بیشتر پول می‌گیرد بهتر هم انتخاب رشته می‌کند. این مقطع زمانی خانواده‌ها برای انتخاب رشته فرزندانشان نیاز به مشاوره و همفکری دارند.
سهیلا.(م)  از دیگر کنکوری هایی است که با او گفت‌وگو می‌کنیم. او حرف جالبی می‌زند.می گوید: کسانی که انتخاب رشته می‌کنند کار شاقی انجام نمی‌دهند از یک نرم افزار برای انتخاب رشته استفاده می‌کنند. خودمان هم آن نرم افزار را داشته باشیم می‌توانیم انتخاب رشته کنیم، ولی راستش من خودم به شخصه می‌ترسم بدون مشورت با استفاده از این نرم افزار دست به انتخاب رشته بزنم.

مراکز مشاوره تحصیلی آموزش و پرورش مهم‌ترین راهکار

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان که از افراد غیر متخصص در حیطه انتخاب رشته شدیداً گله مند است، می‌گوید: از آنجا که مراکز مشاوره تحصیلی آموزش و پرورش  بیشترین شناخت را از وضعیت دانش آموزان و بازار کار رشته‌ها دارند، بهترین کمک را می‌توانند برای انتخاب رشته به دانش آموزان بکنند؛ در حالی که قرائت خانه‌های بدون مجوز یا افرادی که هیچ گونه تخصصی ندارند، آزادانه وارد این مقوله شده و با دریافت هزینه‌های بالا در واقع با آینده بچه‌ها بازی می‌کنند.
دکتر سمیه عسگریان اظهار می‌دارد: آموزش و پرورش در مشهد در نواحی هفت گانه و نیز منطقه تبادکان مراکز مشاوره دارد که با یک سوم مبالغ کلاس‌های بدون مجوز برای کنکوری‌ها انتخاب رشته می‌کنند، اما تبلیغات گسترده این متخلفان، دانش آموزان را اغفال کرده و آن‌ها را به سمت خود می‌کشاند.
وی علاوه بر این بیان می‌کند: از میان افرادی که براحتی اقدام به فریب کنکوری‌ها برای انتخاب رشته می‌کنند، می‌توانید دانشجویان ترم یک دانشگاه‌ها را هم ببینید که دانش آموزان با این فرض که در دانشگاهی معتبر درس می‌خوانند به آن‌ها اعتماده کرده و اجازه می‌دهند این افراد با دریافت هزینه بالا با آینده‌شان بازی کنند.
وی حتی به سوء استفاده برخی مدرسان برای فروش سی دی‌های آموزشی در حد ۶ میلیون تومان به دانش آموزان اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه هیچ ارگان و نهادی خود را موظف به جمع آوری این افراد یا پلمب کردن مکان‌های غیر مجاز نمی‌کند. در حالی که لازم است ارگانی مانند اماکن در مورد جمع آوری این متخلفان اقدام کند تا جلوی اجحاف در حق دانش آموزان گرفته شود.

معرفی کنند پلیس اقدام می‌کند
رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی خراسان رضوی اما در این مورد به خبر نگار ما می‌گوید: تا جایی که حراست آموزش و پرورش به ما معرفی کنند، حکم قضایی را درباره آن‌ها اجرا می‌کنیم.
سرهنگ مهدی منصورزاده بیان می‌دارد: مشغله کاری ما بالاست و ما این انتظار را داریم که آموزش و پرورش خودش اقدام به شناسایی این مراکز کند.

اما از آنجا که سمیه عسگریان هم اذعان می‌دارد در حوزه کار آموزش و پرورش نیست که کوچه به کوچه دنبال مراکز غیر مجاز بگردد، ظاهراً این وسط یک خلاء قانونی وجود دارد که باعث می‌شود هیچ ارگانی وظیفه مقابله با این معضل را به عهده نگیرد.

درست است که این اتفاق سالی یک بار و در مقطع خاصی رخ می‌دهد، اما شاید کمیته فرهنگی شورای آموزش و پرورش بهترین جایی باشد که بتواند برای جلوگیری از چنین اجحافی –دست کم در سال‌های بعد - جلوگیری کند.
مراکز مشاوره تحصیلی آموزش و پرورش از هشت صبح تا ساعت۲۰ و بعضاً تا ۲۲ آماده‌اند با حداکثر مبلغ ۸۰ هزار تومان  به کنکوری‌ها مشاوره بدهند. در ضمن این مشاوران طبق گفته رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان از یک ماه قبل برای انتخاب رشته دانش آموزان تحت آموزش قرار گرفته و از مجرب‌ترین کارشناسان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.