۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 556686

اختلاف «استیو بنن»، با داماد ترامپ، با مشاور امنیت ملی، با وزیرخارجه و گروهی از نظامیان این کشور کار دستش داد و برکنار شد. او نیز به گروهی از اخراجی‌ها پیوست که از مشاوران نزدیک ترامپ بودند و در رسیدن او به کاخ سفید نقش مهمی داشتند و در ماه‌های اخیر از کار برکنار شدند.

دولت ترامپ ناپایدار است

اختلاف «استیو بنن»، با داماد ترامپ، با مشاور امنیت ملی، با وزیرخارجه و گروهی از نظامیان این کشور کار دستش داد و برکنار شد. او نیز به گروهی از اخراجی‌ها پیوست که از مشاوران نزدیک ترامپ بودند و در رسیدن او به کاخ سفید نقش مهمی داشتند و در ماه‌های اخیر از کار برکنار شدند.

ترامپ به خاطر جلوگیری از هرج و مرج و تنش در کاخ سفید، آقای «بنن» را برکنار کرد. برخی از شخصیت‌های خارج از کاخ سفید نیز به خاطر دیدگاه افراطی و نگاه نژادپرستانه اش با وی اختلاف داشتند و معتقد بودند که به نژاد سفید خیلی اهمیت می‌دهد و ضدیت افراط گونه‌ای با مسلمانان دارد و منع ورود مسلمانان هفت کشور از جمله ایران را از پیشنهادهای وی می‌دانستند.

«استیو بنن»، مشاور ارشد و استراتژیست اصلی کاخ سفید پس از کناره گیری از سمت خود، گفته است: دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ که ما برای آن جنگیدیم و پیروز هم شدیم، به پایان رسیده‌است.

این در حالی است که «بنن» در حال برکناری نیز از دولت ترامپ حمایت می‌کند زیرا بازرگان و تاجر است، اگرچه سابقه نظامی‌گری دارد و طرفدار رسانه است؛ اما از حیث تجارت، اندیشه خود را نزدیک به ترامپ می بیند.

پیش بینی «بنن» نیز به جهت تزلزلی است که در کاخ سفید ایجاد شده و در این چند ماه آقای ترامپ بسیاری از شخصیت‌های نزدیک به خود را برکنار کرده‌است و از این جهت، «بنن» دولت ترامپ را ناپایدار می‌داند.

البته این ناپایداری دولت به آن معنا نیست که چنین اتفاقی بیفتد و دولت ترامپ به پایان برسد؛ زیرا برکناری دولت، در سیستم آمریکا نیاز به مراحل پیچیده ای دارد و کنگره آمریکا به این زودی به این حد نصاب نخواهد رسید که ایشان را برکنار کنند.

این در حالی است که تلاش‌های گسترده‌ای علیه ترامپ و برکناری او از ابتدای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شکل گرفت و جامعه آمریکا را دستخوش درگیری و تنش‌های سیاسی کرد. مخالفان با توسل به هر بهانه‌ای تلاش می کنند ترامپ را فردی ضعیف و ناتوان در اداره آمریکا معرفی کنند؛ از جمله وقتی ترامپ رئیس «اف بی آی» را برکنار کرد و همچنین حادثه‌ای که به تازگی در «شارلوت ویل» رخ داد که موضوع نژاد پرستی داشت و ترامپ، نژادپرستان را محکوم نکرد و به طرفداری از نژادپرستی متهم شد و این بهانه‌ای شد که موجی علیه ترامپ شکل بگیرد و عده‌ای خواستار برکناری اش شوند.

پیش بینی می شود، طرفداران ضد ترامپ موضوع برکناری وی را همچنان در صدر خبرهای داخل آمریکا نگه دارند و همه ظرفیت‌های خود را بکار گیرند تا سرانجام ترامپ قدرت در کاخ سفید را کنار گذارد.

در همین حال، روند مخالفت با ترامپ افزایش پیدا کرده و موضوع برکناری وی از طرفداران بیشتری برخوردارست. واکنش هایی که ترامپ در کاخ سفید انجام می‌دهد و جابه جایی‌های انجام شده، حاکی از تلاش برای آرام کردن مخالفان است. شاید برکناری «بنن» هم در این راستا ارزیابی شود.

نکته آخر اینکه، این جابه جایی‌ها به نفع ایران نیست زیرا در سیاست‌های پسابرجامی آمریکا علیه ایران تغییرات جدی حاصل نشده و دلیل این موضوع هم اجماعی است که در داخل سنا و کنگره آمریکا بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در قبال طرح‌های ضد ایرانی و همچنین اشتراک موضع دموکرات‌ها و جمهوریخواهان درباره خطرناک بودن ایران، برای منافع آمریکاست. این موارد بیانگر خصومت تمام نشدنی آمریکا علیه ایران است و چنین جابه جایی هایی در این رابطه خصومت آمیز خللی ایجاد نخواهد کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.