اهواز- مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان گفت: با احداث سردخانه عمومی در اهواز، مراحل اداری دفن اموات در اهواز کوتاه شد و مردم در زمان کوتاه‌تری می‌تواند اموات خود را دفن کنند.

پروسه کفن و دفن اموات در اهواز کوتاه شد

به گزارش قدس آنلاین، سیدفرزاد حسینی روز یکشنبه در آیین افتتاح اولین سردخانه عمومی سردخانه کلانشهر اهواز، اظهار کرد: واقعیت این است که نبود سردخانه عمومی در کلانشهر اهواز مانعی در مسیر ارائه خدمات به شهروندان بود. چرا که اهواز تنها کلانشهر فاقد سردخانه عمومی محسوب می‌شد و این خلأ مشکلات بسیاری ایجاد می‌کرد.

وی تصریح کرد: نخستین مشکلی که به علت نبود سردخانه عمومی ایجاد می‌شد، این بود که بستگان متوفی نمی‌دانستند جسد متوفی را به کجا منتقل کنند و به ناچار باید اجساد متوفیان و اموات در بیمارستان‌های سطح شهر پخش می‌شد. انتقال این اجساد به بهشت‌آباد برای مراسم کفن و دفن، مشکلاتی ایجاد می‌کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان با اشاره به مشکلات ناشی از فقدان سردخانه عمومی در اهواز از منظر شهری بیان کرد: این خلاء موجب می‌شد کاروان‌های حمل و انتقال متوفی را از بیمارستان‌ها به مقصد بهشت‌آباد در سطح شهر داشته باشیم که این مسئله علاوه بر ایجاد مشکلات ترافیکی و تألم روحی و روانی ناشی از مشاهده این کاروان‌ها برای مردم، به هیچ وجه برای اهواز زیبنده نبود.

حسینی عنوان کرد: در فرهنگ ما تسریع در دفن اموات و متوفیان حائز اهمیت است. به علت نبود سردخانه عمومی در اهواز و به منظور تفکیک مرگ‌های طبیعی از مرگ‌های غیرطبیعی، بستگان و خانواده متوفی برای اخذ مجوز دفن، ناچار به مراجعه به سیستم قضایی بودند. این وضعیت موجب می‌شد در مسیر کفن و دفن اموات، ‌ یک پرونده قضایی برای خانواده متوفیان تعریف و بار مضاعفی برای سیستم قضایی استان تحمیل شود.

وی ادامه داد: همچنین این مساله موجب می‌شد تأخیر چند ساعته تا یکروزه در مسیر کفن و دفن اموات ایجاد شود. این مشکل در وهله اول در شورای قضایی استان مطرح شد و و توسط رئیس کل دادگستری خوزستان به تصویب رسید. با پیگیری‌های موثری که انجام شد امروز شاهد افتتاح این پروژه در کلانشهر اهواز هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان بیان کرد: با احداث این سردخانه و آغاز به کار آن مراحل اداری کفن و دفن اموات کوتاه می‌شود و خانواده متوفی می‌تواند به نظم خاصی در زمان کوتاه‌تری، اموات خود را دفن کنند. تمام بخش‌های این سردخانه بر اساس استانداردهای روز و بین‌المللی و با آخرین تکنولوژی روز کشور احداث شده است و موجب می‌شود اجساد به صورت استریزه و در دمای انجماد و زیر انجماد نگهداری شود.

حسینی احداث سردخانه عمومی کلانشهر اهواز را نمادی از تعامل مؤثر بین قوه قضاییه و قوه مجریه دانست و گفت: ان‌شاءالله با تعامل بیشتر بین سیستم اداری و سیستم قضایی بتوانیم خدمات بیشتری به شهروندان ارائه کنیم.

نبود سردخانه عمومی در اهواز، بار غیرضروری به سیستم قضایی تحمیل می‌کرد

همچنین فرهاد افشارنیا رئیس کل دادگستری خوزستان در این مراسم احداث سردخانه در کلانشهر اهواز را یک خدمت اجتماعی دانست و گفت: نبود سردخانه متمرکز و عمومی در کلانشهر اهواز، بار غیرضروری بر سیستم قضایی استان تحمیل می‌کرد .

وی افزود: متأسفانه کلانشهر اهواز فاقد سردخانه عمومی و متمرکز بود و از این رهگذر، مشکلات متعددی برای خانواده متوفیان در مسیر کفن و دفن اموات ایجاد می‌شد و بستگان متوفیان در پیچ و خم بروکراسی اداری کفن و دفن اموات به ناچار گرفتار می‌شدند.

افشارنیا ادامه داد: با تقاضای مدیرکل پزشک قانونی استان که دغدغه مشکلات روزمره مردم را در خصوص کفن و دفن اموات داشتند، بحث احداث سردخانه عمومی برای ارائه این خدمت عمومی و اجتماعی به شهروندان پیشنهاد شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان تصریح کرد: خانواده متوفیان علاوه بر اینکه داغدار از دست دادن نزدیکان و عزیزان خود بودند، به علت تشریفات اداری روال کفن و دفن اموات ناچار می‌شدند ساعت‌ها و حتی بعضاً روزهایی را در مسیر اخذ مجوز دفن قرار بگیرند که این امر برای خانواده متوفی ناراحت‌کننده بود و همچنین یک کار غیرضروری را بر دستگاه قضایی استان تحمیل می‌کرد.

وی ادامه داد: در نهایت این فکر در ذهن ما نقش بست تا از شهرداری بخواهیم چنین مجموعه‌ای را احداث کند. البته ما امیدواریم که هیچ خانواده‌ای داغدار از دست دادن عزیزان خود نشود، اما مرگ جزو سرنوشت و تقدیر انسان است و رهایی و خلاصی از آن ممکن نیست؛ بنابراین ناچاریم چنین مجموعه‌هایی را برای خدمات‌دهی به شهروندان تدارک ببینیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.