رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بزرگترین اولویت ما حفظ برجام است، البته نه به هر قیمتی گفت: اگر اراده کنیم می‌توانیم حداکثر تا پنج روز غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در فردو آغاز کنیم.

به گزارش قدس آنلاین، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به هشدار اخیر رئیس جمهور به آمریکا در صحن علنی مجلس درباره نقض برجام و از سرگیری برنامه هسته‌ای تاکید کرد: این هشداری نیست که در خلاء باشد، هشدار بدون پشتوانه نیست این‌ها براساس داده‌هایی است که آقای رئیس جمهور دارد.

وی گفت: رئیس جمهور و مجموعه نظام از مجموعه فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی مطلعند ما وظیفه داریم فعالیت‌های سازمان را به اطلاع مسئولان بالادست برسانیم و آمادگی‌های لازم را اعلام کنیم تا اگر خواستند تصمیمی بگیرند بدانند که شرایط به چه صورت است.

صالحی افزود: سخنان آقای روحانی مبتنی بر پشتوانه آمادگی‌هایی است که ایجاد شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی، حفظ تاسیسات فردو را از قوت‌های برجام دانست و افزود: این در حالی است که آنان می خواستند فردو از اساس نباشد و می‌گفتند باید آن را ببندیم.

وی گفت: قرار است خبرنگاران از جاهای مختلف این مرکز هسته‌ای دیدن کنند. اگر تصویری از گذشته داشته باشید و تصویر کنونی آن را ببینید خواهید دید که چقدر تفاوت کرده است و چقدر فعالیت انجام می‌شود، به خصوص در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار و آزمایشگاه‌های مختلفی آن.
* اگر اراده کنیم تا پنج روز می‌توانیم غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم

صالحی افزود: فردو را به نحوی در برجام تثبیت کردیم که اگر اراده کنیم تا پنج روز می‌توانیم غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم.

وی گفت: این درحالی است که برخی می‌گویند صنعت هسته ای متوقف شده است، بستند و بردند؛ قسم جلاله هم بخورید فایده‌ای ندارد. به این علت تصمیم گرفتیم تصاویر راکتور مدرن اراک منعکس شود.

*آنهایی که تصاویر فتوشاپی از اراک منتشر کردند عذرخواهی یا استغفار کنند

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: کسانی که با ارائه تصاویر فتوشاپی از چاله‌ای که با سیمان پر شده بود مدعی شدند در قلب رآکتور اراک سیمان ریخته‌اند عذرخواهی یا استغفار کنند زیرا افکار عمومی را نابجا مشوش کردند.

صالحی گفت: این در حالی است که در برخی لوله‌های این رآکتور به قطر چند سانت و به طول مثلا دو سه متر سیمان ریخته شد نه در راکتور، در لوله‌هایی که بیرون از راکتور است.

وی افزود: فرض کنیم به ما دستور بدهند که برگردیم به راکتور سابق و همان طراحی سابق را جلو ببرید که اصلاً طراحی مناسبی نبود و مربوط به ۴۰ - ۵۰ سال پیش بود؛ سر و ته لوله‌های کنونی را برمی‌داریم و لوله‌های جدید می‌گذاریم این چند ماه بیشتر طول نمی‌کشد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: این همه سر و صدا کردند، ما هم مظلومانه چیزی نگفتیم یا اگر گفتیم صدای ما به جایی نرسید به این علت تصمیم گرفتیم تصاویر این رآکتور منعکس شود.

وی تاکید کرد: اگر اراده کنیم در فردو حداکثر تا پنج روز می‌توانیم غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز کنیم و این خیلی معنی دارد. این اقدام از نظر فنی و حرفه‌ای پیام های گوناگون دارد و طرف مقابل پیام آن را می فهمد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیش بینی‌های دیگری انجام دادیم که اکنون قابل اعلام نیست اما هرگاه هیأت نظارت بر برجام تصمیم بگیرد و به سازمان انرژی اتمی اعلام کند که چه اقداماتی کنیم ملت عزیز مطلع می‌شوند.

صالحی تاکید کرد: بدانید که ۶ ماه چهره سازمان انرژی اتمی عوض می‌شود، گرچه سازمان فعالیت خود را طبق روال پیش می‌برد اما اگر قرار بر مقابله باشد و چالشی بخواهیم وارد میدان شویم این مدت برای ما وقت زیادی است و قطعاً آنان را غافلگیر خواهیم کرد.

*برجام را به آسانی به دست نیاوردیم که آسان از دست بدهیم

وی گفت: غربی‌ها می دانند و می‌گویند فلانی هر وقت حرفی زده درست گفته، البته ما علاقمند نیستیم که چنین اتفاقی بیفتد ما برای برجام خیلی زحمت کشیدیم و آن را به آسانی به دست نیاوردیم که به آسانی از دست بدهیم، ما برجام را قبول داریم به آن پایبندیم، می‌خواهیم بماند و این را در چارچوب مصالح و منافع ملی، منطقه‌ای، ان‌پی‌تی و بین‌المللی می‌دانیم.

صالحی هشدار داد: اگر برجام را به هم بزنند کره شمالی به آنان می‌گوید که شما اصلاً به قولتان عمل هم وفادار نیستید، فرض کنیم که بخواهند موضوع آن کشور را به شکل سیاسی و علمی حل و فصل کنند اگر برجام را به هم بزنند کره شمالی می‌گوید شما با ایران توافق کردید و ایران هم اصرار دارد که پابرجا بماند پس چرا آن را بر هم زدید.

وی افزود: در آن صورت کره‌ای‌ها می گویند فرض کنیم در مذاکرات به نتیجه برسیم چه ضمانتی هست که پایدار بماند.

*برجام به هم بخورد همه چیز به هم می‌خورد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در صورت بر هم خوردن برجام همه چیز به هم می‌خورد و اصلاً منطق سیاست بین المللی به هم می ریزد. اعتبار کشورها مانند آمریکا به هم می‌خورد و این پرسش مطرح می شود که چرا تعهد دادند و ملتزم شدند و زیر تعهدشان زدند.

صالحی افزود: در صورت برهم زدن برجام، اعتبار سیاسی آمریکا مخدوش می‌شود گرچه این کشور از منظر ما اعتبار سیاسی ندارد، اما از منظر دیگرانی که هنوز معتقدند اعتبار سیاسی دارد بی اعتماد می‌شود.

*بزرگ‌ترین اولویت حفظ برجام اما نه به هر قیمتی/کاری می‌کنیم شگفت‌زده شوند

وی با تبیین اولویت‌های سازمان انرژی اتمی در آغاز دور جدید مسئولیتش گفت: بزرگترین اولویت ما حفظ برجام است البته نه به هر قیمتی، اگر طرف مقابل با برجام همراهی کرد، بهتر؛ ما نیز همراهی می کنیم اما اگر خواستند خدشه ای به آن وارد کنند اخطار و انذار دادیم، امیدواریم چنین روزی نیاید وگرنه کاری می‌کنیم که شگفت زده شوند.

صالحی افزود: برنامه ها و فعالیت‌های صنعت هسته ای کشور در جریان است، دو نیروگاه جدید را در حال ساخت داریم که روسیه در بوشهر ایجاد می کند و حجم مالی آن حدود هشت میلیارد و چهارصد میلیون یورو است و کارها به خوبی پیش می رود.

وی گفت: در اکتشاف و استخراج نیز کارها خیلی خوب پیش می‌رود که البته وقتی نتایج آن مطابق با پیش بینی ها شد اطلاع رسانی می کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در تحقیق و توسعه هم کار به خوبی جلو می‌رود همچنان که سانتریفیوژ آی آر ۸ آزمون مکانیکی‌اش را به خوبی پس داده است و فوق تصور ما بود فکر نمی‌کردیم که این آزمایش‌های مکانیکی را به خوبی سپری کند.

*برداشتن قدم‌های بلند در زمینه پیشران هسته‌ای/مقدمات فراهم شده و کار به خوبی جلو می‌رود

وی گفت: درباره پیشران هسته‌ای نیز قدم‌های بلندی برداشتیم البته این پروژه بلند مدتی است که ۱۰ تا ۱۵ ساله باید به آن نگاه کرد اما به طور جدی روی آن کار می‌کنیم و این گونه نیست که بتوانیم آن را به سرعت به نتیجه برسانیم.

صالحی افزود: فقط چهار - پنج کشور دنیا از این فناوری برخوردارند و یگانه کشور در حال توسعه که اخیراً توانست پیشران هسته‌ای خود را به نتیجه برساند هند است که آن هم پس از حدود ۲۰ سال با همکاری روسیه آن را به سرانجام رساند.

وی گفت: گزارش اولیه مربوط به پیشران هسته‌ای را ارائه کردیم و به زودی گزارش مبسوط‌تری را به مسئولان مافوق ارائه می‌کنیم. تمام مقدماتش فراهم شده است و کار به خوبی جلو می‌رود.

صالحی افزود: اقدامات مربوط به صنعت هسته‌ای در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و سلامت نیز به خوبی جلو می‌رود و در این وادی هم قدم‌های بلندی برداشتیم که گزارش‌های آن از رسانه ملی پخش شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.