او که نقش اساسی در شکل گیری سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم در ۱۵۰۰ روز گذشته را بر عهده داشته، در روزگاری که دستان دولتمردان تدبیر و امید در حل مشکلات اقتصادی مردم خالی‌تر از گذشته به نظر می‌رسد، سعی کرده خودش را پنهان کند تا کمتر در تیتررس انتقادها قرار گیرد! در واقع این روزها مشاور اقتصادی رئیس جمهور که حکم دستیاری ویژه حسن روحانی را هم دریافت کرده وانمود می‌کند که نقشی در سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم نداشته و تنها یک مشاور معمولی است!

مسعود نیلی کجاست، پیدایش کنید

به گزارش قدس آنلاین، اقتصاددان لیبرال و حامی بازار آزاد که در چهار سال گذشته به عنوان مشاور اقتصادی حسن روحانی در نهاد ریاست جمهوری در خیایان پاستور تهران و موسسه نیاوران فعالیت می‌کرد، دو سالی می‌شود که سعی می‌کند کمتر آفتابی شود.
او که نقش اساسی در شکل گیری سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم در ۱۵۰۰ روز گذشته را بر عهده داشته، در روزگاری که دستان دولتمردان تدبیر و امید در حل مشکلات اقتصادی مردم خالی‌تر از گذشته به نظر می‌رسد، سعی کرده خودش را پنهان کند تا کمتر در تیتررس انتقادها قرار گیرد! در واقع این روزها مشاور اقتصادی رئیس جمهور که حکم دستیاری ویژه حسن روحانی را هم دریافت کرده وانمود می‌کند که نقشی در سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم نداشته و تنها یک مشاور معمولی است!

حتی شاگردان قدیمی او مانند علی سرزعیم برای تبرئه استادشان در خصوص نقش آفرینی در معضلات اقتصادی ایجاد شده در دولت روحانی سعی می‌کنند که با نوشتن مقالاتی در رسانه‌های مختلف این طور نشان دهند که مسعود نیلی علی‌رغم دریافت حکم دستیاری رئیس جمهور در دولت دوازدهم باز هم یک مشاور ساده است و حرفش در دولت روحانی خریدار ندارد! جالب اینجاست که این خط رسانه‌ای در تمام رسانه‌های نزدیک به جریان اقتصادی لیبرال که از سوی مسعود نیلی و دوستانش هدایت می‌شوند، حکم فرماست.  
 اما کیست که نداند، بسته‌های خروج از رکود، طرح انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی، طرح‌های کارت اعتباری ۲۵ میلیونی خرید خودرو و ۱۰ میلیون خرید لوازم خانگی، طرحهای شکست خورده اشتغالزایی دولت و چندین و چند برنامه دیگر اقتصادی دولت یازدهم، همگی تحت مدیریت مستقیم مسعود نیلی دنبال شده است.  
او که در دولت یازدهم موفق شد برادرش فرهاد نیلی را به عنوان نماینده ایران در بانک جهانی به واشنگتن بفرستد، در طول ۱۵۰۰ روز گذشته به دلیل این که عملا پست رسمی در دولت تدبیر و امید نداشت از پاسخگویی در خصوص عملکرد ضعیف اقتصادی دولت روحانی شانه خالی کرده و تقریبا به هیچ نهادی پاسخگو نبوده است.

چهره دیگر مسعود نیلی قبل از آغاز دولت روحانی

او امروز سکوت کرده و خیلی حرف نمیزند! ترجیح میداند ژست دانشگاهی به خود بگیرد و کمتر در مسائل روز اقتصاد ایران وارد شود و با این ادا میخواهد به مخاطبان خود نشان دهد او در تصمیم گیری های نادرست دولت یازدهم سهمی ندارد. لذا این روزها کمتر با رسانه ها حرف میزند. اما جالب است بدانید قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم به خصوص در سالهای۸۹، ۹۰ و ۹۱ مسعود نیلی برخلاف رفتار امروزش،  از هر فرصتی برای صحبت کردن بر علیه دولت قبل استفاده می‌کرد و حتی تلفن خبرنگاران سایتهای خبری سطح پایین را هم بی‌پاسخ نمی‌گذاشت!  
در نهایت هم تئوری عجیب "اشتغال صفر" در دولت گذشته را در رسانه ملی مطرح کرد تا دولتمردان یازدهم در طول چهار سال گذشته با یادآوری این نظریه مشاور اقتصادی روحانی، بتوانند از عملکرد ضعیف خود در حوزه اشتغال دفاع کنند.

با این حال کارشناسان حوزه اشتغال و اقتصاددانان بارها پاسخ مشاور اقتصادی رئیس جمهور را داده‌اند و آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار هم اشتغال صفر در دولت گذشته را رد کرده است. گرچه با نوع نگاه مسعود نیلی به موضوع اشتغال خالص در دولتی که خود مسعود نیلی به رئیس آن مشورت می‌دهد، منفی است!
سال ۹۲ با کاندید شدن روحانی در انتخابات، نیلی تبدیل به مشاور اقتصادی او شد و بعد از پیروزی در انتخابات هم رهسپار پاستور شد تا رسما عنوان مشاور اقتصادی رئیس جمهور را بر عهده بگیرد. در سال نخست دولت یازدهم نیلی همچنان زیاد صحبت می‌کرد و در همایش‌ها و برنامه‌های گوناگون تمام تلاش خود را برای هجمه به دولت گذشته به کار می‌گرفت، اما به محض شکست خوردن هر دو بسته خروج از رکود دولت و عدم انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی در فروردین ۹۳ تصمیم گرفت، خودش را اذهان عمومی پنهان کند تا در خصوص شکستهای بعدی دولت در حوزه اقتصادی مجبور به پاسخگویی نباشد!
نیلی حتی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ترجیح داد، مشاوره‌های اقتصادی خود را به طور پنهانی به رئیس جمهور بدهد و در تیتررس رسانه‌ها و افکار عمومی قرار نگیرد. حالا و در آستانه آغاز به کار دولت دوازدهم، مسعود نیلی سعی می‌کند که همچنان نقش خود را در استراتژی اقتصادی دولت جدید محفوظ نگه دارد و در چینش تیم اقتصادی سهم داشته باشد، اما باز هم ردی از خود به جای نگذارد.
اما به نظر می‌رسد با وجود گذشت چهار سال از آغاز فعالیت دولت روحانی مسعود نیلی دیگر نمی‌تواند از زیر بار پاسخگویی در خصوص عملکرد اقتصادی ضعیف دولت یازدهم فرار کند و مردم و افکار عمومی دیگر انداختن تقصیرها به گردن دولت قبل از سوی آقای مشاور را نمی‌پذیرند! او حالا دیگر دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی شده و در کنار این مسئولیت،  دبیری ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را هم به جای محمد علی نجفی شهردار جدید تهران بر عهده گرفته است.

از این پس ارتباط نیلی با حسن روحانی بسیار بیشتر از قبل خواهد شد و او رسما در جلسات هیات دولت حضور خواهد یافت. از طرف دیگر معاونت جدیدی هم در دولت دوازدهم به نام معاونت اقتصادی شکل گرفته که یکی از مهمترین همفکران مسعود نیلی یعنی محمد نهاوندیان هدایت آن را بر عهده گرفته است. با معاون شدن نهاوندیان رسما قدرت حامیان تفکر اقتصاد لیبرالی در دولت بیشتر خواهد شد و مسعود نیلی می‌تواند در تصمیم گیری‌های اقتصادی حرف اول و آخر را بزند، زیرا نهاوندیان و مسعود نیلی به گواه تحلیلگران اقتصادی یک روح در دو بدن هستند و تفکرات اقتصادی آنها قرابت بسیار نزدیکی با هم دارد. با این وجود باید صبر کرد و دید مسعود نیلی چهار سال بعد مسئولیت تصمیمات اقتصادی دولت دوازدهم را بر عهده می‌گیرد یا همچنان به کمک رسانه‌های حامی خود سعی می‌کند که خود را هیچ کاره نشان دهد!

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.