معاون اول رئیس جمهور گفت: هیچ تغییری در سیاست گذاری های وزارت ارشاد ایجاد نخواهد شد و سیاست هایی که آقای رئیس جمهور وعده داده بود، همگی اجرا خواهند شد.

جهانگیری: تغییری در سیاستگزاری‌های وزارت ارشاد ایجاد نخواهد نشد

به گزارش قدس آنلاین، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز شنبه ۴ شهریورماه در آئین تودیع و معارفه وزرای قدیم و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی که هم اکنون در تالار وحدت در تهران در حال برگزاری است، ابتدا استفاده از توان وزیر پیشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم خبر داد و گفت: آقای صالحی امیری حتما در این دوره مسئولیت مهمی خواهد داشت و حتما از توانمندی های ایشان استفاده خواهد شد.

وی سپس با بیان اینکه سید عباس صالحی و سیدرضا صالحی امیری دو دوست همفکر با سلایق مشترک هستند، یادآور شد: با اطمینان می توان گفت هیچ تغییری در سیاست گذاری های وزارت ارشاد ایجاد نخواهد شد و سیاست هایی که آقای رئیس جمهور وعده داده بود، همگی اجرا خواهند شد.

جهانگیری افزود: تقویت فرهنگ در وهله اول مستلزم این است که ما بازشناسی دقیقی از مبانی جلوه های اندیشه ای و ادبی و هنری ایرانی و اسلامی داشته باشیم و در مرحله دوم نیازمند این هستیم که اصحاب فرهنگ و هنر را در امور مربوط به خودشان، مشارکت دهیم.

وی گفت: اگر بدنبال توسعه فرهنگی در جامعه هستیم باید پیش و بیش از دولت، خود اصحاب فرهنگ و هنر و اندیشه مسئولیت سنگین این حوزه را بر دوش داشته باشند، همانگونه که در تاریخ ایران این مسئولیت را تا به امروز و به نحو مطلوب برعهده داشته اند.

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری سخنان خود در آئین تودیع و معارفه علی جنتی و سیدرضا صالحی امیری در سال گذشته ادامه داد: من ۱۰ ماه پیش هم در همین تالار  و در آن مراسم، موضع قدرت فرهنگ را مطرح کردم؛ اگر بدنبال فرهنگی هستیم که قدرت جهت دهی و تاثیرگذاری در سایر بخش های کشور را باید داشته باشد، باید جهت دهی تمامی بخش ها اعم از سیاست و اقتصاد توسط فرهنگ انجام شده باشد.

وی گفت: وقتی از قدرت فرهنگی جامعه صحبت می کنیم، لازمه آن وجود تشکیلات قدرتمندی در بخش اداری کشور است که بتواند این مسئولیت را به نحو مطلوب پیش ببرد چرا که فرهنگ همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر فرهنگی قوی می خواهیم باید وزارت ارشاد به عنوان مرجعیت قانونی این حوزه از اقتدار لازم برخوردار باشد.

جهانگیری گفت: اگر نهاد متولی فرهنگ ضعیف شود، حتما فرهنگ کشور تضعیف می‌شود و در این صورت حتی سیاست هم دچار مشکل می‌شود. ما به وزارت ارشاد مقتدری باید فکر کنیم که بتواند در جهت سیاست گذاری و در جهت گیری امور فرهنگی، به طور موثر عمل کند و نباید مداخله گری در امور فرهنگی انجام شود.

وی گفت: تخریب فرهنگی از آنجا شروع می‌شود که به جای محوریت قانون، سلیقه های شخصی حاکم می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اولویت اقتصاد در برنامه دولت دوازدهم در عین حال تاکید کرد: این به معنای آن نیست که فرهنگ از اولویت ما خارج شده است؛ ما در پیچیده ترین مسائل هم تجربه کرده ایم که هر وقت موضوعی را خیلی خوب ومناسب با اهل فرهنگ در میان گذاشته ایم و توانسته ایم آن را به دغدغه اصحاب فرهنگ و هنر تبدیل کنیم، در حل همین مسائل پیچیده هم موفق بوده ایم.

وی همچنین فرهنگ و هنر را مصداق بارز موضوع اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: یک نقاشی، یک کتاب، یک کنسرت، یک تئاتر، یک اثر سینمایی و ... تولیداتی است که ما در کشور داریم و همگی توسط اهالی فرهنگ و هنر همین سرزمین تولید شده اند. اگر این آثار خوب تولید شوند، می‌شود برای عرضه آنها در فضاهای بین المللی هم چاره اندیشی کرد.

جهانگیری ابراز امیدواری کرد: در دوره مسئولیت سید عباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه گشایشی اساسی پدیده بیاید و او بتواند گره های زیادی را از این مسیر باز کند.

معاون اول رئیس جمهور در عین حال وعده حمایت و پشتیبانی همه جانبه دولت را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.