۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 558475

بجستان_ مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی در مراسم بهره برداری از ۴۳ پنل خورشیدی در بجستان از تلاش کمیته امداد برای توانمند سازی و اشتغال زایی مددجویان این نهاد خبر داد.

 ۴۳ پنل خورشیدی در بجستان افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محسن مسعودیان روز شنبه در مراسم بهره بردای از اولین پنل خورشیدی تولید برق با مشارکت کمیته امداد در روستای مزار شهرستان بجستان با اشاره به رویکرد کمیته امداد به توانمندسازی و اشتغال سازی مددجویان گفت: طرح برکت آفتاب با همین نگاه در استان خراسان رضوی با همکاری وزارت نیرو در بین مددجویان کمیته امداد در حال انجام و بهره برداری می باشد.

وی افزود: در این طرح برای تولید برق از پنلهای خورشیدی استفاده می شود که مسئولیت حفظ و نگهداری آن بر عهده مددجویان این نهاد بوده و علاوه بر در آمد زایی می تواند برق پاک را به شبکه برق کشور تزریق کند.

مدیر کل کمیته امداد استان خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر در استان ۱۲۰۰ مورد برای این طرحها متقاضی داریم و در ۶۰۰ مورد مورد تایید شرکت برق قرار گرفته و ۵۷۰ مورد در حال انجام می باشد گفت: ۲۶۰ مورد نیروگاههای کوچک خورشیدی وارد مدار شده و ۲۷ مورد در دست اجرا می باشد که بزودی بهره برداری خواهد شد.

دکترمسعودیان با بیان اینکه از هر ۴۳ مورد از این پنلها در بجستان در حال انجام است گفت: امروز به عنوان نمادین اولین پنل را در روستای مزار افتتاح می کنیم که از هر کدام از اینها ۵ کیلو وات برق تولید که با این انرژی برق کل روستا تامین می شود ولی این برق به اداره برق فروخته ووارد شبکه می شود و ماهیانه ۸۰۰ هزار تومان برای خانوار در آمد زایی دارد  واین در حالی است که مددجویان باید برای نگهداری و محافظت از آن تلاش نموده و فقط پنلها را تمیز نمایند که آموزشهای لازم به همین منظور داده شده.

مدیر کل کمیته امداد گفت: بانک ملی برای این پنلها بدون وثیقه ۱۶ میلیون تومان برای هر کدام داده ومابقیهزینه ها از محل کمکهای بلا عوض کمیته امداد با تنفس ۶ ساله و فروش ۲۰ ساله برق به وزارت نیرو در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر کس این بچه های روستا را ببیند می گوید اینها کاری از دستشان ساخته نیس در حالی که بسیار توانمند می باشد و این در حالی است در همین روستاهای همین شهر ستان ۴۰۰ مورد دار قالی در حال حاظر در حال فعالیت می باشد که ۵۳۱ خانم بافنده مشغول به کار هستند و که ۳۵۰ مورد آن فقط در روستای مرندیز می باشند.

دکتر مسعودیان گفت حدود ۳ میلیارد تومان درآ» د بافندگان قالی روستای مرندیز می باشد و بجستان رتبه اول فرش ۴۰ متری در استان را دالرد و قطب تولید فرش استان نیز می باشد که بزودی تجار فرش برای بازار یابی و خرید به این شهرستان خواهند آمد.

در این مراسم سید کاظم حسینی مسئول کمیته امداد بجستان گفت: بجستان به عنوان سومین شهر استان پس از مشهد و نیشابور است که این طر ح اجرا می شود و پروژه هایی که امروز بهره برداری خواهد شد افتتاح ۴۳ پنل خورشیدی با اعتباری قریب به  یک میلیارد تومان با عنوان طرح برکت آفتاب با هدف ایجاد اشتغال و کمک به خانواده های تحت پوشش کمیته امداد است که ۸ عدد از این پنلها در اختیار۸ نفر از خانمهای سرپرست خانوار قرار خواهد گرفت.

وی افزود:برای هر پنل ۲۳ میلیون تومان هزینه شده  که ۱۵ میلیون آن از محل تسهیلات بانک ملی و ۸ میلیون آن از کمکهای بلاعوض کمیته امداد بوده با بازپرداخت ۵ ساله و دوره تنفس ۶ ساله می باشد این  با تولید ۵ کیلو وات برق بمدت ۲۰ ساله وزارت نیرو برق را خریداری می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.