سقز- عسل همواره یکی از محبوبترین خوراکی ها و درعینحال داروی تسکین بسیاری از بیماریها بوده است. نخستین کاربردهای شناخته شده عسل در درمان های دارویی به حدود ۴۰۰۰سال پیش روی لوحه های سنگی برجای مانده از اقوام سومری بازمی گردد.

سفر به قطب شیرین کردستان

قدس آنلاین- گروه استانها- فردین مصطفایی: یکی از کانونهای اصلی تولید عسـل طبیعی و مرغوب در اسـتان کردسـتان اسـت، وجود طبیعت بهـاری و دشـتهای سرسـبز با انـواع گل و گیاه و حضور افـراد علاقه مند و پرتـلاش در این عرصه و سـودآور بـودن پـرورش زنبور عسـل در صورت اقدامات مناسـب برای حفاظت و پـرورش زنبورها از تواناییهایـی اسـت کـه باعث اسـتقبال مردم از پرورش زنبور برای تولید عسـل شـده اسـت. در ایـن میان شهرسـتان سـقز ظرفیتها و پتانسـیلهای مناسـبی برای تولیـد عسـل دارد و در اکثر مناطق سرسـبز و کوهسـتانی آن همچون: منطقه «سرشـیو»، «خورخوره»، «تیلکو»، مسـیرهای منتهـی بـه چهل چشـمه و غارکرفتو، جاده سـقز- بانه و گردنه خـان، گورک و... افـرادی در عرصه پـرورش زنبور و تولید عسـل مرغوب مشـغول به فعالیت هسـتند.
 

لزوم برند سازی
رئـوف محمـدی از پرورشدهنـدگان زنبورعسـل بابیـان اینکـه عسـل سـقز بـه لحـاظ مرغوبیت و طبیعـی بـودن در سـطح کشـور و منطقـه حرف هـای زیـادی بـرای گفتـن دارد، گفـت: تـلاش بـرای برند سـازی و شناسـاندن عسـل سـقز یکـی از اقدامات مهمی اسـت که باید توسـط تعاونی زنبـورداران و جهـاد کشـاورزی انجـام شـود. وی همچنیـن بـه افزایـش تولید عسـل اشـاره کرد و گفـت: ایـن افزایـش تولیـد جهت فـروش و سـودآوری نیاز بـه بـازار مناسـب فـروش دارد، کـه لازم اسـت تبلیغـات و اقدامـات لازم بـرای بازاریابـی داخلـی و خارجـی و فـروش عسـل صـورت بگیرد.
 

ورود افراد غیرماهر
عبـاس رحیمـی از تولیدکننـدگان عسـل نیـز در مـورد وضعیـت تولیـد عسـل در سـقز گفـت: در دو سـال اخیـر تولید عسـل در سـقز نسـبتاً مناسـب بـوده، امـا ورود افراد غیرماهر و افزایـش غیر ضـروری تعـداد کندوهـا یکی از مشـکلات ایـن عرصـه اسـت.
وی افـزود: یکـی از مشـکلات ورود افـراد غیرماهـر و عرضه عسـل های غیرطبیعـی از سـایر مناطـق اسـت کـه موجب ایجـاد بدبینـی در مصرف کننـده و کاهـش قیمت هـا شـده است.
 

توسعه نمایشگاههای عرضه عسل
ایـن زنبـوردار افـزود: حمایـت از برگـزاری نمایشـگاه های عسـل و ارائه تسـهیلات ارزان قیمت به زنبـورداران ضروری اسـت، برگزاری نمایشـگاه ها در شناخت بیشـتر عسل سقز و نیـز شناسـاندن خـواص و ارزش های عسـل مؤثر اسـت.
 

سردسیری مشکل فراروی زنبورداران
وی یکـی از مشـکلات شهرسـتان سـقز را سردسـیر بـودن عنـوان کـرد و گفـت: بـه خاطر همیـن حـدود ۱۵درصد از زنبـورداران این شهرسـتان کوچ رو بوده و زنبورسـتان خود را بـه مناطـق جنوبی کشـور کوچ می دهند، که این مسـئله با مشـکلاتی مواجه اسـت.

لزوم توجه به جذب توریست
غریب رحمانی از فروشـندگان عسـل هم لزوم بسـته بندی مناسـب عسل در سـقز را یادآوری کرد و گفت: اگر عسـل طبیعی سـقز به خوبی به سـایر شـهرها شناسـانده شـود این مسـئله در فروش عسـل و نیـز جـذب توریسـت برای خرید عسـل بـرای مصـارف غذایـی و درمانی افزایـش خواهد یافت.
 

تولید سالیانه بیش از ۲۵۰تن عسل مرغوب در سقز
شهرسـتان سـقز بـا تولیـد سـالیانه بیـش از ۲۵۰تن عسـل مرغـوب و طبیعـی رتبه برتر اسـتانی را داراسـت.
مدیـر جهاد کشـاورزی سـقز بابیان ایـن خبر، تعداد کندوهـای بومی و مدرن را در این شهرسـتان بیـش از ۴۲هـزار کنـدو اعـلام کـرد و گفـت: تعـداد  هره بـرداران در سـطح سـقز نیـز ۱۱۳۷نفر می باشند.
محمـد پیشـداد بابیـان اینکـه ۳۵۰نفـر از زنبـورداران این شهرسـتان بیـش از ۴۰کنـدوی عسـل دارنـد، ادامـه داد: شـغل زنبـورداری بـرای بیشـتر زنبـورداران یـک شـغل حرفـه ای اسـت.
وی بـا بیان اینکه عسـل تولیدی در سـقز بـه دلیل طبیعی بـودن جـزو عسـل های مرغوب در سـطح کشـور محسـوب می شـود، یـادآور شـد: سرشـماریها نشـان می دهـد کـه شهرسـتان سـقز ازنظـر تعـداد کنـدو ( ۳۳درصـد)، تولیـد عسـل ( ۲۹درصـد) و تعـداد زنبـوردار (۳۴درصـد) نیـز در رتبـه اول اسـتان قـرار دارد.
پیشـداد افزود: در راسـتای ارتقای حرفه زنبورداری در سـقز اقدام های مناسـبی ازجملـه برگزاری کلاس های آموزشـی، ارائـه تسـهیلات بانکی و تهیـه کندو به صـورت بلاعوض در سـال جاری انجام شـده است.
 

راهکارهای افزایش تولید عسل
مدیـر جهـاد کشـاورزی سـقز بـا اشـاره بـه تواناییهـای شهرسـتان سـقز در گسـترش زنبـورداری و تولیـد عسـل طبیعـی، گفـت: به ّ کارگیـری فناوریهـای جدیـد، مدیریت صحیـح در زنبورسـتان هـا، آمـوزش لازم درزمینـه افزایش بهـرهوری و در نهایـت سـاماندهی و نظـارت بـر تشـکلهای بخـش خصوصـی کـه زمینه را بـرای تولیدکننـدگان فراهم می نمایـد، در افزایـش تولیـد عسـل مؤثـر می باشـند.
وی افـزود: در صـورت توجـه و حمایـت کافـی و مدیریـت مناسـب تولیـد عسـل، ایـن شهرسـتان میتوانـد بخـش عمـدهای از عسـل موردنیـاز کشـور را تولید و بخشـی از آن را نیـز بـه دیگر کشـورها صادر کنـد که این امـر در افزایش اشـتغال و درآمـد کشـاورزان می توانـد مؤثـر باشـد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.