آنکارا از امتناع پنتاگون برای آموزش خلبانان جت های جنگنده اف-۱۷ در خاک ترکیه خبر داد.

آمریکا از آموزش خلبانان ترکیه امتناع کرد

به گزارش قدس آنلاین، پنتاگون از اعزام مربیان خلبانان جت های جنگنده اف-۱۷ به ترکیه خودداری کرد.

این در حالیست که ترکیه در پس رخ دادن وقایع کودتای ۱۵ جولای سال گذشته میلادی و اخراج بسیاری از نظامیان این کشور از جمله چند خلبان جت های جنگنده ارتش به جرم دست داشتن در کودتای مذکور با کمبود شدید خلبان های جت های اف-۱۷ مواجه شده است.

به گفته ارتش ترکیه دستکم بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ خلبان جت های جنگنده ارتش سال گذشته توسط دولت این کشور اخراج و از کار برکنار شده اند.

 به دنبال امتناع آمریکا از اعزام مربیان ویژه تربیت خلبانان این جت ها، دولت ترکیه جستجوهای خود برای یافتن جایگزینی برای مربیان آمریکایی را آغاز کرد که پاکستان تنها کشور دارنده این سطح از مربیان بود و پس از رایزنی های انجام شده با این کشور، نهایتا اسلام آباد درخواست آنکارا را پذیرفت.

اما بر اساس معاهده های تجاری امضا شده بین آمریکا و مشتریان جنگ افزارهای ساخت این کشور، تمام امور مربوط به تامین قطعات، تعمیر، مربی و سایر خدمات مورد نیاز برای این ادوات نظامی تنها توسط خود آمریکا انجام شده و در صورتیکه کشور سومی بخواهد این کار را انجام دهد، ملزم به کسب مجوزهای لازم از آمریکا خواهد بود.

به گفته ارتش ترکیه، واشنگتن همچنین به پاکستان نیز اجازه اعزام مربی به ترکیه را نداده و در عوض اعلام کرده که اگر ترکیه نیازمند تربیت خلبانان اف-۱۷ است، باید متقاضیان آموزش خود را به خاک آمریکا اعزام کند تا این آموزش ها را در آنجا ببینند، مساله ای که ترکیه آن را مردود دانسته و معتقد است تمام خلبان های مورد نیاز این کشور باید در خاک ترکیه آموزش دیده شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.