رشتخوار -رییس منابع طبیعی و آبخیزداری رشتخوار گفت: برداشت ذخیرگاه بنه سعادت آباد رشتخوار با مجوز منابع طبیعی و آبخیز داری امکان پذیر است.

برداشت پسته کوهی از سعادت آباد رشتخوار با مجوز امکان پذیر است

سعید محبی  در گفت و گو با قدس آنلاین، با اشاره به اینکه منطقه کوهستانی سعادت آباد با  ۲۸ هزار هکتار مساحت بعنوان ذخیرگاه جنگلی بنه شهرستان رشتخوار است، اظهار کرد: به منظور حمایت و حفاظت از محصولات فرعی جنگل در منطقه کوهستانی روستای سعادت آباد این شهرستان؛ عملیات اجرایی یگان حفاظت اداره منابع طبیعی با همکاری و مشارکت مردم آغاز شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رشتخوارهمچنین به توقیف برداشت غیر مجاز بنه کوهی در مناطق کوهستانی سعادت آباد، گفت: بیش از ۲۰۰ کیلو بنه کوهی که به صورت غیرمجاز برداشت وبا استفاده از تاریکی شب در حال انتقال از مناطق کوهستانی روستای سعادت آباد رشتخوار به داخل روستاهای اطراف  بودند، با هوشیاری یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان رشتخوار متوقف شد.

محبی با ذکر این که برای مقابله با برداشت های غیر مجاز بنه از ارتفاعات سعادت آباد طرح حفاظت از منابع طبیعی اجرا شده خاطر نشان کرد: اکیپ حفاظتی در مناطق کوهستانی روستای سعادت آباد مستقر و اعضای اکیپ حفاظتی در حال گشت زنی در منطقه حفاظت شده در طرح هستند.

وی  اجرای این طرح را موجب  جلوگیری از برداشت غیر اصولی پسته و بنه کوهی در سعادت آباد ذکر کرد و گفت: هم‌اکنون کار برداشت پسته  وبنه کوهی در مناطق کوهستانی روستای سعادت آباد رشتخوار ممنوع  اعلام شده، مگر بر اساس قوانین و مقررات و مجوزهایی که توسط اداره منابع طبیعی شهرستان صادر می‌شود.

رئیس منابع طبیعی شهرستان رشتخوارنظام‌مند کردن حفاظت و حراست از درخت‌های بنه و پسته کوهی در شهرستان را هدف اجرای این طرح عنوان کرد و یادآور شد: با اجرای این طرح به میزان بسیار بالایی ازآسیب‌های وارده در گذشته به  سرمایه‌های ملی و از بین رفتن درختان کوهستانی جلوگیری خواهد شد.

وی همچنین اجرای این طرح را علاوه بر تخمین اشتغال‌زایی در منطقه باعث جلوگیری از برداشت غیر اصولی و هرج مرج سنوات گذشته عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون کار صدور مجوزها در حال انجام است و ممنوعیت هر گونه برداشت بدون مجوز در روستای سعادت آباد و روستاهای اطراف اطلاع رسانی شده است.

محبی سعادت آباد  رشتخوار را  بزرگترین ذخیره گاه بنه در شرق کشور اعلام کرد و گفت: سعادت آباد در ۲۰ کیلومتری شهرستان رشتخوار قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری و تفریحی و زیارتی این شهرستان است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رشتخوار  گفت: این شهرستان دارای ۲۸ هزار هکتار جنگل بنه خود رو بوده که از این لحاظ یکی از ذخیره گاه های مهم این گونه در خراسان رضوی و شرق کشور به شمار می رود.
وی  اظهارداشت:جنگل های بنه رشتخوار در مناطق کوهستانی شرق و شمال شرق شهرستان واقع شده که در گذشته مورد بهره برداری روستائیان بویژه روستای سعادت آباد که در نزدیکی این جنگلها واقع شده است، قرار می گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.