اندوخته تجربیات ماماهای محلی می‌تواند راهکاری برای کاهش سزارین در کشور باشد.

طب استعماری اجازه نمی دهد حرف ائمه و حکماء جایگزین شود

قدس آنلاین- اندوخته تجربیات ماماهای محلی می‌تواند راهکاری برای کاهش سزارین در کشور باشد.

دکتر حسین خیراندیش با اشاره به رشد بی‌رویه سزارین در کشور درنخستین جلسه از «سلسله نشست‌های زندگی نو» در همایش «طب و تغذیه» گفت: از مواردی که تأکید می‌شود باید سزارین صورت بگیرد تولد جنین با پاست در حالی که قابله کهنسالی با بیان تجربیات خود می‌گفت، هنگام تولد که جنین با پا متولد      می‌شود اگر یخ روی پایش بگذارید پایش را جمع می‌کند و تولدش آسان‌تر شده و دیگر نیازی به سزارین نیست. به این ترتیب با همکاری یکی از ۴۶۰ مامایی که در مجموعه ما فعال بوده و دربیمارستان به کار مشغول است، همین شیوه را آزمودیم که در طی دو هفته، هفت- هشت طفل به این روش متولد شد؛ همچنین براساس تجربیات دیگر ماماهای محلی امکان تولد به دلیل مشکلات اسکلتی مادر با روش طبیعی وجود دارد که این مطلب در بررسی‌های انجام شده به تأیید رسیده است.

وی همچنین افزود: آدامس ون که به دیگر کشورها نیز صادر می‌شود، برای افزایش حافظه و تقویت بن دندان مؤثر است. در صورت عدم دسترسی به این محصول می‌توانید خمیر دندان طبیعی بسازید تا دندان‌های سفید داشته باشید و بوی بد دهان نیز رفع شود. به این ترتیب پنج واحد عسل و دو واحد نمک را مخلوط کرده و شبانگاه استفاده کنید. این تجربه نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ارمنستان با موفقیت آزمایش شد، چرا که مردم این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی به دنبال روش‌های کم هزینه درمان هستند. درحالی که در کشورما روش‌های کم هزینه درمانی مورد اقبال پزشکان و دندانپزشکان نیست.

وی خاطرنشان کرد: رمز موفقیت پزشکی نوین برای تسخیر جوامع اسلامی میلیاردی و تسلط به طب استعماری از طریق حذف زنان بود، به طوری که زنان را از دخالت در امور تغذیه و بهداشت حذف کردند تا جوامع از این آموخته‌ها تابعیت کنند. این در حالی است که این افراد بیش از ۱۰۰ سال است که طب ناکارآمدی را تجربه می‌کنند، ولی باز هم ادامه می‌دهند و اجازه نمی‌دهند حرف علما، حکما و حتی ائمه(ع) جایگزین شود.

از این رو ورود زنان به حوزه طب و تغذیه یک راهبرد و یک سیاست اجتناب ناپذیر است.

این متخصص طب اسلامی با تأکید بر اثربخشی تغذیه بر سلامت جسمی، روانی و معنوی جامعه گفت: از موارد قابل توجه در این قضیه انتخاب مواد غذایی مطابق با حرمت و حلیت و سپس آداب ونوع تغذیه می‌باشد. در واقع تغذیه با این نگاه هم جامعه را تربیت می‌کند، توانایی‌های ذهنی و ادراکی را افزایش می‌دهد و گرایش به نیکی پدید می‌آورد. از این رو اگر به دنبال اصلاح جامعه هستیم باید تغذیه را اصلاح کنیم.

دکتر خیراندیش اضافه کرد: انتخاب غذا بر اساس جنس نیز از موارد قابل تأمل است. از این رو برای مردان متناسب با طبع گرم آنان غذاهایی سرد مزاج مناسب است و غذای زنان که طبعی سرد دارند باید طبع گرم داشته باشد، چراکه مصرف غذاهایی با طبع سرد برای جنس زنان باعث مشکلات در سلامت باروری و حتی نازایی می‌شوند؛ همچنین در تهیه غذا باید سن افراد مورد توجه باشد، چنان که کودکان و میانسالان نیازمند غذاهای مغذی، سریع الهضم و لطیف هستند. چنان که گوشت گاو و گوساله برای جوانان و میانسالان و گوشت گوسفند البته سردست و اندام فوقانی برای سالمندان مناسب است.

وی ادامه داد: برای افزایش قوام بدن باید به سلامت نان و روغن توجه بسیار شود، از این رو به جای مصرف روغن نباتی از روغن‌های کنجد، زیتون و روغن حیوانی استفاده شود. بهترین نان را می‌توان از آرد حاصل از گندم با پوست تهیه کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.