تربت جام - امام جمعه تربت جام گفت: وظیفه میراث فرهنگی تربت جام است که با ایجاد کارگروهی برای نجات دیگر آثار باقیمانده در این منطقه تاریخی و با اجرای محوطه سازی اطراف زادگاه مفاخری همچون قاسم انوار نوستالژی تاریخ و عبرت را زنده نگه دارد.

ایجاد کارگروه برای مجموعه تاریخی روستای لنگر ضروری است

حجت الاسلام محمد جواد طاهری امروز عصر طی بازیدی از مجموعه تاریخی روستای لنگر به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اینجا مجموعه تاریخی روستای لنگر و شهر تاریخی خرگرد جام است. مهد سرزمین کهن که هر وجبش تاریخی شنیدنی، دیدنی و خواندنی دارد.

وی گفت: شاید کمتر مکانی در کشور پیدا شود که بتواند ادعا نماید از لحاظ آثار تاریخی ملموس و غیر ملموس چیزی کم ندارد اما شهر تاریخی خرگرد جام  به راحتی قادر است این حقیقت  که سرآمد تاریخ وتمدن است را به ثبوت برساند.

امام جمعه تربت جام به شهر تاریخی خرگرد جام اشاره کرد و گفت: شهر تاریخی خرگرد جام و قبرستان یک هزار ساله اش با مساحت ۱۳ کیلومتر مستدل ترین نمونه های موجود براین ادعاست و وجود آرامگاه قاسم انوار و زادگاه خاتم الشعرای ایران حکایت ار مرکز علم ودانش و ادبیات در دهه های هقتم تا دهم حدود ۱۴ مفاخر علمی و ادبی ایران را در خود پرورش دهد  تا به عنوان یکی از مراکز علمی ایران باستان شناخته شود.

حجت الاسلام محمد جواد طاهری در ادامه افزود: تعداد آثار ارزشمند معماری در این منطقه فروان است که امروز بقایای این شهر تاریخی و ابنیه های تاریخی آن همچون آب انبار، رباط تاریخی و بقایای شهر خرگرد جام به مخروبه تبدیل شده  ونفس های آخر را می کشد و این مکان همچنان یک سند تاریخی برای نسل های فعلی و اینده است تا بتواند جریانات هنری، فرهنگی، ادبی و حتی سیاسی را از بند بند آن بیرون کشید.

وی تاکید کرد: باید عنوان کرد حفظ ونمایش این همه عظمت در شهر باستانی خرگرد جام از عهده میراث فرهنگی خارج بوده و نیازمند کارگروه پرانگیزه است که آثار موجود را بازیابی، نگهداری و به آحاد مردم و گردشگران عرضه نماید وضمنا به کشف بقایای ارزشمند بپردازد  که هنوز به مرحله روئیت نائل نشده اند.

وی با انتقاد از بی توجهی مسئولان استانی نسبت به این مکان مذهبی و تاریخی گفت: آنچه کمبود آن در این مقطع احساس می شود بی توجهی و سهل انگاری پیرامون داشته های ارزشمندی است که با زبان بی زبانی ازجامعه فرهنگی کمک می خواهد تا از تخریب و نابودی کامل نجات یابند.

امام جمعه تربت جام ایجاد کار گروه برای این منطقه ضروری دانست و تاکید کرد: وظیفه میراث  فرهنگی تربت جام است با ایجاد کارگروهی برای نجات دیگر آثار باقیمانده در این منطقه تاریخی با اجرای محوطه سازی اطراف زادگاه مفاخری همچون قاسم انوار نوستالژی تاریخ و عبرت را زنده نگه دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.