بسیاری از مسلمانان در دنیای امروز و در اقصی‌نقاط جهان با انواع خشونت‌های نژادپرستانه قومی و مذهبی مواجه‌اند. در بسیاری از کشورهای جهان تصویری که از اسلام ارائه می‌شود، تصویر دینی مروج خشونت و افراط‌گرایی است، درحالی‌که مسلمانان در اروپا، بسیاری از کشورهای بحران‌زده آفریقا و آمریکا و برخی از کشورهای شرق آسیا قربانی خشونت و افراط‌گرایی هستند.

اعتراض هنرمندان به مرگ انسانیت

قدس آنلاین- بسیاری از مسلمانان در دنیای امروز و در اقصی‌نقاط جهان با انواع خشونت‌های نژادپرستانه قومی و مذهبی مواجه‌اند. در بسیاری از کشورهای جهان تصویری که از اسلام ارائه می‌شود، تصویر دینی مروج خشونت و افراط‌گرایی است، درحالی‌که مسلمانان در اروپا، بسیاری از کشورهای بحران‌زده آفریقا و آمریکا و برخی از کشورهای شرق آسیا قربانی خشونت و افراط‌گرایی هستند.  

ضمن این‌که اقلیت‌های اسلامی در همه کشورهای غیراسلامی یکی از آرام‌ترین و مسالمت‌جوترین اقلیت‌ها در پذیرش قوانین جامعه محل سکونتشان هستند. آن‌ها با تلاش بر حفظ هویت اسلامی خود می‌کوشند نقشی مثبت در توسعه و فرهنگ کشور محل سکونتشان داشته باشند.

یکی از مظلوم‌ترین اقلیت‌های نه‌فقط مسلمان، بلکه به‌عنوان یک اقلیت دینی در جهان، مسلمانان میانمار در شرق آسیا هستند. مسلمانان میانمار موسوم به روهینگیا در شمال ایالت راخین میانمار متمرکزند. روهینگیا نام قومی از مردم میانمار است که جمعیتی حدود یک‌میلیون نفر از این کشور را در استان آراکان تشکیل می‌دهند؛ مردمی مسلمان و رنج‌دیده که از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی برخوردار نیستند، چراکه دولت از سال ۱۹۸۲ میلادی تابه‌حال آن‌ها را طبق قانون خود، شهروند میانمار به‌حساب نمی‌آورد.

مسلمانان این منطقه از میانمار که به قوم «روهینگیا» شهرت دارند، از قرن هفتم در همان منطقه ساکن بوده‌اند، اما دولت این کشور آن‌ها را میانماری به‌حساب نمی‌آورد. آن‌ها حتی حق تملک ابتدایی‌ترین لوازم زندگی را ندارند. دولت میانمار این اقلیت را به رسمیت نمی‌شناسد و آن‌ها را مهاجران غیرقانونی می‌داند.

بوداییان افراطی میانمار نیز با کشتار مسلمانان روهینگیایی چهره‌ای را که از بودا و پیروانش در اذهان مردم جهان وجود داشت تخریب کرده‌اند. همه این جنایت‌ها درحالی است که «آنگ‌سان سوچی» که جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص داده و به مواضع دفاع از حقوق بشر و دموکراسی شهره است، در این‌باره سکوت اختیار کرده است. در این میان سازمان ملل متحد و رسانه‌های غربی نیز سکوتی معنادار پیشه کرده‌اند.

نگاه هنرمندان حق‌طلب

در همین‌راستا نیز حوزه هنری اقدام به برپایی نمایشگاهی بین‌المللی تحت‌عنوان «نسل‌کشی مذهبی در میانمار» در نگارخانه ابوالفضل عالی کرده است که هنرمندان بسیاری آثار خود را در قالب پوستر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند. این نمایشگاه، نگاه هنرمندان حق‌طلب نسبت به این فاجعه انسانی و نسل‌کشی در میانمار و به‌ویژه مسلمانان روهینگیایی است.

این نمایشگاه ماحصل اعلام فراخوانی بین‌المللی برای برپایی این نمایشگاه است که شامل سه بخش می‌شود؛ بخش اول نسل‌کشی مسلمانان میانمار، بخش دوم سکوت دهشتناک جامعه بین‌المللی ازجمله سازمان ملل متحد و بخش سوم اهدای جایزه نوبل به شخصی مانند آنگ‌سان سوچی که نسبت به این فجایع بی‌تفاوت است.

پس از اعلام فراخوان، آثار قابل‌توجهی از هنرمندان ایران و ۱۸کشور دیگر به دبیرخانه رسید. درواقع تعداد آثار دریافتی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری پس از اعلام فراخوان نسبت به ارائه پوستر و آثار گرافیکی درمورد میانمار، چندین‌برابر آثار موجود در نمایشگاه  افتتاح‌شده امروز است. در این نمایشگاه بیش از ۳۰ اثر به نمایش درآمده و مابقی آن‌ها به‌زودی در قالب کتابی به‌همراه این آثار شامل ۱۰۰ پوستر از ۱۰۰ هنرمند به دو زبان فارسی و لاتین منتشر خواهد شد، ضمن این‌که علاوه‌بر چاپ و انتشار کتاب، استفاده از این پوسترها در فضاهای شهری نیز می‌تواند چنین فجایع انسانی را بیش از پیش در معرض دید عموم مردم قرار دهد.

آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده، با نگاهی به سه مؤلفه موردنظر در فراخوان طراحی شده‌اند و اغلب آنها نگاهی انتقادی به جایزه نوبل، بی‌تفاوتی جامعه جهانی نسبت به این اتفاق و سکوت سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی دارد. درکنار این‌ها نیز تصاویری از میانمار در آتش و خون، تشبیه آنگ‌سان سوچی به هیتلر و کودکان بی‌گناهی که قربانی این کشتار بی‌رحمانه شده‌اند، دست‌مایه خلق پوسترهای بسیاری شده است.

هنرمندان بی‌تفاوت نیستند

محسن مؤمنی‌شریف، رییس حوزه هنری در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه عنوان کرد: این تعداد آثار باکیفیت و تاثیرگذار ازسوی هنرمندان جهان نشان از نازک‌اندیشی و توجه به انسانیت ازسوی آن‌هاست. هنرمندان برخلاف بسیاری از سیاستمداران دنیا نمی‌توانند بی‌توجه به وقایع دنیا باشند و نگاهی سیاسی به آن داشته باشند. امیدوارم که هنرمندان جهان، خصوصاً چهره‌های شاخص هنری دنیا در چنین مواردی با هم هماهنگ باشند و به وظیفه انسانی خود عمل کنند.

وی درخصوص ارسال کتاب مذکور به‌عنوان سفیر فرهنگی در حوزه مظلومیت مردم مسلمان میانمار گفت: درنظر داریم تا کتاب آثار نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل‌کشی مذهبی در میانمار» را علاوه‌بر سفارت‌های کشور خودمان در جهان به بیشتر نقاط دنیا به‌ویژه کشورهایی که نسبت به این موضوع بی‌اعتنا بودند، سفارت‌های کشور میانمار و همچنین برای رهبر این کشور ازطریق دیپلمات‌های ایران ارسال کنیم. اما مهم‌تر از آن ارتباط و همبستگی هنرمندان جهان است. هنرمندان می‌توانند با امکانات و توانایی‌هایی که در اختیار دارند، پیام مظلومیت هر مردمی را به گوش جامعه جهانی برسانند.

همچنین درکنار این نمایشگاه، اثر نگارگری «پرهای آسمان» از مهدی فرخی نیز رونمایی شده است که این اثر درمورد مقام ملکوتی شهید محسن حججی است و در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر با تکنیک اکریلیک آماده شده است. مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با رونمایی از این تابلو هفتمین نمایشگاه نقاشی، طراحی و نگارگری با موضوع «شهید حججی» را افتتاح کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه، همه‌روزه به نگارخانه ابوالفضل عالی واقع در حوزه هنری مراجعه کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.