هرکس نتواند نقد رسانه های رسمی کشور را تحمل کند، حتماً به اشتباه خواهد رفت و منابع کشور را هدر خواهد داد.

زبان رسانه ها در برخورد با فساد نباید لکنت داشته باشد 

قدس آنلاین- مراسم رسمی آغاز به کار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی کشور دیروز با حضور معاون اول رئیس جمهور، مسئولان وزارت ارشاد، مدیران رسانه های کشور و اهالی مطبوعات برگزار شد.  
در این مراسم اسحاق جهانگیری، نمایشگاه مطبوعات را مانند کوچه های آشتی کنان در بافت قدیمی شهرهای ایران دانست و گفت: در این کوچه های باریک، عبور دونفر از کنار هم دشوار بود و به همین دلیل افراد ناگزیر بودند با هم تعامل داشته باشند، نمایشگاه مطبوعات هم مانند این کوچه هاست که افراد باید کنار هم بنشینند و گفت و گو کنند و به همین دلیل نمایشگاه مطبوعات به ظرفیت تحمل کشور و مطبوعات در سطح ملی و محلی اضافه می کند.  
وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور علاقه داشت مانند هرسال در نمایشگاه حاضر شود  اما به دلیل کثرت کاری نتوانست در این نمایشگاه شرکت کند، اضافه کرد: لازم است مراتب سپاس دولت و رئیس جمهوررا از یکایک اصحاب رسانه ابلاغ کنم و از همه دولتمردان و شهروندان دعوت کنم در این میدان گفت و گو حضور پیدا کنند و در کنار مطبوعات باشند.  
مقام ارشد اجرایی کشور با بیان اینکه رسانه ها محرک و محصول توسعه اند، گفت: توسعه نیافتگی مطبوعات به سرعت بر بقیه بخش های کشور تأثیر می گذارد. کشور ما در شرایط ویژه ای قرار دارد و هم فرصت ها و هم تهدیدهای مهمی پیش روی ماست و نیازمند درک واقعی و صحیح از منافع و سرمایه های ملی و فرصت های تاریخی پیش روی کشوریم.  
جهانگیری افزود: جوانمرگی مطبوعات به هردلیل سیاسی، اقتصادی یا قضایی علامت توسعه نیافتگی کشور است و ما باید نگران اقتصادی اداره نشدن مطبوعات کشور باشیم و باید هرچه سریعتر برای این موضوع چاره اندیشی کنیم.  
وی با بیان اینکه نباید از رسانه دوری کنیم یا به رسانه هراسی روی آورد، اضافه کرد: باید با رسانه کار کرد حتی اگر زبان نقدش خیلی تند باشد. هرکس نتواند نقد رسانه های رسمی کشور را تحمل کند، حتماً به اشتباه خواهد رفت و منابع کشور را هدر خواهد داد.  
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه روزنامه نگار با اخلاق و متخصص نیاز امروز جامعه است، اضافه کرد: رسانه محل نقد صحیح، ترویج انصاف و اخلاق است. روزنامه مزرعه محبت است، نه نفرت و به همین دلیل رسانه ها باید محل همگرایی و همبستگی ملی باشد. وجود رسانه های مستقل، حساس، صریح و شجاع هم به سود جامعه و هم به سود دولت است.    
 
 
جهانگیری با پیش کشیدن این پرسش که مسئولیت حراست و پاسداشت اخلاق حرفه ای در مطبوعات به عهده کیست، گفت: در صنوف مهمی مانند پزشکی گفته می شود که مسئولیت حرفه ای برخورد با تخلفات و نظارت باید برعهده خود پزشکان باشد و  ما با همین ذهنیت معتقدیم در این حوزه نیز، مطبوعاتی ها باید مسئولیت نظارت بر صنف خود را برعهده گیرند و لایحه نظام رسانه ای پس از چندین ماه کار، از چهارشنبه گذشته به جلسه اصلی دولت آمده است و من از وزیر ارشاد می خواهم این لایحه را در اختیار مطبوعات قرار دهد تا نقدها و نظرهای اهالی مطبوعات را به این لایحه نیز اخذ کنیم.  
معاون اول رئیس جمهور، مطبوعات را محل مسئله شناسی کشور توصیف کرد و گفت: باید از دستاوردهای دولت برای بالابردون امید مردم استفاده کرد. بسیاری به ما می گویند درست است که نرخ تورم پایین آمده است یا اشتغال بیشتر شده است، اما مردم این ها را در زندگی خود احساس نمی کنند پس این نشان می دهد ما زبانمان الکن است و از رسانه ها می خواهیم کارهای نظام را برای مردم ترجمه کنند.  
وی با اشاره به اینکه غالب مطالبات مردم، جدی، عمیق و برحق است، اضافه کرد:ما موضوعات زیادی برای تفاهم داریم. اسلام، ایران، انقلاب، قانون اساسی، امام و رهبری موضوعات مشترکی است که می توانیم ذیل این مسائل گفت و گو  و تفاهم کنیم.  
جهانگیری افزود: فساد در کشور نهادینه شده است و رسانه ها باید برای مبارزه با فساد به میدان بیایند. فساد نتیجه عدم پاسخگویی، عدم شفافیت و کنار گذاشتن مطبوعات از صحنه است. رسانه ها نباید در مبازره با فساد لکنت زبان داشته باشند.  
وی با اشاره به اهمیت حفظ و ارتقای سرمایه های اجتماعی و نمادین در کشور، گفت: سرمایه های نمادین را برای روز مبادا نیاز داریم. آن ها می توانند در بزنگاه ها میلیون ها نفر را در حمایت از ایران، انقلاب و رهبری بسیج کنند، نباید برای آن ها به صورت مستمر محدودیت ایجاد کنیم.  
 
 درحاشیه 
• مراسم دیروز در حالی برگزار شد که غیبت رئیس جمهور، به چشم می آمد. رضا رفیع مجری مراسم در شعری که خواند به همین مسئله اشاره کرد و گفت: گرچه فرمان دست روحانی است یکبار دگر، لیکن امروز این مراسم شخص فرماندار نیست.  
• رفیع با اشاره به اینکه خودش و معاون مطبوعاتی  وزیر ارشاد مشهدی هستند، گفت: ما چند ماه قبل با مجلس رایزنی کردیم تا وزیر هم مشهدی باشد و امروز یک افتتاحیه تمام مشهدی را اجرا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.