در چندسال اخیر، فستیوال فیلم رواندا «Hillywood» به عنوان یکی از جشنواره های مهم قاره آفریقا مورد توجه سینماگران جهان قرارگرفته است.

غیبت غیر موجه سینمای ایران در آفریقا

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، امسال این فستیوال در هفته اول آبان ماه، میزبان یکصد فیلم از کشورهایی مانند آمریکا، اسپانیا، بلژیک، فرانسه، آلمان، رژیم صهیونیستی، آفریقای جنوبی، بورکینافاسو، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، سیرالئون، سودان، اوگاندا و کشور میزبان رواندا بود.

درفهرست بلند آثار سینمایی شرکت کننده در این فستیوال مهم قاره پهناور افریقا، نامی از مؤسسات سینمایی جمهوری اسلامی ایران دیده نمی شود.

افریقا به عنوان «قاره قرن آینده» شناخته شده است و بدون تردید توسعه وتحکیم ارتباطات فرهنگی، زمینه ساز گسترش روابط اقتصادی، صنعتی و سیاسی بین ایران و کشورهای افریقایی می باشد.

سینمای ایران در سه دهه اخیر، به عنوان یکی از موفق ترین سینماهای جهان معرفی شده است. ولی متاسفانه دربسیاری از جشنواره های مهم جهانی در افریقا، اثری از حضور مؤسسات سینمایی جمهوری اسلامی ایران دیده نمی شود.

وقت آن رسیده که واقعیت های افریقا، مورد توجه دیپلماسی عمومی، سینماگران و سایر اقشار فرهنگی، هنری، آموزشی، علمی، صنعتی و تجاری ایران قرار بگیرد.

وقتی فقط در یک ایالت در شمال کشور نیجریه با نام «Kano» بیش از دو هزار شرکت به فیلمسازی اشتغال دارند و در سال گذشته بنابر آمار رسمی آن کشور، بیش از ۶۰۰ میلیون دلار درامد سینمای " Nollywood " در نیجریه بوده، سوالی که بدون پاسخ می ماند این است که چه موانعی برای حضور سینماگران ایرانی در افریقا وجود دارد؟ و مسئولان فرهنگی ما چه برنامه ای برای رفع این نقص آشکار دارند؟
شبکه تلویزیونی ماهواره ای Hausa TV به عنوان نخستین شبکه تلویزیونی ایران ویژه آفریقا، از نیمه دوم مهرماه، فعالیت‌های خود را به صورت آزمایشی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده است و امسال پخش ماهواره ای آن آغاز خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.