یزد - مدیرکل پدافند غیرعامل استان یزد گفت: طرح جامع پدافند غیرعامل در استان یزد در حال تدوین بوده و شورای پدافند غیرعامل در ۱۰ شهرستان استان یزد راه اندازی شده و ریاست آن برعهده فرمانداران بوده و پدافند بیوشیمی در اولویت کار همه آنها قرار گرفته است.

شورای پدافند غیرعامل در ۱۰ شهرستان استان یزد راه اندازی شده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدصادق طهماسبی پیش از ظهریک شنبه  در نشستی خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل اظهار داشت: بررسی و تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل در دستور کار قرار گرفته و کلیات آن نیز مصوب شده و پس از تایید آن توسط سازمان پدافند غیرعامل، تهدیدهای استان احصاء و نقش خطرپذیری استان یزد مشخص خواهد شد.

وی افزود : شعار هفته پدافند غیرعامل سال جاری «پدافند غیرعامل، حصول اطمینان از مصونیت و آمادگی کشور» در مورد آمادگی ارگان‌ها در حوزه پدافند غیرعامل است و با توجه به شرح وظایف هر ارگان و نهاد، رابط پدافند معرفی شده و کارگروه‌های یازده‌گانه نیز فعال شده‌اند ضمن اینکه رزمایش‌های دوره‌ای برای رصد میزان آمادگی دستگاه‌ها برگزار می‌شود.

این مسئول بیشتر اقدامات پدافندی یکسال اخیر استان را مربوط به تهدیدات زیستی دانست و تصریح کرد: سال گذشته پنج مورد کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان شناسایی شد که با اقدامات به موقع و خوبی که صورت گرفته استان یزد کمترین خسارت را در بین استان‌های درگیر این بیماری متحمل شد.

 طهماسبی در مورد آمادگی‌های استان یزد در حوزه‌های صنعتی و گردشگری با توجه به شاخص‌های پدافند غیرعامل گفت: جهانی شدن یزد یک فرصت است تا بتوانیم فرهنگ اصیل یزد را به دنیا معرفی کنیم و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه فرهنگی استان وجود دارد، بتوانیم قرارگاه دفاع فرهنگی را در قالب کارگروه فرهنگی، آموزشی، اجتماعی ایجاد کنیم , و درحوزه صنایع نیز ارائه آموزش به واحدهای صنعتی از مواردی است که مورد توجه ویژه قرار گرفته و علاوه بر رصد زیرساخت‌ها در این زمینه، بحث آموزش و اطلاع رسانی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان یزد در مورد فعالیت‌های پدافند غیرعامل در حوزه آب نیز افزود: پدافند آب بر اساس دانش بومی ایران قدیم به لحاظ اهمیت حفظ سلامت مردم مورد توجه است و یکی از راه‌های حصول اطمینان از سلامت آب در گذشته، وجود یک ارگانیسم زنده در آب مثل ماهی بوده و امروزه با توجه به تهدیداتی که در حوزه آب وجود دارد، باید سلامت آب با جدیت مورد رصد قرار گیرد

طهماسبی با اشاره به نقش رسانه‌ها در موضوع آمادگی و آموزش همگانی در موضوعات مختلف پدافند غیرعامل،گفت: زمانی دشمن تهدیدات خود را به صورت فیزیکی و سخت‌افزاری بر علیه ما اعمال می‌کرد ولی امروزه سعی دارد از طریق رسانه‌ها، مباحث فرهنگی و ایدئولوژیکی و بهره‌گیری از تکنولوژی عصر ارتباطات به کشورهای هدف خود مانند ایران هجمه کند لذا آمادگی همگان برای مقابله با این تهدیدات ضروری است.

 وی یکی از تهدیدهای دیگری که پدافند غیرعامل در مورد آن ضرورت دارد را آفات گیاهی و بیماری‌هایی نظیر تب کریمه کنگو و آنفلوآنزای مرغی دانست و افزود: سال گذشته اوج طغیان مگس مدیترانه ای بود و در یک مقطع زمانی، زحمت کشاورزان را نابود کرد اما با استفاده از روش‌های بیولوژیکی که از جمله آن می‌توان به نرعقیمی این آفت اشاره کرد، امسال این آفت بروز و ظهور جدی نداشت.

این مسئول، تغییر سبک زندگی مردم را عامل بروز مگس مدیترانه ای برخی دیگر از آفات مانند کرم خراط دانست و تصریح کرد: در گذشته سرشاخه‌های درختان به عنوان سوخت برای تنورهای هیزمی استفاده می شد اما امروز این سرشاخه ها در باغ ‌ها باقی می ماند و به مأمنی برای حشرات مضر و آفات تبدیل شده و کشاورزان را به زحمت انداخته است و متاسفانه می توان این آفات را ارمغان زندگی جدید دانست.

طهماسبی با اشاره به عبور ماهانه ۸ هزار محموله مواد فوق خطرناک مانند سوخت و انواع موادشیمیایی از استان، یکی دیگر از اقدامات مهم استان در این حوزه را راه‌اندازی قرارگاه پدافند شیمیایی و ارائه اموزش‌های لازم برای مقابل هبا تهدیدات در این حوزه خواند.

وی تشکیل شورای پدافند در تمام شهرستان‌های استان و ارائه آموزش‌های لازم به اعضای این شوراها را از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در استان ذکر کرد و گفت: نوع تهدیدات در شهرستان‌های استان براساس مواد بومی هر شهرستان در حال شناسایی و احصاء است تا جهت رفع خطر برای هر یک اقدامات مقتضی انجام شود ولی با این حال با توجه به تغییر سبک زندگی و صنعتی شدن شهرهای استان و البته متاسفانه تصیمات غلط گذشته، بسیاری از شهرهای استان درگیر تهدیدات زیستی هستند که برای مقابله با آنها برنامه داریم.

وی از تعامل با آموزش و پروروش برای تولید محتوی درسی در موضوع پدافند غیرعامل برای دانش آموزان با توجه به اهمیت آموزش در گروه‌های سنی پایین خبر داد و گفت: امسال قرار است تا در پیک نوروزی دانش‌اموزان مبحثی آموزشی با تولید محتوی در این زمینه ارائه و مدنظر قرار گیرد.

طهماسبی از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای اولیاء و مربیان دانش‌آموزان خبر داد و وافزود: برگزاری رزمایش‌های دوره‌ای از مهمترین اقدامات برای امادگی بیشتر اعضا و دستگاه‌های مربوطه است تا از طریق آنها به تهدیدات و آسیب‌های هر بخش آگاه و برای رفع آنها اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.