ساری- دوستداران محیط زیست در مازندران سنت ' قرق شکنی ' در تالاب های این استان را ضیافت قانونی برای کشتار پرندگان مهاجر زمستان گذران ارزیابی کردند و خواستار پایان دادن به این اقدام شدند.

انتقاد فعالان محیط زیست از کشتار پرندگان مهاجر در مازندران

به گزارش قدس آنلاین، شماری از اعضای سازمان های مردم نهاد حامی محیط زیست در مازندران در یک نشست خبری با نام "نه به شکار پرندگان مهاجر" در بنیاد حریری بابل، بر ضرورت همکاری دستگاههای مسئول در این زمینه تاکید کردند.

محمود قاسم پوری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در این نشست گفت: افکار عمومی انتظار دارد دستگاههای دولتی در کنار سازمان های مردم نهاد راهکارهای مناسبی برای حفظ محیط زیست و حیات وحش ارائه دهند.

قاسم پوری افزود: در فنلاند ۱۰ هزار برج پرنده نگری وجود دارد که مسافران و گردشگران به بالای برج می روند و پرندگان را نظاره می کنند، اما در ایران هنوز یک برج پرنده نگری نداریم و این به عنوان یک نقص مطرح است.

جواد ساداتی، فعال محیط زیست بابل هم در این نشست گفت: متاسفانه نسل کشی در قرق شکنی انجام می شود و دیده شده که یک شکارچی دو کیسه پرنده در قرق شکنی شکار کرده است.

این فعال محیط زیست افزود: از محیط زیست می خواهیم تالاب ها را با قرق شکنی به میدان جنگ تبدیل نکنند.

قرق شکنی همه ساله در روزهای پایانی حضور پرندگان مهاجر در تالاب ها و دامگاههای بیشتر مناطق مازندران انجام می شود و هدف اصلی آن بیرون راندن پرندگان از دامگاهها برای آماده کردن زمین های شالیزاری برای کشت بوده است. سپس از شکارچیان منطقه و استان های دیگر برای اجرای سنت قرق شکنی دعوت می شود و در روز خاصی که بیشتر در ماه اسفند واقع می شود، گروهی وارد منطقه قرق شده می شوند و پرندگان را شکار می کنند.

رئیس حیات وحش سازمان محیط زیست مازندران هم در این نشست گفت: ما نمی توانیم اهالی را که ۱۵۰ سال یا بیشتر به این روش سنتی شکار می کنند، یکباره متوقف کنیم. او افزود : در خصوص ممنوعیت قرق شکنی به لحاظ قانونی در این نشست نمی توانم یک جواب قطعی بدهم بلکه باید این موارد بررسی شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.