دکتر ایرج حریرچی  ظهر امروز و در بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه قدس، گفت: این افراد موضوع بدی را برای مطرح شدنشان انتخاب کرده اند . به سخره گرفتن سلامت مردم کار مناسبی نیست.

خدمات بهداشتی با کمترین هزینه، خط قرمز وزارت بهداشت است

قدس آنلاین- قائم مقام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  نسبت به مخالفت‌ها باطرح واکسیناسیون واکنش نشان داد و گفت: کسانی که با این طرح مخالفت می‌کنند، یا  فاقد دانشند و یا این که انگیزه‌های اقتصادی دارند.

دکتر ایرج حریرچی  ظهر امروز و در بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه قدس، گفت: این افراد موضوع بدی را برای مطرح شدنشان انتخاب کرده اند . به سخره گرفتن سلامت مردم کار مناسبی نیست.

وی گفت: مخالفان واکسیناسیون ادعا می‌کنند که این طرح صیهونیستی  و در راستای انقراض نسل ایرانی‌ها است در حالی که خودشان به خوبی می‌دانند، دارند قلب واقعیت می‌کنند

به گفته وی از آنجایی که مخالفان واکسیناسیون  دیدگاهشان  را رنگ لعاب دینی می‌دهند، ممکن است خطرات  بسیار جدی را متوجه نظام سلامت  کشور کنند.

وی در همین زمینه افزود: با واکسیناسیون خیلی از بیماری‌های واگیر مثل فلج اطفال در کشور ریشه کن شده  و کسانی که می‌گویند نباید مردم واکسن بزنند در حالی که اطراف کشورمان کانون‌های بیماری‌های واگیراست، اقدامی ‌بسیار خطرناک و نابخشودنی می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که باید پیشرفت‌های علمی‌ روز را که مطابق با موازین  عقلی است بپذیریم، تصریح کرد: بزرگان کشور از نیز دستورهای بهداشتی و درمانی استفاده می‌کنند.

باید سواد سلامت را رشد داد

وی در ادامه و در پاسخ به انتقاد برخی از کارشناسان مبنی بر این که طرح تحول نظام  سلامت به جای داشتن نگاه پیشگیرانه بیشتر درمان محور است، گفت: ارزیابی‌های ما و همچنین سازمان بهداشت جهانی عکس این موضوع را نشان می‌دهد. درواقع ارزیابی ما نشان می‌دهد که اقدامات پیشگیرانه در دور اول اجرای این طرح عمیق‌تر از درمان بوده اما  اظهارات برخی منتقدان جو را به سمتی دیگری برده است به طوری که مخاطبان تصور کرده اند که حوزه بهداشت کمرنگ‌تر بوده است. با این وجود در مرحله دوم اجرای طرح تحول سلامت، بحث پیشگیری را به صورت جدی تر دنبال می‌کنیم. وزارت بهداشت دراین زمینه بیشتر نقش آگاهی‌دهنده و پیشگیرانه دارد. یعنی اکثر اقداماتی که باید در این راستا انجام شود، فرابخشی است و وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند اقدامات پیشگیرانه در حوزه بهداشت و سلامت را پیش ببرد.

وی در همین زمینه افزود: با یک سری پدیده‌های نوظهور مثل چاقی، مصرف غذاهای پر چرب، شور و..  مواجه هستیم که  برای مقابله با آن‌ها، مردم باید رفتارشان را تغییر بدهند و برای این مهم نیز سواد سلامت  نقش پررنگی ایفا می‌کند بنابراین باید مردم را در این مسیر هدایت کنیم.

به گفته وی رسانه‌ها  می‌توانند در رشد سواد سلامت مردم  نقش بسیار مهمی‌ ایفا کنند .

حریرچی در خاتمه در خصوص برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برای ارائه خدمت بهتر  به اقشار محروم گفت: طرح تحول نظام سلامت در این راستا تدوین شده است  یعنی دریافت خدمات بهداشتی و درمانی از سوی مردم با پرداخت کمترین هزینه. این سیاست کلی و در واقع خط قرمز وزارت بهداشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.