اراک- استاندار مرکزی بخش عمده ای از مشکلات و ضعف های موجود در مراکز درمانی و درمانگاه های را حاصل مشکلات مدیریتی دانست.

70 درصد مشکلات مراکز درمانی از طریق مدیریت متمرکز رفع می‌شود

 به گزارش قدس انلاین ،سید علی آقازاده در نشست ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان استان مرکزی با اشاره به کسب رتبه های نخست استانداری مرکزی در حوزه موضوعات اجتماعی، موفقیت های امروز استانداری را حاصل تلاش جمعی این مجموعه دانست.

وی با بیان اینکه ایران در اشل جهانی در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی و تخت های بیمارستانی در حال حاضر در رده 126 دنیا قرار دارد، افزود: با توجه به اینکه در کشور 213 هزار تخت بیمارستان فعال است برای هر هزار نفر 2.6 تخت موجود است و استان مرکزی از این حیث با داشتن 1.9 تخت برای هر هزار نفر از استاندارد و میانگین کشوری پایین تر است.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه این فاصله چیزی شبیه فاجعه است، بیان کرد: در حال حاضر هزار تخت بیمارستان در استان مرکزی در حال ساخت است که امید است ظرف دو سال آینده با بهره برداری از این تخت ها وسعت خدمات رسانی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به گزارشات ارائه شده در خصوص وضعیت مراکز درمانی و درمانگاه های استان مرکزی تصریح کرد: این اطلاعات مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری است و باید تا پایان مهرماه گزارشات روند اصلاحی به روز شود و در این راستا لازم است کمیته ای با محوریت دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی و عضویت و مشارکت کلیه دستگاه های مرتبط اقدامات لازم در جهت رفع مشکلات را بررسی کرده و گزارشی که امروز ارائه شد تکمیل و به روز رسانی شده و در جلسه آتی این ستاد ارائه شود.

آقازاده تاکید کرد: بخش عمده ای از ضعف های مطرح شده در درمانگاه های استان مرکزی حاصل کاستی های مدیریتی است و می توان 70 درصد این موارد را با مدیریت متمرکز و مطلوب رفع کرد البته بخش از مشکلات همچون فضاسازی، تهیه آمبولانس و تجهیزات نیازمند اعتبار است که باید تدابیر لازم در این راستا اتخاذ شود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: رمز موفقیت مجموعه استانداری و دستگاه های مرتبط استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی است که بدون هرگونه انتظاری روند نظارتی خود بر عملکرد دستگاههای اجرایی را دنبال می کنند و حمایت از این پتانسیل می تواند روند پیشرفت را تضمین کند.

در این نشست مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه در جلسه گذشته ستاد، گزارش بررسی و بازرسی کلیه مراکز درمانی و بیمارستان های استان مرکزی ارائه شد که بخش عمده ای از مشکلات توسط دانشگاه علوم پزشکی رفع شد، اظهار کرد: ستاد صیانت در حوزه نظارت و بازرسی سالانه تمامی دستگاه های اجرایی استان را در حوزه صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب مورد ارزیابی قرار می دهد.

غلامرضا فتح آبادی با اشاره به فعالیت های 6 ماهه نخست این ستاد در استان مرکزی گفت: در بازه زمانی مذکور ارزیابی مجددی از 37 مطب پزشکان زنان و زایمان و ارتوپدی انجام گرفته است، همچنین از 362 تشکل مردم نهاد و 114 مدرسه در شهرستان ها خمین، شازند و سربند و 490 واحد و مرکز خدماتی بهداشتی رفاهی و اقامتی در ایام نوروز بازرسی و بازدید انجام شده است.

وی با اشاره به بررسی 510 دستگاه اجرایی استانی و شهرستانی در زمینه حقوق شهروندی و عفاف و حجاب بیان کرد: این نظارت و ارزیابی ها توسط 16 تیم دونفره و 12 کارشناس فرمانداری ها(جمعا 44 نفر) انجام شده است.

فتح آبادی تصریح کرد: از 74 دستگاه اجرایی ارزیابی شده استان مرکزی در حوزه حقوق شهروندی اداره کل استاندارد، پست، آموزش و پرورش و زندان ها مشترکا با کسب حداکثر امتیاز(100) رتبه نخست را در بین دستگاه های اجرایی کسب کردند همچنین شرکت برق منطقه ای باختر و آب و فاضلاب نیز جایگاه دوم و سوم را کسب کردند همچنین در این ارزیابی دانشگاه اراک، اداره کل حفاظت محیط زیست و دانشکده دخترانه اطهر به عنوان ضعیف ترین دستگاه ها شناخته شدند.

وی با بیان اینکه در حوزه عفاف و حجاب نیز 74 دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفتند عنوان کرد: در بعد درون سازمانی این شاخص اداره کل استاندارد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل زندان ها نیز مشترکا با 100 امتیاز جایگاه نخست، برق منطقه باختر جایگاه دوم و شرکت توزیع برق نیز رتبه سوم را کسب کرد و شرکت شهرک ها، دانشگاه اراک و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با کسب کمترین امتیاز به عنوان ضعیف ترین دستگاه ها معرفی شدند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی اضافه کرد: در بعد برون سازمانی شاخص عفاف و حجاب طبق ارزیابی های صورت گرفته از 18 دستگاه اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی رتبه نخست، شهرداری اراک دوم و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز جایگاه سوم را کسب کرد همچنین گمرک، راه و شهرسازی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به ترتیب به عنوان ضعیف ترین دستگاه ها شناخته شدند.

وی در ادامه به بررسی صورت گرفته از 36 درمانگاه استان مرکزی اشاره کرد و گفت: 32 درصد درمانگاه های استان مرکزی خصوصی، 19 درصد تامین اجتماعی، 8 درصد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی و دولتی، 13 درصد تحت پوشش سپاه و 11 درصد درمانگاه های خیریه هستند که در این تعداد درمانگاه 488 پزشک، 143 پزشک عمومی و متخصص فعال هستند.

فتح آبادی 58 درصد درمانگاه ها را دارای دندانپزشک، 46 درصد را دارای متخصصان زنان و زایمان و 32 درصد را دارای متخصص اطفال دانست.

وی با بیان اینکه 36 درصد درمانگاه ها دارای آزمایشگاه، 8 درصد دارای پاتولوژی، 22 درصد دارای رادیولوژی و 11 درصد رادارای سونوگرافی هستند افزود: 78 درصد درمانگاه ها طرف قرارداد بیمه خدمات درمانی، 83 درصد تامین اجتماعی، 75 درصد نیروهای مسلح، 36 درصد کمیته امداد، 17 درصد شهرداری و 42 درصد بانک هاست.

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی عدم همکاری در حین بازدید، عدم وجود آمبولانس، عدم وجود جایگاه نگهداری موقت پسماند، نبود راه خروج و برق اضطراری، همچینن کمبود فضای کافی، کمبودنیروی انسانی بویژه نیروی خدماتی و منشی، نبود چارت سازمانی مستقل و مجزا را از جمله نقاط ضعف کلیه درمانگاه های استان دانست و گفت: نظارت و ارزیابی توسط کارشناسان بهداشت و نظارت بر درمان قبل از اجرای این بازرسی، همکاری و تعامل مناسب مسئولان درمانگاه، رفع نواقص، پیگیری موارد بهداشتی و گزارش دهی مناسب توسط کارشناسان بهداشت از جمله نقاط قوت در این بازرسی ها بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.