کیسه‌های پلاستیکی که هر روز با آن‌ها خوراکی‌های مختلف را حمل می‌کنیم، خطر مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهند.

کیسه‌های پارچه‌ای بهترین جایگزین کیسه‌های پلاستیکی

قدس آنلاین- کیسه‌های پلاستیکی که هر روز با آن‌ها خوراکی‌های مختلف را حمل می‌کنیم، خطر مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهند.

به گزارش گاردین، مأموران بهداشت محیط انگلستان، به مصرف کنندگان کیسه‌های پلاستیکی برای حمل غذا درباره خطر مسمومیت غذایی ناشی از مصرف مواد غذایی خامی که با کیسه‌های پلاستیکی حمل شده‌اند، اخطار دادند.

غذاهای خام قادر به گسترش باکتری‌های مضر در کیسه‌های پلاستیکی هستند، به طوری که اگر یک بار یک ماده غذایی خام را در کیسه‌ای پلاستیکی حمل کنیم، دیگر نباید از آن کیسه برای حمل دیگر مواد غذایی استفاده کنیم.

* کیسه‌های پارچه‌ای و کاغذی جایگزین شوند

مؤسسه معتبر بهداشت محیط انگلستان، از مصرف کنندگان کیسه‌های پلاستیکی درخواست کرده است که برای حمل غذاهای خود به جای پلاستیک، از کیسه هایی با عنوان «کیسه هایی برای زندگی» بهره گیرند تا نگرانی‌ها در مورد خطر ابتلا به مسمومیت غذایی کاهش یابد.

آژانس استانداردهای غذایی در انگلستان، بتازگی راهنمایی‌های جالبی برای چگونگی بسته‌بندی مواد غذایی به مصرف کنندگان ارائه کرده است.

به گزارش این آژانس، استفاده از کیسه‌های کاغذی قابل بازیافت و کیسه‌های پارچه‌ای برای حمل مواد غذایی می‌تواند از گسترش باکتری‌های مضری که مخرب مواد غذایی هستند، جلوگیری کند.

* کیسه‌های پلاستیکی با برچسب مخصوص

برای آنکه یک خریدار پس از خرید ماهی یا گوشت خود، برای حمل آن دچار مشکل نشود، بهتر است پیش از رفتن به فروشگاه، از کیسه‌های مخصوص حمل این مواد غذایی استفاده کند. کیسه‌های مناسب حمل این دسته از مواد غذایی، پلاستیک خاصی هستند که در انگلستان با برچسب‌های رنگی مختلف مشخص شده‌اند.

یکی دیگر از توصیه‌های مؤسسه بهداشت محیطی، مربوط به زمانی است که از هایپرمارکت‌های بزرگ خرید می‌کنید. این آژانس اکیداً توصیه کرده است که پس از خرید فهرست بلند بالای خود از یک هایپر مارکت، حتماً مواد غذایی خوراکی را در کیسه‌های جداگانه از محصولات غیرخوراکی قرار دهیم.

* معضل جهانی پلاستیک

مؤسسه بهداشت محیطی انگلستان تأکید کرده است که استفاده بیش از حد از پلاستیک‌ها و دفع آن‌ها، مشکل جدی و رو به رشد همه کشورهای جهان است و تأثیر آن در درازمدت، بر روی همه مردم جهان دیده خواهد شد؛ زیرا علاوه بر آسیب‌هایی که در نتیجه آن به محیط زیست وارد می‌شود، موجب تولید باکتری‌های مضری می‌شود که از بین بردن آن‌ها ممکن نیست.

خریداران مواد غذایی باید بدانند که چه چیزی می‌خورند، آیا مواد غذایی خام و مفید را می‌خورند یا پیش از مصرف موادغذایی خام آن را با مواد مضر دیگر ترکیب کرده‌اند؟ مردم با درک درست از بهداشت محیط خود می‌توانند مانع بروز درصد بالایی از بیماری‌ها، بخصوص بیماری‌های گوارشی شوند.

براساس یافته‌های آژانس استانداردهای غذایی، بسته‌بندی‌های پلاستیکی و نادرست موادغذایی می‌توانند باکتری‌های سالمونلا، ای‌کولی و کمپیلوباکتر را با خود حمل کنند، که این باکتری‌ها از باکتری‌های شایع و ایجاد کننده مسمومیت غذایی در جهان هستند.

* خوراکی‌ها را همراه با شوینده‌ها حمل نکنید

همچنین غذاهای خام می‌توانند حاوی میکروب‌هایی باشند که با چشم انسان قابل مشاهده نیست و مسمومیت غذایی را در انسان تشدید می‌کند.

اینکه خوراکی‌های خریداری شده و بخصوص مواد خام را پس از خرید، به صورت مجزا از مواد خوار بار و مواد غیرغذایی همچون شوینده‌ها و پاک کننده‌ها حمل کنیم، یکی از بزرگ‌ترین راه‌های محافظت در برابر مسمومیت‌های غذایی می‌باشد.

البته به توصیه آژانس استانداردهای غذایی، بهترین و مطمئن‌ترین راه برای حمل مواد غذایی، استفاده از کیف‌ها و ساک‌های دائمی است؛ زیرا این کیف‌ها و ساک‌ها هم قابل شست‌وشو هستند و هم بهداشت بالایی دارند و علاوه بر این‌ها به محیط زیست نیز آسیب نمی‌رسانند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.