مشهد- حتماً خوانندگان گرامی به خاطر دارند که سال گذشته، بیمارستان قائم(عج) با توجه به قدمت ۵۰ ساله و فرسودگی بخش‌ها و تجهیزات و... با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد و طبعاً بیماران نیز از آسیب‌های آن بی‌نصیب نماندند.

پایان راهرو خوابی بیماران در بیمارستان قائم

قدس آنلاین-گروه استان ها-پروین محمدی: خوشبختانه پس از بازدیدهای مکرر مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی و... و نیز گزارش‌های متعدد روزنامه قدس برای انعکاس مشکلات بیماران، اقدامی جدی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور بازسازی و نوسازی بخش‌های مورد نظر با قول تأمین اعتبار ۲۷ میلیارد تومانی توسط وزارت بهداشت صورت گرفت و تخریب و بازسازی و نوسازی بخش‌های فرسوده آغاز شد.

به طوری که امروز از بیماران خوابیده در کنار راهرو بیمارستان خبری نیست، البته هنوز کار پروژه هتلینگ بیمارستان قائم به پایان نرسیده و تا بهسازی کامل ادامه دارد. با این حال به بیمارستان قائم(عج) و اتاق مدیر پروژه هتلینگ می‌رویم تا با دکتر علیرضا جوان درباره اقدام‌هایی که تاکنون در این بیمارستان به منظور بهبود وضعیت بخش‌ها، اتاق عمل‌ها، اورژانس، ورودی، خروجی، آزمایشگاه، داروخانه، حسابداری، بیمه و... و رفاه حال بیماران انجام شده گفت‌وگو کنیم.

انعکاس اتفاقات خوشایند برای مردم

دکتر جوان مدیر پروژه هتلینگ بیمارستان قائم(عج) درباره اجرای این برنامه می‌گوید: عملیات اجرایی پروژه هتلینگ قائم از اردیبهشت ۹۵ شروع شده و با دریافت بخشی از اعتبارات لازم (۱۷ میلیارد تومان) تاکنون توانستیم با توجه به تخلیه بخش‌ها و محدودیت‌هایی که در ارتباط با جابه‌جایی بیماران وجود دارد با اولویت دادن به نیاز بیماران ابتدا در بال A بیمارستان و در ۶ طبقه قسمت‌های مختلف را تخلیه کامل و تخریب را ۱۰۰ درصد و تا مرحله اسکلت انجام دهیم و با استفاده از طراحی معماری و برق و مکانیک و... بر مبنای استانداردهای روز بیمارستان سازی تا حد امکان با دقت تمام بازسازی را انجام دهیم.

وی ادامه می‌دهد: در این راستا بخش‌های سی سی یو، کت لب، آی، سی، یواستروک، بازسازی انتهای بال B و دو بخش پشتیبان در طبقات منهای یک و منهای دو (در مجموع ۸۸ تخت) و فضای لابی دو طبقه منفی مورد بازسازی قرار گرفت و در مجموع ۱۳ هزار مترمربع در فاز اول هتلینگ اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت ۵۰ ساله بیمارستان و فرسودگی تاسیسات، قسمت موتورخانه نیز با خریداری چیلر به ظرفیت ۲۱۰۰ طی بازه زمانی ۷۰ روزه ۱۰۰ درصد بازسازی و در طبقه منهای دو نصب شد به طوری که با این چیلر کل بیمارستان تحت پوشش قرار گرفته و در فصل گرما برای بیماران سرمای خیلی خوبی ایجاد کرده است.

وی اضافه می‌کند: با ساختن اورژانس در طبقه هم کف بالغ بر ۱۲۰۰ مترمربع به اورژانس اختصاص داده شده به طوری که با تعویض ورودی اورژانس، اتاق عمل مجهز، اتاق CPR، اتاق پانسمان و ظرفیت ۱۷ تخت در فضای ۱۲۰۰ متر بخش عمده‌ای از نابسامانی‌های اورژانس و راهرو خوابی بیماران کاسته شد و در حال حاضر با افزایش ۲۴۰ تخت در قسمت‌های مختلف الآن بیمارستان ۱۱۰۰ تختخوابی شده است و با وجود تخلیه ۶ طبقه در بال B که کاملاً تخریب شده، هیچ بیماری کنار راهرو در انتظار تخت نیست.

دکتر جوان می‌گوید: در طبقه منهای یک و در بخش گوش و حلق و بینی هم اتاق عمل مجهز در انتهای راهرو قرار گرفت تا با فضاسازی مستقل از عفونت‌های بیمارستانی جلوگیری شود. بازسازی بخش قلب نیز این بخش را مجهز و لوکس برای بستری بیماران آماده کرده است.

در طبقه منهای ۲ هم که بلااستفاده و مخروبه بود، بخش پشتیبان با ظرفیت ۵۲ تخت ساخته شد که بسیاری از مشکلات بیماران را کاهش داده است.
بخش‌های CCU، قلب، جراحی قلب و کت لب در طبقات دوم و سوم بازسازی شده و یک بخش اورژانس داخلی در طبقه منهای یک ضلع مقابل بیمارستان بازسازی و به عنوان پشتیبان با ۳۴ تخت، مجهز و قابل استفاده شده است.

وی با بیان اینکه افزون بر ۱۷ میلیارد تومان اعتبار دریافتی از وزارت بهداشت با مساعدت معاونت توسعه دانشگاه تاکنون ۲۱ میلیارد تومان هزینه بازسازی شده است، اظهار امیدواری کرد: بازسازی و پروژه هتلینگ بیمارستان قائم(عج) طبق برنامه طراحی شده پیشرفت و به پایان برسد زیرا این بیمارستان یکی از مراکز بزرگ درمانی کشور است و باید فضا و خدمات در خور شأن زائرین و مجاورین حضرت رضا(ع) را داشته باشد.
دکتر جوان می‌افزاید: در فاز ۲ برنامه هتلینگ نیز قرار است حدود ۱۳ هزار مترمربع اضافه شود که تاکنون ۶۰۰۰ متر در ۶ طبقه بازسازی شده و با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی انتظار می‌رود تا چهار ماه آینده به اتمام برسد زیرا در این قسمت فضای طبقه هم کف کلاً به اورژانس مرکزی با ۲۴۰۰ متر زیربنا اضافه خواهد شد و تا پایان هتلینگ حدود ۳۲ هزار مترمربع بازسازی و در صورت انتقال آزمایشگاه به فضای بیرون از ساختمان بیمارستان حدود ۳۰۰ تخت نیز اضافه خواهد شد و بیمارستان قائم با ۱۲۰۰ تخت ارائه خدمت خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما و در خصوص وضعیت اورژانس مرکزی جدید (متمرکز) می‌گوید: در حال حاضر اورژانس مرکزی (سمت خیابان کوهسنگی) در اختیار مسکن و شهرسازی است و هنوز جهت عملیات ساختمانی به دانشگاه واگذار نشده است، ولی در صورت تحویل به دانشگاه و تأمین اعتبار خیلی سریع کار ساختمان اورژانس انجام خواهد شد.

وی با تأکید به اینکه هدف از اجرای پروژه هتلینگ در بیمارستان قائم افزایش رفاه و حفظ کرامت و حقوق بیمار است، تصریح می‌کند: کلاً بازسازی در ۶ طبقه بال A شامل بخش‌های جراحی، کت لب، قلب، سی سی یو، گوش و حلق و بینی، اتاق عمل‌ها، اورژانس مرکزی، فضاهای بستری، لابی‌ها، استروک، پشتیبان اورژانس داخلی، عروق مغزی، موتورخانه مرکزی، تعویض اتاق‌های برق، تابلوهای برق و... انجام شده است و در بال B در پنج طبقه شامل سی سی یو، شیمی درمانی، اورژانس اعصاب، جراحی اعصاب، آی سی یو، اطفال و داخلی در حال انجام است و امیدواریم کار بازسازی این بال تا سه ماه آینده به پایان برسد.

وی با بیان اینکه پروژه هتلینگ قائم بزودی پایان یافته و تحویل داده خواهد شد، اعلام می‌کند: افزون بر پروژه قائم، بازسازی بیمارستان مجازی نیز در حال انجام است که تا پایان آبان ماه جاری تحویل داده خواهد شد (فاز یک) و مراکز بهداشتی درمانی شاهد، سیدی، الهیه، طالقانی، سرافرازان، کَشَف، شریعتی و خانه بهداشت قائم نیز با ۵۳۰۰ مترمربع زیربنا از محل اعتبارات پروژه‌های بهداشتی درمانی اجرا و آماده بهره‌برداری خواهد شد.

دکتر جوان با اشاره به نقش خیرین در مشارکت با حوزه سلامت به آی سی یو طبقه منهای یک بیمارستان اشاره می‌کند و می‌افزاید: آی سی یو بیمارستان در طبقه منهای یک با ۶۰۰ متر زیربنا توسط دختران مرحوم کلاهان ساخته شده که به نام آی سی یو کلاهان نامگذاری گردیده است و چنانچه خیرین تمایل داشته باشند می‌توانند در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری و به بیماران نیازمند کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.