بازسازی مناطق زلزله زده وتامین مسکن زلزله زدگان مهمترین اولویت دولت کاری دولت محسوب می شود. دراین راستا چند روز بعد از بروز زلزله کرمانشاه هیات دولت با اختصاص مبلغ ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی بخش های خسارت دیده ناشی از زلزله استان کرمانشاه موافقت کرد.

بازسازی مناطق زلزله زده با تسهیلات ویژه

قدس آنلاین- بازسازی مناطق زلزله زده  وتامین مسکن  زلزله زدگان مهمترین اولویت دولت کاری دولت محسوب می شود. دراین راستا چند روز بعد از بروز زلزله کرمانشاه هیات دولت با اختصاص مبلغ ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی بخش های خسارت دیده ناشی از زلزله استان کرمانشاه موافقت کرد.

امانکته مهم اینکه این تسهیلات باید بدون تشریفات معمول وبا نرخ های ارزان به دست زلزله زدگان برسد همچنان که رئیس مجلس در جلسه ستاد بحران  تاکید کرده بود: بانک ها تضمین‌های معمول را برای زلزله زدگان بردارند.

علی لاریجانی همچنین به بخشودگی جریمه تسهیلات ومعافیت های مالیاتی آنها اشاره کرده بود. درعین حال انچه که مهم است استمرار کمک های دستگاهها ودولتی ها به زلزله زدگان است.

رییس جمهوری نیز در جلسه هیات دولت تاکید کرده بود که  دولت با تمام توان مشکلات زلزله زدگان استان کرمانشاه را پیگیری می کند.

دکتر روحانی با اشاره به نیاز حدود ۳۰ هزار خانه شهری و روستایی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه برای بازسازی و ترمیم، گفت: همه باید در این زمینه کمک کنند.

به موجب این تصمیم، برای احداث ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد مبلغ پنج میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف ۲۵ میلیون تومان تسهیلات با سود چهار درصد اختصاص یافت.

دولت همچنین برای احداث چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد مبلغ ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف ۳۵ میلیون تومان تسهیلات با سود پنج درصد اختصاص داده بود. در این زمینه کارشناسان معتقدند با توجه به ابعاد فاجعه زلزله در استان کرمانشاه وشهرها و روستاهای این استان، همه دستگاه ها ونهادها از جمله دستگاه های تحت امر دولت باید با اهتمام ویژه ای به بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله بپردازند.

ضرورت تسریع در بازسازی مناطق زلزله زده

در این خصوص عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که تجربه بحران های این چنینی نشان داده که اولین نقطه ضعف در بحث مدیریت خود بحران است به طوری که وظیفه هر دستگاه مسوول به وضوح مشخص نیست، اظهارداشت: در ابتدا دولت باید مسوولیت دستگاه های مختلف را در بحران مشخص کند.

محمد دامادی افزود: این در حالی است که وقتی شما نگاه می کنید، در این بحران ها به اندازه ۵برابر ظرفیت انرژی گذاشته می شود اما بازدهی کار پایین است به گونه ای که همچنان نارضایتی ها ودغدغه ها وجود دارد.

وی یکی دیگر از موانع تسریع در بازسازی وخدمت رسانی را کم اعتمادی مردم به دستگاه های دولتی با توجه به تجربه حوادث گذشته عنوان کرد واظهارداشت: اکنون مردم به ان جی او ها بیشتر اعتماد می کنند تا نهادها ودستگاه های دولتی که چنین موضوعی برمی گردد به این که در پسا بحران نتوانسته اند به تعهداتشان درست عمل کنند.

وی با بیان این که مجلس به خصوص کمیسیون عمران در زمینه نظارت بر کمک رسانی و روند بازسازی وخدمات رسانی وارایه تسهیلات به زلزله زدگان کرمانشاه پیگیری ها و رصد لازم را انجام خواهد داد گفت: در این راستا مقرر شده رئیس کمیسیون عمران دستوری راصادر کند تا بر اساس آن نمایندگان پیگیری کنند که پس از حوادث مشابه و زلزله های منجیل ورودبار وبم و... چه اقداماتی انجام شده ونقطه ضعف ها در کجا بوده است.

وی  ادامه افزود: بحث دیگر در خصوص زلزله کرمانشاه تامین اعتبارات لازم است چرا که اکنون سقف خانه مردم پایین آمده  ومردم با توجه به شرایط سرد منطقه برای اسکان هم دچار مشکل هستند که دستگاه های اجرایی اگر بخواهند زمان ۵/۱ساله هم برای این روند بازسازی اختصاص دهند به نظر ما زمان زیادی است.  

وی با تاکید بر این که دولت برای تسریع در بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه باید همت ویژه ای به خرج دهد، خاطرنشان کرد: از سویی دولت باید وظیفه هردستگاه را در امر بازسازی مناطق مشخص کند چرا که اکنون هر دستگاهی می آید و ودستور کار وتعهداتی برای خود تعریف می کند که این موارد صرف هزینه و وقت خواهد بود. به عبارتی دولت مشخص کند که هر دستگاه مانند سازمان مسکن وشهرسازی، بنیاد مسکن، شهرداری و... در چه حوزه ای باید خدمات رسانی کنند وحوزه کارها تفکیک ومشخص شود.

به عنوان مثال باید ساخت مسکن در سرپل ذهاب را یک دستگاه مشخص وساخت مسکن روستایی را دستگاه دیگر عهده دار شود که این موارد نیز نیازمند نقشه راه و طراحی ومکانیزم اجرایی دقیق است.

وی تصریح کرد: از سویی بحث پرداخت تسهیلات بازسازی بر پایه سود گرفتن واین مسایل فایده ای نخواهد داشت که این مسئله باید مدیریت شود که اگر دولت بخواهد در این زمینه عجولانه عمل کند کار به درستی انجام نخواهد شد وفضا تبدیل به یک فضای پوپولیستی می شود.

وی در ادامه اظهارداشت: بنابراین اگر تسهیلات ارایه شود، اما رضایت مردم نباشد این مسئله به جایی نخواهد رسید. وی بر اعطای این تسهیلات با برنامه ریزی ومدیریت صحیح از سوی دولت تاکید کرد.

* بازنگری در روند بازسازی وتسهیلات

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان کشور نیز با بیان این که همکاری بین بخشی دستگاه ها در امر خدمات رسانی وبازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه خوب است ولی کافی نیست، تصریح کرد: در ابتدا باید برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه طراحی کارشناسی وپلان کاری مشخصی وجود داشته باشد که هم اکنون دیده نمی شود.

ایرج رهبر با تاکید بر تسریع بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه به دلیل سرمای منطقه افزود: در روند بازسازی شهرها وروستاهای استان نباید عجله به خرج داد ودولت باید این کار را به متخصصان امر واگذار کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه هنوز در کشور ما واگذاری کارها به متخصصان بخش مسکن وسازندگان آن جانیفتاده وهنوز هرکس سرمایه و زمین داشته باشدمی تواند وارد این عرصه شود.

وی خاطرنشان کرد: در ساخت وساز، معمار، مهندس ناظر، مصالح و... به تنهایی کافی نیستند وکارهای اجرایی بازسازی باید به افراد دارای صلاحیت واگذار شود. وی خواستار تخصیص کافی بودجه از سوی دولت برای بازسازی مناطق زلزله زده شد وگفت: البته آمار خرابی های این حادثه بسیار بالا بوده به طوری که بر اساس آخرین آمارها ۱۲هزار واحد در روستاها وحدود ۵هزار واحد در شهرها دچار آسیب جدی شده اند که کار بازسازی عظیم در این استان همت ویژه دولت ودستگاه های اجرایی را می طلبد. وی همچنین خواستار بازنگری در روند اختصاص اعتبارات بازسازی مناطق زلزله زده شد وگفت: به عنوان مثال شاید وام های ۱۵ یا ۲۰میلیونی برای روستاها کافی باشد اما وام های ۲۰یا ۳۰میلیونی برای شهرهای بزرگ پاسخگو نخواهد بود. وی افزود: همچنین برای تسریع روند بازسازی این مناطق باید مدیریت بحران واحدی در بخش مسکن ایجاد شود تا بحث منابع، کمک ها، اعتبارات وتسهیلات را هدایت ومدیریت کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.