یزد - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوین نهایی سند استراتژی توسعه صادرات کاشی و سرامیک از مهمترین برنامه‌های در دستور کار وزارت صنایع است و ظرفیت تولید کاشی و سرامیک کشور از ۲۸ میلیون مترمکعب در دهه های گذشته به ۵۵۰ میلیون مترمربع در سال رسیده است .

تدوین سند استراتژی توسعه صادرات کاشی و سرامیک در دستور کار وزارت صنایع است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، سیف الله امیری پیش از ظهرسه شنبه در نشست خبری مدیران تولید و فنی کارخانجات تولید کاشی و سرامیک ایران که  به میزبانی دانشگاه یزدبرگزارشد اظهارداشت: صنعت کاشی و سرامیک از صنایع استراتژیک کشور است و این صنعت با کیفیت و قیمت قابل رقابت، در بحث اشتغالزایی نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود : ظرفیت تولید کاشی در کشور به زودی به بیش از یک میلیون مترمربع می‌رسد، و در چند سال گذشته مجوز جدید برای این صنعت صادر نشده است حمایت از صنعت کاشی و سرامیک در دستور کار دولت است،‌وافزایش تعداد رایزن‌های اقتصادی در اولویت اجرایی وزارت صنایع است.

این مسئول دروزارت صنایع  نبود کنسرسیوم صادراتی را یکی از مهمترین مشکلات صنعت کاشی و سرامیک ایران عنوان کرد و گفت: خوشبختانه ظرفیت کافی برای تولید انواع کاشی و سرامیک در کشور وجود دارد و دولت حمایت همه جانبه از صنعتگران به ویژه تولید کنندگان کاشی و سرامیک را در دستور کار خود قرار داده و اختصاص بودجه بازسازی و بهسازی واحدهای تولیدی و حمایت از تولیدهای مشکل‌دار و حمایت در جهت واردات مواد اولیه و قطعات کارخانجات ، واگذاری معادن خاک صنعتی به واحدهای تولید کننده از طریق مزایده  را از دیگر برنامه‌های انجام شده به منظور حمایت از واحدهای تولید کاشی و سرامیک در کشور عنوان کرد.

امیری تدوین نهایی سند استراتژی توسعه صادرات کاشی و سرامیک را  یکی از مهمترین برنامه‌های در دستور کار وزارت صنایع دانست و افزود : ایتالیا و اسپانیا، مرجع دانش، طراحی و تکنولوژی تولید کاشی و سرامیک هستند و اکنون در دنیا ۱۲ میلیارد مترمربع کاشی تولید می شود که ۷۰ درصد از این میزان توسط کشورهای آسیایی تولید می شود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کشور چین در حال حاضر ۵.۵ میلیارد مترمربع از تولید کاشی و سرامیک جهان را انجام می دهد و به تازگی نیز هند ظرفیت تولید خود را به یک میلیارد مترمربع رسانده است

  امیری با بیان اینکه در حال حاضر تهدیدهای بازار کاشی ایران و رقبای جدی ما در این زمینه کشورهای چین، هند و ترکیه هستند تصریح کرد :در ایران در سال ۹۵ بیش از ۳۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شده که بخش قابل توجهی از آن صادر شده و بیشترین صادرات به کشورهای همسایه به ویژه عراق بوده است

وی در مورد واردات کاشی نیز گفت: در مجموع واردات ما ۳ میلیون مترمربع کاشی است که این میزان در برابر صادرات کاشی ایران بسیار ناچیز است وبه طور قطع در سایه همدلی و مستندسازی مطالب مطرح شده در این همایش، کشور ما به جایگاه شایسته ای در تولید کمی و کیفی کاشی و سرامیک دست خواهد یافت

امیری افزود: در حال حاضر ۱۲۳ واحد فعال تولید کاشی و سرامیک با ظرفیت اسمی ۵۵۰میلیون مترمربع در حال فعالیت هستند که با تکمیل واحدهای نیمه کاره تا سال ۱۴۰۴، ظرفیت تولید اسمی کاشی و سرامیک در کشور به یک میلیون و ۲۳۲ هزار مترمربع خواهد رسید

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت تلاش برای پایین آوردن هزینه تولید را ضروری دانست وافزود: اگر کارخانجات از و تجهیزات مدرن و بروز استفاده کنند هزینه تولید آنها کم و در نهایت شرایط بهتری برای صادرات پیدا می‌کنند.

وی تدوین سند صادرات تولید کاشی و سرامیک را از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت برشمرد و افزود: پیگیری برای تامین مالی واحدهای دارای مشکلات مالی، بررسی مشکلات مالیاتی، نبود کنسرسیوم‌های تامین مواد اولیه و صادرات محصولات و ... نیز از دیگر مواردی است که توسط این وزارتخانه پیگیری می شود.

مرکز فناوری کاشی و سرامیک در یزد راه اندازی می شود

قائم مقام پارک علم و فناوری یزد نیز در این نشست  از راه اندازی مرکز فناوری کاشی و سرامیک در یزد خبر دادو اظهارداشت:از سالیان قبل راه اندازی مرکز فناوری سرامیک در دستور کار بود و الگوگیری و بررسی مراکز مشابه در کشورهای مختلف انجام شد و این  مرکز بر اساس مطالعات علمی شکل گرفته و همبخش دولتی و هم بخش خصوصی در شکل گیری و پایه گذاری آن استفاده شده است  ظرفیت های

شهرام شکوهی افزود: کشورهای چین، هند، ویتنام، اندونزی و ... با ایجاد مزیت های نسبی توانسته اند به عنوان رقیب جدی کاشی و سرامیک ایران وارد عرصه شوند.

وی با اشاره به چشم اندازهای تدوین شده برای این مرکز گفت :: یکی از مهمترین چشم اندازهای این مرکز ، تبدیل شدن یزد به قطب پژوهش و فناوری کاشی و سرامیک ایران است و فلسفه وجود این مرکز بر قاعده طلایی تقویت روح مشارکت بین ارکان صنعت سرامیک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.