جامعه جهانی امروز در تحولات خونین یمن تنها نقش «تماشاچی» را ایفا می‌کند. اگر هم تاکنون موضعی از سوی جامعه جهانی درقبال درد و رنج‌های ملت یمن اتخاذ شده، موضع بسیار ضعیفی بوده است

باعث افتخار و سربلندی ما یمنی‎هاست که همچون حزب‎الله لبنان باشیم

قدس آنلاین- تحولات یمن اخیرا وارد فاز جدیدی شده است. یگان‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در ادامه حملات انتقام‌جویانه خود به مواضع متجاوزان سعودی، فرودگاه نظامی «ملک خالد» در عمق ریاض را هدف اصابت یک موشک قرار دادند. همین حمله کافی بود تا متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ریاض همچون رژیم‌های مرتجع عربی و همچنین کشورهای غربی مانند انگلیس، یکی پس از دیگری در حمایت از آل‌سعود و محکومیت نیروهای یمنی، صف بکشند. دراین میان حتی سازمان همکاری خلیج فارس نیز در قامت حامی رژیم سعودی حاضر شد و حملات یمنی‌ها را محکوم کرد! از سوی دیگر، به دنبال این حمله بود که ائتلاف متجاوز سعودی در اقدامی فرافکنانه انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی ایران نشانه رفت و برای فریب افکار عمومی، تهران را به ارسال موشک برای نیروهای یمنی متهم کرد؛ اتهامی که از سوی فرماندهان نظامی ایران قویا تکذیب شد.

ازآنجایی که شورای عالی سیاسی یمن پس از دولت نجات ملی، عالی‌ترین نهاد سیاسی در این کشور محسوب می‌شود، گفتگویی با دکتر «یاسر الحوری» دبیرکل این شورا انجام شده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید؛

ولیعهد عربستان موج تازه‌ای از حملات سیاسی به «انصارالله» یمن را به راه انداخته‌ است. بن‌سلمان اخیرا مدعی شده که عربستان نمی‌گذارد انصارالله به حزب‌الله دوم تبدیل شود. دیدگاه شما دراین‌باره چیست؟

بدون شک اظهارات اخیر «محمد بن‌سلمان» از دیدگاه ما مردود است. تحولات سال‌های گذشته این واقعیت را به اثبات رسانده که در کنار یمن، اسرائیل دوم (عربستان سعودی) قرار دارد. این مایه افتخار و سربلندی ماست که همچون حزب‌الله لبنان باشیم و در برابر اسرائیل دوم بایستیم. این باعث افتخار ماست که همچون حزب‌الله لبنان داشته باشیم. درهرصورت، رژیم کنونی عربستان سعودی به مراتب بدتر از رژیم صهیونیستی است، چراکه ریاض خود را زیر چتر اسلام قرار داده و از نام‌ شهرهای مقدسی همچون مکه مکرمه و مدینه منوره برای پیاده‌سازی پروژه‌هایِ اسلام‌ستیزانه آمریکایی ـ صهیونیستی سوء استفاده می‌کند.

اظهارات ولیعهد عربستان علیه نیروهای أنصارالله در واقع برای به راه انداختن موج جدیدی از هرج‌ومرج در منطقه است؛ به ویژه اینکه ریاض هم‌اکنون در جبهه‌های منطقه‌ای ازجمله در سوریه و عراق متحمل شکست شده است. آنها برای ثبات‌زدایی از منطقه برنامه دارند؛ همانگونه که از طریق باز کردن پای حزب‌الله به مسأله یمن، برای لبنان توطئه‌چینی‌ می‌کنند. وادار کردن «سعد الحریری» به استعفا از پست نخست‌وزیری نمونه‌ای از توطئه‌چینی علیه لبنان از داخل خاک عربستان سعودی است.

اعضای دولت فراری و مستعفی «عبدربه منصورهادی» از جمهوری اسلامی ایران به عنوان فاجعه‌ای برای ملت یمن یاد کرده‌اند! هدف اصلی مزدوران آل‌سعود از نسبت دادن چنین اتهاماتی به تهران چیست؟

مزدوران عربستان سعودی عادت کرده‌اند که پس از متحمل شدن هرشکستی در یمن، انگشت اتهام خود را به سمت ایران نشانه روند. آنها حتی موفقیت حمله به مواضع خود به وسیله موشک بالستیک «برکان۲» را به ایران ربط دادند درحالی که این مسأله کذب محض است. ایران بارها اعلام کرده است که برای حمایت از ملت یمن از آمادگی کامل برخوردار است. مقصود مقامات ایرانی، حمایت‌های بشردوستانه از ملت یمن پس از توقف تجاوز نظامی و همچنین مشارکت در روند بازسازی کشور است و نه چیز دیگر.

ایران هیچ دخالت نظامی در یمن ندارد. هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران، حفظ صلح و ثبات در منطقه است. اما سعودی‌ها برخلاف ایران تنها به چگونگی عملیاتی ساختن طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه می‌اندیشند. هراتفاقی که رخ می‌دهد، عربستان سعودی و مزدوران آن پای ایران را به میان می‌کشند تا بر شکست‌هایی که متحمل می‌شوند، سرپوش بگذارند. درخصوص دولت فراری منصورهادی هم باید گفت که اعضای این دولت تنها مواضعی را بیان می‌کنند که به آنها دیکته شده است. اظهارات آنها از دیدگاه ما هیچ اهمیتی ندارد.

عربستان سعودی بار دیگر مدعی شده است که تداوم عملیات نظامی تجاوزکارانه علیه یمن بازگرداندن مشروعیت به این کشور است. ارزیابی شما از این موضع ریاض چیست؟

عربستان سعودی از همان روزهای اولیه آغاز تجاوز نظامی مستقیم به یمن مدعی تلاش برای بازگرداندن مشروعیت به یمن بود. اما همانگونه که خودتان پیشتر به مواضع اخیر آنها اشاره کردید، ریاض در واقع به دنبال ممانعت از تبدیل نیروهای انصارالله به حزب‌الله دوم است. لذا تجاوز نظامی رژیم سعودی به یمن نه با هدف بازگرداندن مشروعیت به این کشور که برای تحقق اهدافی خاص و ازپیش‌تعیین‌شده، صورت می‌پذیرد. قطعا این جنگ تجاوزکارانه و ظالمانه علیه مردم مظلوم یمن اهدافی غیراز آنچه که سعودی‌ها مدعی هستند، دارد. مشروعیت منصورهادی تنها یک بهانه است. امروز حتی خودِ سعودی‌ها نیز برای منصورهادی و اعوان او مشروعیت قائل نیستند چه برسد به دیگران. اگر عربستان سعودی برای منصورهادی مشروعیت قائل بود، او را تحت اقامت اجباری قرار نمی‌داد و با یارانش مانند بردگان برخورد نمی‌کرد.

ارتش یمن چندی پیش فرودگاه نظامی آل‌سعود در ریاض را هدف شلیک موشک قرار داد. آیا برنامه‌ای برای تداوم این حملات پس از قیل‌وقال‌های مقامات ریاض، وجود دارد؟

عملیات‌های نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه مواضع سعودی‌ها چه در داخل خاک عربستان و چه در خارج از مرزهای این کشور، در واقع دفاع از خود محسوب می‌شود. ما هر وسیله‌ای که بتوانیم از طریق آن، انتقام جنایت‌های سعودی‌ها را بگیریم، قانونی می‌دانیم و از آن استفاده می‌کنیم. تولید موشک و استفاده از آن نیز درهمین راستا قرار دارد. ملت یمن از حدود سه سال پیش تحت شدیدترین تجاوزهای نظامی عربستان سعودی قرار گرفته است.

امروز ملت ما کشته می‌شود، سرزمین ما درحال نابودی است و خاکمان اشغال می‌شود. بنابراین، حق طبیعی ماست که از هر ابزاری برای دفاع از ملت خود بهره‌برداری کنیم. «سید عبدالملک الحوثی» رهبر أنصارالله نیز بر این مسأله تأکید جدی دارد. زمانی که عربستان سعودی رسما از محاصره زمینی، هوایی و دریایی یمن خبر می‌دهد، لزوم استفاده از قدرت موشکی دربرابر متجاوزان بیش از پیش نمایان می‌شود. قدرت موشکی یمن عامل بازدارنده دربرابر تجاوز سعودی‌هاست و ارتش و کمیته‌های مردمی نیز از بکارگیری این قدرت در آینده تردید نخواهند کرد.

شورای عالی سیاسی یمن پس از دولت نجات ملی، تأثیرگذارترین نهاد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در این کشور است. شما به عنوان دبیرکل شورای عالی سیاسی چه انتظاری از جامعه جهانی درقبال جنگ خونین یمن دارید؟

با کمال تأسف باید گفت که جامعه جهانی امروز در تحولات خونین یمن تنها نقش «تماشاچی» را ایفا می‌کند. اگر هم تاکنون موضعی از سوی جامعه جهانی درقبال درد و رنج‌های ملت یمن اتخاذ شده، موضع بسیار ضعیفی بوده است. محاصره همه‌جانبه امروز یمن و فجایع ناشی از آن همچون گرسنگی زنان و کودکان یمنی، لکه ننگی بر پیشانی بشریت، جامعه جهانی و سازمان ملل متحد است. روزنه امید ما تنها مقاومت مردم یمن است. ما هیچ امیدی به جامعه جهانی برای نقش‌آفرینی جهت توقف هرچه سریعتر تجاوزگری‌های عربستان سعودی نداریم. جامعه جهانی خود امروز وارد معاملات تسلیحاتی بزرگی با کشورهای عضو ائتلاف متجاوز سعودی شده است تا از این رهگذر، منافع و مصالح خود را تأمین کند. درحال حاضر، جامعه جهانی در کنار متجاوزان علیه یمن ایستاده است، اما رهبران جهان باید بدانند که به دلیل حمایت‌هایشان از متجاوزان، تاریخ آن‌ها را مجازات خواهد کرد؛ همانگونه که از زیر تیغ مجازات ملت یمن نیز عبور خواهند کرد.

 *منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.