نشست خبری دومین دوره جایزه علمی- فناوری «مصطفی(ص)» با حضور مهدی صفاری‌نیا دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه، حسن ظهور رئیس کارگروه علمی و حمیدرضا ربیعی دبیر گروه فناوری ارتباطات و اطلاعات در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

جایزه علمی و فناوری جهان اسلام برای ایران و ترکیه

قدس آنلاین- نشست خبری دومین دوره جایزه علمی- فناوری «مصطفی(ص)» با حضور مهدی صفاری‌نیا دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه، حسن ظهور رئیس کارگروه علمی و حمیدرضا ربیعی دبیر گروه فناوری ارتباطات و اطلاعات در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.  
 

در ابتدای این نشست، ظهور با اشاره به دوره گذشته این جایزه، عنوان کرد: دوره اول جایزه دی‌ماه ۹۴ با معرفی ۲ نفر برگزیده در تهران برگزار شد و این دوره نیز ۱۲ آذرماه در تالار وحدت برپا خواهد شد. فراخوان دومین دوره در اردیبهشت سال ۹۵ برای ۷۰۰ دانشمند جهان اسلام و ۲۰۰ نهاد معتبر علمی ارسال شد. جایزه امسال در ۴ بخش علمی و فناوری نانو، اطلاعات و ارتباطات، زیستی و پزشکی و نیز حوزه‌های عمومی برگزار می‌شود که برای ۳ بخش اول تابعیت یک کشور اسلامی الزامی است. در بخش عمومی هم مسلمان‌بودن جزء شرایط ضروری برای شرکت در این بخش به حساب می‌آید و محدودیت دیگری وجود ندارد.

شرکت ۳۱ کشور در دومین دوره «مصطفی»

وی در ادامه افزود: امسال هزار و ۶۲۲ دانشمند برجسته از ۲۸ کشور آثار خود را ارسال کردند که از این تعداد، آثار ۲۴۱ نفر از ۳۱ کشور داوری مقدماتی شد. ۵۷ اثر در حوزه فناوری اطلاعات و ۲۳ اثر در کلیه زمینه‌های فناوری به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت ۲ دانشمند معرفی شدند که قرار است از آن‌ها تقدیر کنیم. «محمدامین شکراللهی» از ایران و «ارل گلن‌بی» از کشور ترکیه برگزیدگان این دوره هستند. ضمناً امسال در شاخه‌های زیستی و پزشکی و نانو اثری برگزیده نشد.

در ادامه، ربیعی با اشاره به اینکه امسال آثار زیادی دریافت شد، اظهار کرد: ۵ اثر مطرح داشتیم که در نهایت کمیته داوری بین‌المللی بر اساس چند شاخص و شخصیت علمیِ خود صاحب اثر امتیازبندی کردند و افراد نامزد شدند.

صفاری‌نیا نیز در ادامه تأکید کرد: هدف ما در برپایی جایزه مصطفی(ع) ایجاد یک بنیاد علم و فناوری در جهان اسلام است و لازمه این، کار در یک ساختار منسجم و مردم‌نهاد غیردولتی به‌صورت مستمر است. به جز جایزه مصطفی(ع) که مهم‌ترین برنامه است، ما برنامه‌های دیگری از جمله نشست‌های تبادل تجربیات علم و فناوری دانشمندان کشورهای اسلامی را هم داریم.

«نور» و «کنز» در راه است

وی افزود: در دور سوم این نشست در مباحث ارتباطات و اطلاعات، اقتصاد بانکداری اسلامی، فناوری‌های نانو زیستی و پزشکی کار می‌کنیم. دوره آتی هم در کشور عمان برگزار خواهد شد. علاوه بر این، رویدادهای علمی «کنز» از امسال آغاز می‌شود که مختص دانشجویان است. همچنین مسابقه «نور» در حوزه دانش‌آموزی داریم که در سطح کشورهای اسلامی برگزار می‌شود. سخنرانی‌های علمی برنامه دیگری است که تدارک دیده شده و مجموعاً بیش از ۱۰ دانشگاه در اجرای رویدادهای جایزه مصطفی(ص) برنامه دارند و میزبان ۹۰ دانشمند از ۳۰ کشور هستیم.

صفاری‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که یک حرکت علمی مستمر داشته باشیم و ارزش این جایزه از هیچ‌یک از جوایز در سطح جهان کمتر نیست.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) در ادامه افزود: جایزه این دوره همچون دوره گذشته برای هر یک از برندگان مبلغ ۵۰۰ هزار دلار است که به همراه مدال مصطفی(ع) به آن‌ها تقدیم می شود. کلیه مبالغ اهدایی به برندگان از محل صندوق سرمایه‌گذاری جایزه مصطفی(ع) تأمین می‌شود و تاکنون نیز ۱۵۰ میلیارد ریال در این صندوق سرمایه‌گذاری شده است. ضمن اینکه دولت هیچ نقشی در تأمین مالی جوایز ندارد و این جوایز بر اساس منابع مردمی فراهم می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.