رشتخوار -دهیار روستای کریم آباد ازتوابع بخش مرکزی شهرستان رشتخوارخواستار مرمت وبازسازی قلعه قدیمی وتاریخی این روستا شد.

مرمت وبازسازی قلعه قدیمی وتاریخی روستای کریم آبادرشتخوار ضروری است

حسن غلامی به خبرنگار قدس آنلاین گفت:قلعه قدیمی وتاریخی کریم آباد  یکی از سالم ترین قلعه های تاریخی استان خراسان رضوی به شمار می رود که ۸سال است که در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است ولی ریالی برای مرمت و باز سازی این قلعه از سوی میراث فرهنگی تاکنون تعلق نگرفته است.

وی با ذکر این که این اثر تاریخی از یادگاران دوره قاجار یه است اظهار داشت :اگر چنانچه به این قلعه که یکی از قلعه های گردشگری شهرستان می باشد رسیدگی نشود در اثر فرسودگی  وبارش ها از بین خواهد رفت.

غلامی گفت: این روستا که در فاصله ۵ کیلومتر ی مرکز شهرستان قرار دارد هر ساله از گوشه و کنار دنیا برای گردشگری به این روستا آمده و قلعه تاریخی کریم آباد که یکی از فرصت های گردشگری و اشتغال این شهرستان است بازدید می کنند اما حال این قلعه خراب است و در آستانه تخریب قرار دارد این در حالی است که اکثر خانه های موجود در این قلعه تاریخی در حال  تخریب است ومیراث فرهنگی تاکنون اقدامی نکرده است.

 عضو انجمن میراث فرهنگی رشتخوار خاطر نشان کرد:این اثر تاریخی  که  در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۹۲۸۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده نیاز به  اجرای  عملیات مرمتی  شامل مرمت سردر ورودی قلعه، ترمیم و پرکردن ترکها و شکافهای موجود در برجهای شمالی و شرقی، و... است.

وی افزود: این قلعه تاریخی با ۶۸۰۰ مترمربع مساحت در جنوب غربی روستای کریم آباد قرار دارد، و پلان آن مستطیلی و دارای ۴ برج دایره ای شکل در چهار جهت اصلی و در ۲ طبقه است که حدود ۱۰ متر ارتفاع دارند. به گفته وی، فضاهای داخلی قلعه توسط چهار حیاط و اتاق های پیرامون آن محدود و تعدادی از اتاق ها آراسته به تزئینات رسمی بندی، اندود گچ و نقاشی روی گچ  است.

رشتخوار دارای ۳۰۰ اثر تاریخی است که دارای تعدادی قلعه تاریخی از جمله سنگان"قلعه سنگان، شاه شنجان وآب انبارو مساجد و حمام قدیمی "، کریم آباد؛ سعادت آباد، فاضلمند، احمد آباد و نوق و...رشتخوار است که فقط ۲۵ اثر آن در فهرست آثار ملی قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.